Abstract
This article presents a panoramic and introductory view of the studies around twelve-tone music and serialism at an international and Latin American level, showing that these terms are not clearly delimited, but are linked to different conceptual and aesthetic approaches, giving rise to various compositional practices, which will be reflected in the articles in this issue of Neuma. After commenting on some aspects of the development of dodecaphony and serialism in Europe and Latin America, we take as an example the Chilean case and specifically some works by the composer Gustavo Becerra-Schmidt (1925-2010), demonstrating how the notions of twelve-tone music and serialism have interacted with different conceptual approaches, leading to compositional strategies that must be differentiated in each particular case, even within the work of one same creator.
References
Aguilar, Miguel y Pablo Mortheiru (1954). “Actividades Chilenas”, en: Revista Musical
Chilena 9 (46), pp. 45-72.
Auner, Joseph (2017). La música en los siglos XX y XXI. Madrid: Akal, Ediciones.
Becerra-Schmidt, Gustavo (1958). “Crisis de la enseñanza de la composición en Occidente”,
en: Revista Musical Chilena 12 (60), pp. 100–124.
Boulez, Pierre (1952). “Schönberg is Dead”, en: The Score 6, pp. 18-22.
Boulez, Pierre (2009). Pensar la música hoy. Murcia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos técnicos de la región de Murcia, Consejería de Educación y Cultura de la Región de Murcia, Fundación Cajamurcia.
Burkholder, Donald J. Grout y Claude Palisca (2015). Historia de la Música Occidental.
Madrid: Alianza Música.
Heile, Björn (2023). “Serialism in Latin America”, en: The Cambridge Companion to
Serialism, Cambridge University Press, pp. 266-277.
Carmona, Jorge (2015). Sonatas para piano de construcción serialista en Centroamérica
(1980-1997). San José: Editorial Alma Mater.
Corrado, Omar (2010). Vanguardias al Sur. La música de Juan Carlos Paz. Buenos Aires
(1897–1972), La Habana: Casa de las Américas; segunda edición Bernal: Universidad de Quilmes 2012.
Fernández G., Jorge (2006). “Series, más serie…”, en: Doce notas preliminares: Líneas de
composición. El serialismo ente el juicio del siglo XXI, 17, pp. 48-61.
Fugellie, Daniela (2018a). “Musiker unserer Zeit.” Internationale Avantgarde,
Migration und Wiener Schule in Südamerika, Munich: text + kritik.
Fugellie, Daniela (2018b). “¿El “embajador de Schoenberg” en Sudamérica? Francisco Curt
Lange como promotor de la músi ca de vanguardia (1933 – 1953)”, en: Latin American Music Review 39-1, pp. 53–88.
Fugellie, Daniela (2022). “Tonus”, en: Intérpretes y Conciertos Doctos en Chile”,
http://basedeconciertos.uahurtado.cl/public/bio_ensemble/3
Herrera, Silvia (2017). Tradición, vanguardia y ruptura. El serialismo - dodecafónico
en Chile, Valparaíso: Ediciones Universidad Católica de Valparaíso.
Herrera, Eduardo (2020). Elite Art Worlds. Philanthropy, Latin Americanism, and
Avant - Garde Music. New York: Oxford University Press.
Iverson, Jennifer (2023). “Technologies and the Serial Attitude”, en: The Cambridge
Companion to Serialism, ed. Martin Iddon, Cambridge University Press, pp. 340-366.
Kater, Carlos (2001). Música Viva e H. J. Koellreutter. Movimentos em direção à
modernidade, São Paulo: Musa.
Kuss, Malena (2013). “Ginastera (1916-1983): La trayectoria de un método”, en: Revista
Argentina de Musicología 14, pp. 15-52.
Leibowitz, René (1949). Introduction à la musique de douze sons: Les variations pour
orchestre op. 31, d'Arnold Schoenberg. Paris: L'Arche.
Malipiero, Riccardo (1961). Guida alla dodecafonia. Milán: Ricordi.
Moore, Allan F. (1995). “Serialism and Its Contradictions”, en: International Review of the
Aesthetics and Sociology of Music, 26(1), pp. 77-95.
Nolan, Catherine (2023). “Theorising Serialism”, ed. Martin Iddon (ed.), en: The
Cambridge Companion to Serialism, Cambridge University Press, pp. 3-19.
Lester, Joel (2005). Enfoques analíticos de la música del siglo XX. Madrid: Akal.
Orosz, Jeremy (2018). “The Twelve - Tone Music of Roque Cordero”, en: Latin American
Music Review 39-2, pp. 137-159.
Perle, George (1999). Composicion serial y atonalidad: una introducción a la música de
Schönberg, Berg y Webern. Barcelona: Idea Books.
Salas Viu, Vicente (s/a). La Creación Musical en Chile. 1900-1951. Santiago: Ediciones
Universidad de Chile
Schoenberg, Arnold (2007). “La composición con doce sonidos”, en: Arnold Schoenberg, El
estilo y la idea. Madrid: Mundimúsica Ediciones, pp. 101-127.
Schumacher, Federico (2005). Historia de la Música Electroacústica en Chile, Santiago
de Chile: Edición independiente.
Smith Brindle, Reginald (1996). La Nueva Música. El movimiento avant-garde a partir
de 1945. Buenos Aires: Ricordi Americana.
Straus, Joseph N. (2004). Stravinsky’s Late Music. Cambridge: Cambridge University
Press.
Paraskevaídis, Graciela (1984). “An Introduction to Twelve-tone Music and Serialism in
Latin America”, en: Interface 13 (1984), pp. 113–147. La version en español de este
texto se preserva en la Fundación Archivo Aharonián Paraskevaídis, Montevideo.
Whittall, Arnold (1999). Musical Composition in the Twentieth Century. Oxford: Oxford
University Press.
Wong Cruz, K. (2004). Luis Humberto Salgado: Un quijote de la música. Quito: Banco
Central del Ecuador y Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Zagorski, Marcus (2023). “The Aesthetics of Serialism”, The Cambridge Companion to
Serialism, ed. Martin Iddon, Cambridge University Press, pp. 20-36.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)