La teoría de la entonación de Boris V. Asafe'v
PDF (Español (España))

Keywords

historia
semiótica
estética
musicología history
semiotics
aesthetics
musicology.

How to Cite

García Gómez , A. (2008). La teoría de la entonación de Boris V. Asafe’v. Neuma (Talca), 1, 32–51. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/186

Abstract

The Boris Asaf’ev’s theory of intonation. The significance of Asaf’ev’s life and work get much relevance today, thanks to his musical theory of intonation. In the western culture, the term of “musical intonation” designates only the relations of frequencies between the sounds, in other words, be in tune. In the Russian culture, this term have a much wide meaning, and appoint to others aspects of the music. In the Asaf’ev’s theory, the term defines the essence of the same music.

PDF (Español (España))

References

Asaf’ev, B.: Muzykal’naja forma kak process. Kniga pervaja i vtoraja. Leningrad «Muzyka» 1971.

Bergson, H.: Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Salamanca, Ed. Sígueme, 1999.

Bergson, H.: La Evolución Creadora. Madrid, Espasa-Calpe, 1973.

Bergson, H.: Las dos fuentes de la moral y de la religión. México, Porrúa, 1997.

Bücher, C.: Arbeit und Rhythmus. Leipzig, Hertzel, 1896.

Cassirer, E.: Substance and Function. Dover Publications. N. Y. 1953.

Cassirer, E.: «Einstein’s Theory of Relativity» en: Substance and Function. Dover Publications. N. Y. 1953, pp. 351-456.

Cassirer, E.: Individuo y cosmos en la filosofía del Renacimiento. Buenos Aires, Emecé Editores, 1951.

Cassirer, E.: La filosofía de la Ilustración. México, FCE, 1950.

Glebov, I. (Asaf’ev): «Soblazny i preodolenja» en: Glebov, I., ed.: «Melos» Kinigi o Muzyki. Kiniga pervaja. S. Peterburg, 1917, pp. 3-27.

Glebov, I. (Asaf’ev): «Puti v buduscee» en: Glebov, I., ed.: «Melos» Kinigi o Muzyki. Kniga vtoraja. S-Peterburg, 1918, pp. 50-96.

Glebov, I. (Asaf’ev): «Cennost’ muzyki» en: De musica. Sbornik statej. Filarmonija, Petrograd, 1923, pp. 5-34.

Hanslick, E.: De la belleza en la música. Madrid, Medina, 1912.

Hildebrand, A.: The Problem of Form in Painting and Sculpture. New York, E. Stechert, 1932.

Ostwald,W.: Vorlesungen über Naturphilosophie. Leipzig, 1901.

Riegl, A.: Problemas de estilo. Fundamentos para una historia de la ornamentación. Barcelona, Gustavo Gili, 1980.

Riegl, A.: El arte industrial tardorromano. Madrid, Visor, 1992.

Stumpf, C.: Die Anfänge der Musik. Leipzig. 1911.

Weber, M.: «Los fundamentos racionales y sociológicos de la música» en: Economía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. México, FCE,1969.

Worringer, W.: Abstracción y naturaleza. México, FCE, 2a ed. 1975.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2008 Neuma (Talca)