El surgimiento de la Sociedad Orfeón y el periódico Las Bellas Artes
PDF (Español (España))

Keywords

Chile
19th century music
tradition and modernity Chile
música del siglo XIX
tradición y modernidad

How to Cite

Merino Montero, L. (2009). El surgimiento de la Sociedad Orfeón y el periódico Las Bellas Artes: Su contribución al desarrollo de la actividad musical y de la creación musical decimonónica en Chile. Neuma (Talca), 1, 10–43. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/174

Abstract

This articles deals with the Sociedad Orfeón created in Santiago, Chile, the year 1868 and Las Bellas Artes, created in Santiago, Chile, the year 1869. Both proyects were carried out at the beginning of the political transition in Chile from the then predominant conservative ideology to the consolidation of the
liberalism as the predominant political ideology in Chile at the beginnings of the 1870’s. A group of important composers and musicians residing in Chile during the 19th century took part in these two projects. The goal of both the Sociedad Orfeón and Las Bellas Artes was the renewal of Chilean musical activity at the end of the 1860’s and the beginnings of the 1870’s as regards music performance, music composition, musical editions and writings about music. Besides both projects are considered as instances of musical associations of the civil society during the initial years of modernity in Chile.

PDF (Español (España))

References

DIARIOS Y REVISTAS

El Constituyente, Copiapó.

El Ferrocarril, Santiago.

El Mensajero, Santiago

El Mercurio, Valparaíso.

El Progreso, Santiago.

El Semanario Musical, Santiago.

Las Bellas Artes, Santiago.

LIBROS Y ARTÍCULOS

Barbacci, Rodolfo 1949 “Apuntes para un diccionario biográfico musical peruano”, Fénix, Revista de la Biblioteca Nacional (Lima), Nº6, pp. 414-450.

Collier, Simon 1977 Ideas y política de la independencia chilena, 1808-1833. Traducción de Carmen Cienfuegos W. Santiago: Editorial Andrés Bello.

Dahlhaus, Carl 1983 Foundations of Music History. Traducción de J.B. Robinson. Cambridge: Cambridge University Press.

Gazmuri, Cristián 1992 El “48” chileno: igualitarios, reformistas, radicales, masones y bomberos. Santiago: Editorial Universitaria.

García Canclini, Néstor 1990 Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México, D.F.: Editorial Grijalbo.

Guerra, Cristián 2003 “Isidora Zegers y su tiempo”. Notas para el fonograma. CD. Santiago: Universidad de Chile, Facultad de Artes, Sello par media.

Guerra, Cristián 2007 “Entre el olvido y la ruina: en torno a la Canción Nacional Chilena de Manuel Robles”, Resonancias, Nª20 (mayo), pp.17-44.

Guerra, Cristián 2008 “José Zapiola como escritor y los inicios de la crítica musical y de la musicografía en Chile”, RMCh, LXII/ 209 (enero-junio), pp. 28-49.

Merino Montero, Luis 1993 “Tradición y modernidad en la creación musical: la experiencia de Federico Guzmán en el Chile independiente”, RMCh, XLVII/179 (enero-junio), pp.5-68; XLVII/180 (julio-diciembre), pp.69-148.

Merino Montero, Luis 2000 “Guzmán. Familia”, Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana. Director y Coordinador General: Emilio Casares Rodicio. Volumen 6. Madrid: SGAE (Sociedad General de Autores y Editores), pp. 157-168.

Merino Montero, Luis 2006 “La Sociedad Filarmónica de 1826 y los inicios de la actividad de conciertos públicos en la sociedad civil de Chile hacia 1830”, RMCh, LX/206 (julio-diciembre), pp. 5-27

Merino Montero, Luis 2008 “Isidora Zegers y José Zapiola: convergencias y diferencias en el advenimiento de la modernidad en la sociedad civil del Chile republicano (1810-1855)”, Cuadernos de Música Iberoamericana, volumen 15, segunda época. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales, pp. 41-73.

Pereira Salas, Eugenio 1957 Historia de la música en Chile (1850-1900). Santiago: Publicaciones de la Universidad de Chile.

Pereira Salas, Eugenio 1978 Biobibliografía musical de Chile desde los orígenes a 1886 [Serie de Monografías Anexas a los Anales de la Universidad de Chile]. Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile.

Sandoval B., 1911 Luis Reseña histórica del Conservatorio Nacional de Música y Declamación, 1849 á 1911. Santiago: Imprenta Gutenberg.

Silbermann, Alphons 1983 The Sociology of Music. Traducción de Corbet Steward. Londres: Routledge & Kegan Paul.

Torres, Rodrigo 2008 “Zamacueca a toda orquesta. Música popular, espectáculo público y orden republicano en Chile (1820-1860)”, RMCh, LXII/209 (enero-junio), pp. 5-27.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2009 Neuma (Talca)