Música típica, folklore de proyección y Nueva Canción Chilena
PDF (Español (España))

Keywords

folklore
identity
tradition
chilenidad
20th century folklore
identidad
tradición
chilenidad
siglo XX

How to Cite

Ramos Rodillo, I. (2011). Música típica, folklore de proyección y Nueva Canción Chilena: Versiones de la identidad nacional bajo el desarrollismo en Chile, décadas de 1920 a 1973. Neuma (Talca), 2, 108–133. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/155

Abstract

Stages of modern development in Chile implied supporting notions of identity and tradition. Conditions linking a State cultural policy, cultural industries, and diverse sociopolitical actors were generated, in a context of local/global relationships, mixing political and economic structures with cultural representations. Three important music currents - Música Típica Chilena, Folk Music, and Nueva Canción Chilena – stand for these processes of national identification and tradition formulation which were crucial for political and cultural Chilean life in an important span of 20th Century/C20.

PDF (Español (España))

References

Anderson, Benedict (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Barraza, Fernando (1972). La Nueva Canción Chilena. Santiago: Editorial Quimantú.

Chatterjee, Partha (2000). “El nacionalismo como problema en la historia de las ideas políticas”, La invención de la nación. Lecturas de la identidad de Herder a Homi Bhabha. Fernández Bravo, Álvaro (editor). Buenos Aires: Ediciones Manantial, pp. 124-135.

Claro Valdés, Samuel, y Jorge Urrutia Blondel (1973). Historia de la música en Chile. Santiago: Editorial Orbe.

Dannemann, Manuel (1970). “Bibliografía del Folklore Chileno 1952 – 1965”, Latin American Folklore Studies, Nº2, 60 pp.

Dannemann, Manuel (1975). “Teoría folklórica. Planteamientos críticos y proposiciones básicas”, Teorías del folklore en América Latina. CONAC (editores), Caracas: Instituto Iberoamericano de Etnología y Folklore del Centro Multinacional del Programa Regional de Desarrollo Cultural de la OEA.

González, Juan Pablo, y Claudio Rolle (2005). Historia Social de la Música Popular en Chile, 1890 – 1950. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile / Fondo Editorial Casa de Las Américas.

Hobsbawm, Eric (2002). “Introducción: la invención de la tradición”, La invención de la tradición. Eric Hobsbawm y Terence Ranger (editores). Barcelona: Editorial Crítica.

Jara, Joan (2008). Víctor, un canto inconcluso. Santiago: LOM Ediciones.

Largo Farías, René (1977). La Nueva Canción Chilena. México: Casa de Chile.

Larraín, Jorge. (2001) Identidad chilena. Santiago: LOM Ediciones.

León Villagra, Mariana, e Ignacio Ramos Rodillo (2011). “Sonidos de un Chile Profundo. Hacia un análisis crítico del Archivo Sonoro de Música Tradicional Chilena en relación a la conformación del Folklore en Chile”, Revista Musical Chilena, 209, pp. 23-39.

Mellafe, Rolando, Antonia Rebolledo y Mario Cárdenas (1992). Historia de la Universidad de Chile. Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile.

Ochoa, Ana María (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.

Parra, Isabel (1985). El Libro Mayor de Violeta Parra. Madrid: Ediciones Michay.

Pereira Salas, Eugenio (1945). “Los estudios folklóricos y el folklore musical en Chile”, Revista Musical Chilena, 1, pp. 4-12.

Pereira Salas, Eugenio (1952). Guía bibliográfica para el estudio del folklore chileno. Santiago: Instituto de Investigaciones Musicales de la Universidad de Chile.

Rengifo, Eugenio, y Catalina Rengifo (2008). Los Cuatro Huasos. Alma de la tradición y del tiempo. Santiago: Catalonia / Sociedad Chilena del Derecho de Autor.

Rojo, Grínor (2006). Globalización e identidades nacionales y postnacionales...¿de qué estamos hablando? Santiago: LOM Ediciones.

Salas Zúñiga, Fabio (2003). La primavera terrestre. Cartografías del rock chileno y la Nueva Canción Chilena. Santiago: Editorial Cuarto Propio.

Santa Cruz A., Eduardo, y Santa Cruz G., Luis Eduardo (2005). Las escuelas Ignacio Ramos Rodillo de la identidad. La cultura y el deporte en el Chile desarrollista. Santiago:

LOM Ediciones.

Torres, Rodrigo (2005). “Prólogo”, Aires Tradicionales y Folklóricos de Chile. Rodrigo Torres (editor). Santiago: Universidad de Chile.

Valladares Mejías, Carlos (2008). La Cueca Larga del Indio Pavez. Santiago: Editorial Puerto de Palos.

Williams, Raymond (2000). Marxismo y Literatura. Barcelona: Ediciones Península.

Discografía y registros sonoros

Jara, Víctor (2001). El derecho de vivir en paz [8573 87606-2]. Santiago: Warner Music Chile, 54 minutos aprox.

Pavez Casanova, Héctor (1967). Despierta Niñito Dios. En su: El Folklore de Chile vol. XVI. Canto y Guitarra [LDC-36250]. Santiago: Odeón, 3:30 minutos aprox.

Pavez Casanova, Héctor (1970).Versos a Manuel Rodríguez. En su: El Folklore de Chile vol. XX. Canto Popular [LCD-34026], Santiago: Odeón, 5:40 minutos aprox.

Parra, Violeta (1957). Comentario. En su: El Folklore de Chile vol. III. La cueca presentada por Violeta Parra [LDC-36038]. Santiago: Odeón Chilena, 1:22 minutos.

Parra, Violeta (1960). Yo canto la diferencia. En su: El Folklore de Chile vol. VIII. Toda Violeta Parra [LDC-36344]. Santiago: Odeón, 5 minutos aprox.

Quilapayún (1968). X Vietnam [JJL-01]. Santiago: Jota Jota, 32 minutos aprox.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Neuma (Talca)