Abstract
Pedro Humberto Allende is considered among the chief composers of the historical period starting in 1887 and concluding in 1928, along with Enrique Soro Barriga (1884-1954), Luigi Stefano Giarda (1868-1952) and Alfonso Leng Haygus 1884-1974). This article will consider the reception of the following two of his paradigmatic works: Escenas Campesinas Chilenas for a large orchestra (1914) and Concerto Sinfonico for Cello and Orchestra (1915). The reception will consider the study of a selection of articles written by journalists, critics, composers and musicologists, published since the date of the first performance to the present day. The purpose is to present a new view of the meaning of the various features of Pedro Humberto Allende Sarón as musician, master and composer, within the framework of the historical changes of Chilean art music during the 20th century and the beginnings of the 21st century. Due to their variety and complexity these features cannot simply be fitted into the current categories of the historical musicology, among which looms large the so called Nationalism, with which has been almost exclusively linked the music of the composer.
References
I. Hemerografía: diarios y revistas
El Diario Ilustrado (Santiago, Chile), 1916.
El Mercurio (Santiago, Chile), 1915, 1916.
Revista Aulos (Santiago, Chile), 1934.
Revista de Arte (Santiago, Chile), 1936.
Revista Música (Santiago, Chile), 1920, 1921.
Revista Marcyas (Santiago, Chile), 1927.
Revista Musical Chilena (Santiago, Chile), 1945 -. Esta revista se puede consultar en versión impresa y en versión online en la página www.revistamusicalchilena.uchile.cl
Revista Zig-Zag (Santiago, Chile), 1915, 1916.
II. Libros, capítulos de libros y artículos
Aldunate Calvo, María (1937). “La Asociación Nacional de Conciertos de Chile”, Boletín Latino-Americano de Música, III/3 (abril), pp. 179-186.
Allende-Blin, Juan (2002). “Pedro Humberto Allende Sarón. Algunos aspectos característicos de su obra”, Revista Musical Chilena, LVI/197 (enero-junio), pp. 77-80.
Allende Sarón, Pedro Humberto (1914). Escenas campestres chilenas/Descripción. MS, Archivo de Música, Biblioteca Nacional.
Amengual Astaburuaga, René (1945). “La música vocal”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 37-47.
Arrieta Cañas, Luis (1954). Música: reuniones musicales (de 1889 a 1933). Santiago: Impresores Talleres Gráficos Casa Nac. Del Niño.
Beard, David y Kenneth Gloag (2005-2009). Musicology: The Key Concepts. Londres y Nueva York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Bustos Valderrama, Raquel (1990). “Nuevos aportes al estudio de Pedro Humberto Allende (1885-1959), Revista Musical Chilena, XIV/174 (juliodiciembre), pp. 27-56.
Citron, Marcia J. (1993, 2000). Gender & the Musical Canon. Urbana y Chicago: University of Illinois Press.
Dahlhaus, Carl (1983). Foundations of Music History. Traducción del alemán por J. B. Robinson. Cambridge, Gran Bretaña: Cambridge University Press.
Díaz Silva, Rafael y Juan Pablo González Ridríguez (2011). Cantus Firmus: mito y narrativa de la música chilena de arte del siglo XX. Santiago: Amapola Editores.
D’Indy, Vicent (1909-1950). Cours de composition musicale. Tres volúmenes. París: Durand et Cie.
Everist, Mark (1999, 2001). “Reception Theories, Canonic Discourses, and Musical Value”, en Rethinking Music. Nicholas Cook y Mark Everist (editores). Oxford, Gran Bretaña: Oxford University Press, pp. 378-402.
González Rodríguez, Juan Pablo (1998). “Modos públicos de valoración de la música chilena contemporánea”, Resonancias, N° 3 (noviembre), pp. 36-48.
Grandela del Río, Julia Inés (1999). “Crítica musical. Chile”, Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana. Volumen IV. Director y coordinador general: Emilio Casares Rodicio. Madrid: SGAE (Sociedad General de Autores y Editores), p. 183.
Hooper, Giles (2006). The Discourse of Musicology. Aldershot, Gran Bretaña: Ashgate Publishing Limited.
Isamitt Alarcón, Carlos (1945). “Música sinfónica y de cámara”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 32-36.
Izquierdo König, José Manuel (2011). “Aproximación a una recuperación histórica: compositores excluidos, músicas perdidas, transiciones estilísticas y descripciones sinfónicas a comienzos del siglo XX”, Resonancias, N° 28, pp. 33-47.
Jauss, Hans Robert (1982, 2013). Toward an Aesthetic of Reception. Theory and History of Literature. Volumen 2. Timothy Bahti (Traductor). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Leng Haygus, Alfonso (1915). Concierto sinfónico para violoncelo principal y orquesta por Humberto Allende. Dedicado al eminente violoncelista Michel Penha. Santiago, julio.
Leng Haygus, Alfonso (1927). “Sobre el arte musical chileno”, Marsyas, I/4 (junio), pp. 117-119.
Letelier Llona, Alfonso (1945), en “Los músicos chilenos y la obra de P. H. Allende”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 55-56.
Letelier Llona, Alfonso (1960). “Pedro Humberto Allende”, Revista Musical Chilena, XIV/69 (enero-febrero), pp. 5-11.
Lira Espejo, Eduardo (1945). “Raigambre popular en la expresión de Allende”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 8-14.
Martínez Ulloa, Jorge (1996). “Entrevista a Jean-Jacques Nattiez”, Revista Musical Chilena, L/186 (julio-diciembre), pp. 73-82.
Medina Álvarez, Ángel (1998). “Crítica, público y problemas de recepción en la nueva música española”, Resonancias, N° 3 (noviembre), pp. 28-35.
Merino Montero, Luis (1965). “Los Cuartetos de Gustavo Becerra”, Revista Musical Chilena, XIX/92 (abril-junio), pp. 44-78.
Merino Montero, Luis (1978). “Visión del compositor Juan Orrego Salas”, Revista Musical Chilena, XXXII/142-144 (abril-diciembre), pp. 5-105.
Merino Montero, Luis (1980). “Los Festivales de Música Chilena: génesis, propósitos y trascendencia”, Revista Musical Chilena, XXXIV/149-150 (enero-junio), pp. 80-105.
Merino Montero, Luis (2014). “La problemática de la creación musical, la circulación de la obra, la recepción, la crítica y el canon, vistas a partir de la historia de la música docta chilena desde fines del siglo XIX hasta el año 1928”, Boletín Música. Revista de Música Latinoamericana Caribeña, N° 36 (enero-abril). La Habana, Cuba: Casa de las Américas, pp. 3-20.
Merino Montero, Luis, Rodrigo Torres Alvarado, Cristián Guerra Rojas, Guillermo Marchant Espinoza (2013). Prácticas sociales de la música en Chile, 1810-1855. El advenimiento de la modernidad en nuestro país. Santiago: RiL editores.
Orrego-Salas, Juan (1945). En “Los músicos chilenos y la obra de P. H. Allende”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 53-54.
Orrego-Salas, Juan (2015). Comunicación enviada mediante correo electrónico el 25 de junio.
Pedrell, Felipe (1945), en “Los grandes maestros y la obra de P. H. Allende”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 62-63.
Peña Fuenzalida, Carmen (1999). “Una vida en la crítica musical. Conversación con Federico Heinlein (1912-1999)”, Resonancias, N° 4 (mayo), pp. 5-11.
Pereda Valdés, Ildefonso (1945). “P. H. Allende en el Uruguay”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 57-59.
Pereira Salas, Eugenio (1937). “La música chilena a través de algunas publicaciones recientes”, Revista de Arte, III/14, pp. 29-33.
Quiroga Novoa, Daniel (1945). “Las tonadas para piano”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 25-31.
Rengifo Gallardo, Javier (1945). En “Los músicos chilenos y la obra de P. H. Allende”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 50-51.
Salas Viu, Vicente (1945). “Allende y el nacionalismo musical”, Revista Musical Chilena, I/5(septiembre), pp. 15-24.
Salas Viu, Vicente (ca. 1951). La creación musical en Chile 1900-1951. Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile.
Sandoval B. Luis (1911). Reseña histórica del Conservatorio Nacional de Música y Declamación: 1849 a 1911. Santiago: Imprenta Gutenberg.
Spencer Espinosa, Christian (2004). “La crítica musical en Chile: reflexiones sobre un oficio en transición”, Resonancias, N° 14 (mayo), pp. 5-11.
Talamón, Gastón O. (1945). “P. H. Allende y la música americana”, Revista Musical Chilena, I/5 (septiembre), pp. 57-59.
Uzcátegui García, Emilio (1919). Músicos chilenos contemporáneos. Datos biográficos e impresiones sobre sus obras. Santiago, Imprenta y Encuadernación América.
Varas, José Miguel y Juan Pablo González Rodríguez (2005). En busca de la música chilena. Crónica y antología de una historia sonora. Santiago: Cuadernos Bicentenario, Presidencia de la República.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2016 Neuma (Talca)