From oral tradition to mediatization? The transmission of folk music in the chilean region of Ñuble from the experience of seven male and female singers of the region
PDF (Español (España))

Keywords

Chilean folklore
oral tradition
mediatization Folclore chileno
oralidad
mediatización

How to Cite

Sandoval Cisternas, E. (2024). From oral tradition to mediatization? The transmission of folk music in the chilean region of Ñuble from the experience of seven male and female singers of the region. Neuma (Talca), 1, 37–51. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/275

Abstract

This study, using a qualitative narrative inquiry research design, describes the experiences of seven folk music artists of the Chilean region of Ñuble about their learning and transmission of folk music. Given the traditional conception of the musical folklore as an element of rural life and oral tradition, as well as the level of mediatization, technological and social development experienced by the Chilean society in the last decades, the following work intents to corroborate and describe if folk music artists of the Chilean region of Ñuble 1) learn, receive, and transmit folk music only through oral tradition; 2) learn, receive, and transmit folk music not only through the oral tradition but also through mediatization; 3) learn, receive, and transmit folk music only through mediatization.

PDF (Español (España))

References

Biblioteca Nacional (2023). “Memoria chilena. Música típica”. http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-91939.html.

Biblioteca Nacional (2023). “Memoria chilena. Televisión”. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-96439.html#:~:text=La%20televisión%20en%20Chile%20se,Universidad%20de%20Chile%2C%20canal%209.

Biblioteca Nacional (2024). “Memoria chilena. Estudios de folclor, cultura popular y patrimonio cultural inmaterial (1909-2003)”.

https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-348823.html#presentacion.

Blache, Marta (1983). “Conceptualización del folklore en hispanoamérica y en la Argentina”, Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, 15, pp. 37–46.

Braun, Virginia, y Victoria Clarke (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative research in psychology, 3(2), pp. 77-101.

Dannemann, Manuel (1998). Enciclopedia del folclore de Chile. Santiago: Universitaria.

Donoso, Karen y Carolina Tapia (2017). “(De)construyendo el folclor: Historia de su conceptualización en la academia universitaria chilena durante el siglo XX”. Mapocho, 82, pp. 131-161.

Dundes, Alan (1975). Analytic Essays in Folklore. La Haya: Mouton.

Dundes, Alan (1980). Interpreting Folklore. Bloomington: Indiana University Press.

Facuse, Marisol, Eric Villagordo y Juan Enrique Serrano Moreno (2019). “Violeta Parra: procesos de reconocimiento y formas de consagración en una trayectoria de artista”, Artelogie, 13, pp. 4-17.

González, Juan Pablo y Claudio Rolle (2005). Historia social de la música popular en Chile: 1890-1950. Santiago: Ediciones de la Universidad Católica de Chile.

González, Juan Pablo, Oscar Ohlsen y Claudio Rolle (2009). Historia social de la música popular en Chile, 1950-1970. Santiago: Ediciones de la Universidad Católica de Chile.

Instituto Nacional de Estadística (2023). Reporte de resultados de la aplicación del piloto degree of urbanization (degurba) en Chile y cálculo de indicadores de objetivos de desarrollo sostenible (ods) prioritarios. Santiago: Instituto Nacional de Estadística.

https://www.ine.gob.cl/docs/default-source/geodatos-abiertos/publicaciones/indicadores-urbanos/reporte-resultado-aplicación-de-piloto-grado-de-urbanización-(degurba)-en-chile.pdf?sfvrsn=5d957539_2.

Instituto Nacional de Estadística (s.f.) “Censos de población y vivienda”. https://www.ine.cl/estadisticas/sociales/censos-de-poblacion-y-vivienda.

López, Laura (2005). “Narrativas sobre el candombe y la negritud en Buenos Aires”, en Folclore en las grandes ciudades: Arte popular, identidad y cultura. Alicia Martín (editor). Buenos Aires: Libros del Zorzal, pp. 77-106.

Ministerio de Educación de Chile (2016). Música: Programa de estudio séptimo básico. Santiago: Unidad de Curri?culum y Evaluacio?n. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Documentos-Curriculares/Programas/20712:Programa-de-Estudio-Musica#descargas_recurso

Ministerio de Educación de Chile (2018). Música: Programa de estudio segundo medio. Santiago: Unidad de Curri?culum y Evaluacio?n. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Documentos-Curriculares/Programas/34433:Programa-de-Estudio-Artes-Musicales-2-Medio

Ministerio de Educación de Chile (s.f.). “Música en Línea. Aprendamos”. https://www.curriculumnacional.cl/musica/609/w3-propertyname-613.html.

Min?ana, Carlos (2000). “Entre el folklore y la etnomusicologi?a: 60 an?os de estudios sobre música popular tradicional en Colombia”, A Contratiempo: Revista de Música y Cultura, 11, pp. 36–49.

Naciones Unidad CEPAL (2020). “Caminos rurales: Vías claves para la producción, la conectividad y el desarrollo territorial”. Facilitacio?n, Comercio y Logi?stica en Ame?rica Latina y el Caribe, boletín 377.

https://www.cepal.org/es/publicaciones/45781-caminos-rurales-vias-claves-la-produccion-la-conectividad-desarrollo-territorial.

Phillips, Kenneth (2008). Exploring Research in Music Education and Music Therapy. New York: Oxford University Press.

Sims, Martha y Martine Stephens (2011). Living Folklore: An introduction to the study of people and their traditions. 2a ed. Utah: Utah State University Press.

Spencer-Espinosa, Christian (2020). “Looking for the Past: History and Change in Traditional Music Studies in Chile (1990–2020)”, Yearbook for Traditional Music, 52, pp. 187-206. DOI: https://doi.org/10.1017/ytm.2020.3

Subsecretaría de Telecomunicaciones (2022). “Hogares con acceso a internet fijo alcanzan el 67% y usuarios aumentan preferencia por redes de alta velocidad”.

https://www.subtel.gob.cl/hogares-con-acceso-a-internet-fijo-alcanzan-el-67-y-usuarios-aumentan-preferencia-por-redes-de-alta-velocidad/.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)