Transformative models and island teachers. Exploring links and distances between the educational model of a public institution and instrumental and vocal training for Music Pedagogy
PDF (Español (España))

Keywords

pedagogía en música, modelo educativo, formación instrumental English
Music pedagogy, educational model, instrumental teaching

How to Cite

Ortega Sáenz, F. (2024). Transformative models and island teachers. Exploring links and distances between the educational model of a public institution and instrumental and vocal training for Music Pedagogy. Neuma (Talca), 1, 90–110. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/258

Abstract

This paper presents the results of a research project carried out in the Department of Music of a public university. The research’s main objective has been to inquiry what knowledge and understanding Instrumental and Vocal Training teachers have about the university’s structural concepts of its educational model. The proposal aspires to become an input for the production of strategies that support the implementation and application of university educational model and its innovative curriculum and, in future stages, will contribute to the improvement of the teaching-learning processes for the Music Pedagogy career.

PDF (Español (España))

References

Ángel-Alvarado, Rolando (2021). “Buen Vivir y colonialismo: Hacia pedagogías decoloniales en América del Sur”, Revista Electrónica de LEEME, 48, pp. 94-114.

Apple, Michael (1987). Ideología y currículo. Madrid: Akal

Apple, Michael (2006). “Education, politics, and social transformation”, Researchgate.net, pp. 1-32.

Apple, Michael (2012). Knowledge, Power, and Education: The Selected Works of Michael W. Apple. Nueva York: Routledge.

Apple, Michael (2019). Ideology and Curriculum. Nueva York: Routledge.

Benedict, Cathy, Patrick Schmidt, Gary Spruce y Paul Woodford (2015). The Oxford Handbook of Social Justice in Music Education. Oxford: Oxford University Press.

Bisquerra, Rafael (Coord.) (2019). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Bourdieu, Pierre (1982). Ce que parler veut dire. L’économie des échanges linguistiques. París: Fayard.

Bourdieu, Pierre (2001). Langage et pouvoir symbolique. París: Fayard.

Carey, Gemma y Catherine Grant (2014). “Teachers of instruments, or teachers as instruments? From transfer to transformative approaches to one-to-one pedagogy”, Relevance and reform in the education of professional musicians. Glen Carruthers (editor). Belo Horizonte: CEPROM-ISME, pp. 42-54.

Carey, Gemma, Catherine Grant y Mauricio Valdebenito (2021). “¿Profesores de instrumento o profesores como instrumento? De lo transferencial a lo transformativo en los enfoques de la pedagogía uno-a-uno”, Revista Musical Chilena, 75(236), pp. 175–183.

Carpenter, Cook N. (1972). Music in the Medieval and Renaissance Universities. Nueva York: Da Capo Press.

Cohen, Marcel y Peignot, Jérôme (2005). Histoire et art de l’écriture. París: Robert Lafont.

Díaz-Bravo, L., Uri Torruco-García, Mildred Martínez-Hernández, y Margarita Varela-Ruiz. (2013). “La entrevista, recurso flexible y dinámico”, Investigación en educación médica, 2(7), pp. 162-167.

Freire, Pablo (2002). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI.

Fubini, Enrico (1994). La Estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Salamanca: Alianza Editorial.

Fubini, Enrico (2004). Estética de la música. Madrid: La balsa de la medusa.

Giroux, Henry (1985). “Critical pedagogy, cultural politics and the discourse of experience”, The Journal of Education, 167(2), pp. 22–41.

Giroux, Henry (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Giroux, Henry (1997). Teoría y resistencia en Educación, una pedagogía para la oposición. México: Siglo XXI

Giroux, Henry (2015). “Cuando las escuelas se convierten en zonas muertas de la imaginación: Manifiesto de la Pedagogía Crítica”, Revista de Educación, (8), pp. 11-26.

Hernández, Roberto, Carlos Fernández, y Pilar Baptista (2016). Metodología de la investigación. 6a ed. México D.F.: McGraw-Hill.

Jorquera, Raúl (2022). “Inclusión y Exclusión de Músicas Populares Urbanas en el discurso de Directivos de Carreras Universitarias”, Revista NEUMA, 15,(2), pp. 182-201.

Kingsbury, Henry (1988). Music, Talent and Performance. A conservatory cultural system. Filadelfia: Temple University Press.

Kingsbury, Henry (2001). Music, Talent and Performance. A conservatory cultural system. Filadelfia: Temple University Press.

Ley 20129 de 2006. Establece un sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación superior. 23 de octubre de 2006. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=255323.

Ley 21091 de 2018. Sobre educación superior. 11de mayo de 2018. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1118991.

Ley 21094 de 2018. Sobre Universidades Estatales. 25 de mayo de 2018. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1119253.

Martinic, Sergio (2006). “El estudio de las representaciones y el Análisis Estructural de Discurso”, Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Manuel Canales (editor). Santiago: LOM ediciones, pp. 299-319.

Moya, Carlos (2014). Administración y proyectos educativos. Santiago: UMCE.

Ortega, Fernanda (2020). Ars y Scientia: Consolidación de la institucionalización de la música en la Universidad de Chile (1298-1953). Tesis para optar al grado de Doctor en Filosofía. Facultad de Artes, Universidad de Chile.

Pucheu, Andrés (2017). Desarrollo y eficacia organizacional. Santiago: Ediciones UC.

Puig, Marta, Ruth Vila y María Paz Sandín (2014). “El análisis cualitativo de datos con ATLAS”, REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 7(2), pp. 119-133.

Quijano, Anibal (2000). “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”, La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Edgardo Lander (comp.). Buenos Aires: CLACSO, pp. 201-246.

Romo, Eduardo (2022). “Informe de análisis y evaluación del grupo focal Relación entre el modelo educativo UMCE y la docencia en Formación Instrumental en el DEMUS”. Documento interno de trabajo, Proyecto de investigación código 27-2021-PIED. Santiago: UMCE.

Shifres, Fabio y Daniel Gonnet (2015). “Problematizando la herencia colonial en la educación musical”, Epistemus. Revista De Estudios En Música, Cognición Y Cultura, 3(2), pp. 51-67.

Serrati, Pablo (2017). “Cuestionar la colonialidad en la educación musical”, Revista Internacional de Educación Musical, 5, pp. 93-101.

Serrati, Pablo y Natalia Miranda (2016). “El músico y el docente. Reflexiones en torno al lugar de la pedagogía musical en la escuela primaria”, Apuntes de investigación. Foro de educación musical, artes y pedagogía, 1(1), pp. 33-52.

Taylor, Steven J. y Robert Bogdan. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación, (Vol. 1). Barcelona: Paidós.

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (2016). Modelo Educativo UMCE. Santiago: UMCE.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)