From the traditional peasant guitar to the guitar of popular and folkloric chilean and latin american roots
PDF (Español (España))

Keywords

Traditional chilean guitar
Intertextuality
Musical rhythm ritmo musical Guitarra tradicional chilena
Intertextualidad
Ritmo musical

How to Cite

Montes Anguita, R., & Jorquera Rossel, R. A. (2024). From the traditional peasant guitar to the guitar of popular and folkloric chilean and latin american roots: Intertextuality between traditional performance techniques, in the work of Parra, Jara and Salinas and Tonadas of Juan Antonio Sánchez and Javier Contreras. Neuma (Talca), 1, 47–71. https://doi.org/10.4067/S0719-53892023000100047

Abstract

The present work interrelates the technical resources of the language of the traditional guitar of the central-south zone of Chile, with compositions by Violeta Parra, Víctor Jara and Horacio Salinas and, at the same time, with the work of the composers Juan Antonio Sánchez and Xavier Contreras. This is carried out from intertextual analysis that allows us to understand the renovation and modernization of the guitar language. To this end, a general historical panorama of the guitar in Chile is presented, identifying rhythm as the main intertextual element of the Chilean side of the root guitar.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892023000100047
PDF (Español (España))

References

Acevedo, Claudio y Rodolfo Norambuena y José Seves y Rodrigo Torres y Mauricio Valdebenito (1996). Víctor Jara: Obra musical completa. Santiago: Fundación Víctor Jara.

Astorga, Francisco (2000). “El Canto a lo Poeta”. Revista Musical Chilena, 50 (194). Instituto de Investigaciones Musicales, Universidad de Chile, pp. 56-94.

Bustamante, Juan y Francisco Astorga (1996). Renacer del Guitarrón Chileno. Santiago: Editorial AGENPOCH.

Concha, Olivia y Rodolfo Norambuena y Rodrigo Torres y Mauricio Valdebenito (1993). Violeta Parra: Composiciones para guitarra. Santiago: Sociedad Chilena del Derecho de Autor.

Concha, Olivia (1995). “Violeta Parra, compositora”. Revista Musical Chilena, 49 (183), pp. 71-106.

Chaparro, Moisés y José Seves, y David Spener (2013). Canto a las estrellas: Un homenaje a Víctor Jara. Santiago: Ceibo ediciones.

Chavarría, Patricia (2015). La guitarra es la que alegra. Santiago: Editorial Cuarto Propio.

Dávalos, Eulogio y Mario Amorós (2016). Una leyenda hecha guitarra: Elogio Dávalos. Memorias. Santiago: Ediciones B Chile.

Díaz, Raúl (1994). Finares Campesinos. Temuco: Fondo del Desarrollo de la Cultura y las Artes del Ministerio de Educación, Imprenta Trazos.

Díaz, Raúl (1997). Toquíos Campesinos. Temuco: Fondo del Desarrollo de la Cultura y las Artes del Ministerio de Educación, Imprenta Trazos.

Galilea, Carlos (2018). Guitarras Atlánticas, de la península ibérica a Brasil. Zaragoza: Limbo Errante Editorial.

Guerrero, Claudio y Aleko Vuskovic (2018). “Mimbre (1957): los orígenes entrelazados del Nuevo Cine y la Nueva Canción”. La música del Nuevo Cine Chileno. Santiago. Editorial Cuarto Propio.

González, Juan Pablo (1996). “Evocación, modernización y reivindicación del folclore en la música popular chilena: el papel de la performance”. Revista Musical Chilena, 50 (185), pp. 25-37.

González, Juan Pablo, Fernando Carrasco y Juan Antonio Sánchez (2018). Violeta Parra: Tres discos autorales. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

McSherry, J. Patrice (2017). La nueva canción chilena, el poder político de la música 1960-1973. Santiago de Chile: LOM ediciones.

Oporto, Lucy (2017). “Disonancia y dolor en El Gavilán, de Violeta Parra”. Revista Hispánica Internacional de Análisis Literario y Cultural, 9.

Rafide, Matías (1959). Literatura Chilena. Santiago: Imprenta Cultura.

Salinas, Horacio (2013). La Canción en el Sombrero. Historia de la Música de Inti-Illimani. Santiago: Catalonia.

Sánchez, Juan Antonio (2018). Chicoria: Divagaciones desde la música latinoamericana. Valparaíso: Editorial Cadenza.

Sauvalle, Sergio (1994). La Guitarra Tradicional Chilena. Fondo del desarrollo de la cultura y las artes, Santiago de Chile.

Torres, Rodrigo (1980). Perfil de la creación musical en la nueva canción chilena desde sus orígenes hasta 1973. Santiago: Editorial CENECA.

Valdebenito, Mauricio (2014). “Tradición y renovación en la creación, el canto y la guitarra de Víctor Jara”. Palimpsestos Sonoros. Santiago de Chile: Ceibo ediciones.

Valdebenito, Mauricio (2019). Con Guitarra es otra cosa. Humberto Campos, Juan Angelito Silva y Fernando Rossi: guitarristas chilenos. Santiago. La pollera ediciones.

Vera, Alejandro (2016). “La música entre escritura y oralidad: la guitarra barroca, el guitarrón chileno y el canto a lo divino”. Revista Musical Chilena, 70 (225), pp. 9-49.

Entrevistas realizadas por los autores

Catalán, José Pablo (2019). Entrevista: La guitarra tradicional chilena y su desarrollo.

Chavarría, Patricia (2019). Entrevista: La cantora y las técnicas de la guitarra tradicional campesina.

Contreras, Javier (2019). Entrevista: La guitarra solista chilena y su vínculo con las cantoras y la Nueva Canción Chilena.

Sánchez, Juan Antonio (2019). Entrevista: La guitarra solista chilena y su vínculo con las cantoras y la Nueva Canción Chilena.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)