Intuitive Intonation
PDF (Español (España))

Keywords

entonación
intuición
tiempo
espacio
modelo artístico intonation
intuition
time
space
artistic model

How to Cite

García Gómez , A. (2022). Intuitive Intonation: Aesthetic theory of musical intonation. Neuma (Talca), 2(2), 46–77. https://doi.org/10.4067/S0719-53892021000200046

Abstract

This article is a breve analysis of intonation as an aesthetic category, that is, about the sensory knowledge of reality that we perceive through the intuition of movement. We examine the intuition of time and space as an aesthetic perception of the movement of things in nature and arts. In the inherent contraposition of space-time in artistic representation, we define in this analysis the intonation’s intuition of time in the pictorial art, just like the intonation’s intuition of space in music. By this definition, we can understand how we perceive not only the time but the unity of space-time in music,
overcoming aesthetic formalism that conceives music in only one dimension of time which measures itself, degrading music to a foolish joy of sensations without content, or to a pure entertainment.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892021000200046
PDF (Español (España))

References

Altenburg, Detlef (2006). Liszt und die Neudeutsche Schule. Laaber-Verlag.

Bach, Johann Sebastian (1722/1740). Das wohltemperierte Clavier, oder Praeludia, und Fugen durch alle Tone und Semitonia, I, 1722, BWV 846-69, und II, 1740, BWV 870-93.

Baumgarten, Alexander (1735). Meditationes philosophicae de nonnullis ad poema pertinentibus. Ristampa a cura de Benedetto Croce, Halae Magdeburgicae, Napoli, 1900.

Baumgarten, Alexander (1750/1758). Aesthetica 1750; Aestheticorum, Pars altera 1758.

Baumgarten, Alexander (1955). Reflexiones filosóficas acerca de la poesía. Traducción del latín, prólogo y notas de José Antonio Miguez. Aguilar, Buenos Aires.

Bergson, Henri (1999). Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Traducción de Juan Miguel Palacios. Salamanca, Ed. Sígueme.

Brendel, Franz (1859). “Zur Anbahnung einer Verständigung” Neue Zeitschrift für Musik, Nº 24, Den 10 Juni 1859. In: NZfM, Begründet von Robert Schumann, Redigiert von Franz Brendel, Band 50, Januar bis Juni 1859, pp. 265-273.

Busoni, Ferruccio (1907). Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst. Trieste.

García Gómez, Arturo (2008). Teoría de la Entonación. Sobre el Proceso de Formación de la Música en la Vida y Obra de Boris V. Asaf’ev (1884-1949). Tesis Doctorales, Universidad Autónoma de Madrid, Departamento de Música, Madrid.

García Gómez, Arturo (2018). “El grito de la Gorgona. Cristalización musical del mito”, Aisthesis, Nº 63 (2018), pp. 145-170

García Gómez, Arturo (2020). “Crononomía de la consciencia musical” Devenires. Revista de Filosofía y Filosofía de la Cultura, Año XXI, Nº 41, (enero-junio 2020), pp. 67-101.

García Gómez, Arturo (2020) “The Spatial Artistic Model in Music” Philosophy International Journal, Volume 3, Issue 4, (October 15, 2020), pp. 1-10. Online: https://doi.org/10.23880/phij-16000155

Grimes, Nicole; Siobhán Donovan & Wolfgang Marx (2013). Rethinking Hanslick: Music, Formalism, and Expression, Rochester, University of Rochester Press.

Hamann, Johann Georg (1825). “Metakritik über den Purismus der reinen Vernunft” Hamann’s Schriften. 7 Bände. Herausgegeben von Friedrich von Roth. Leipzig, Reimer, 1821-25. (Siebenter Theil, 1825), pp. 1-16.

Hamann, Johann Georg (1999). “La Metacrítica sobre el Purismo de la Razón Pura” En: ¿Qué es ilustración? Traducción de Agapio Maestre y J. Romagosa. Madrid: Tecnos, pp. 36-44

Hanslick, Eduard (1881). “Feuilleton. Concerte” Neue Freie Presse. Morgenblatt Nº 6224. Wien, Samstag, den 24. Dezember, 1881.

Hawking, Stephen (1992). Historia del tiempo. Del Big Bang a los agujeros negros. Traducción de Miguel Ortuño. Barcelona, Editorial Planeta-Agostini

Herder, Johann Gottfried (1799). Eine Metakritik zur Kritik der reinen Vernunft. 2 Theile. Frankfurt und Leipzig.

Herder, Johann Gottfried (1800). Kalligone. Von Kunst und Kunstrichterei. Zweiter Theil, Leipzig.

Higino, Cayo Julio (2008). Fábulas. Astronomía. Ediciones Akal/ Clásica. Madrid.

Husserl, Edmund (1962). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Traducción de José Gaos. México, FCE.

Hygini (1872). Hygini Fabulae. Edidit Mauricius Schmidt. Jenae.

James, William (1890). The Principles of Psychology In two volumes, New York.

Joyce, James (2009). Ulysses. New York: Dover Publications.

Kant, Immanuel (1913). Erläuterungen zur Psychologia empirica in A. G. Baumgartens Metaphysica, in Handschriftlicher Nachlass. Anthropologie. Gesammelte Schriften. Herausgegeben von der Königlich-Preußischen Akademie der Wissenschaften zu Berlin. Band 15.

Kant, Immanuel (2004). Crítica de la razón pura. Traducción de José del Perojo y José Rovira Armengol. Buenos Aires, Losada.

Leibniz, Gottfried (1684). “Meditationes de cognitione, vertitate et ideis” Acta Eruditorum, Lipsiae.

Leibniz, Gottfried (2003). Discurso de metafísica. Sistema de la naturaleza. Nuevo tratado sobre el entendimiento humano. Monadología. Principios sobre la naturaleza y la gracia. Editorial Porrúa, México.

Leibniz, Gottfried (2012). “Meditaciones sobre el conocimiento, la verdad y las ideas” [Traducción de Miguel Candel Sanmartín] Disputatio. Philosophical Research Bulletin, Vol. 1, Nº 2, (Dec, 2012), pp. 113-123.

Lessing, Gotthold Ephraim (1766). Laokoon oder über die Grenzen der Malerei und Poesie, Berlin.

Mach, Ernst (1925). Análisis de las sensaciones. Traducción de Eduardo Ovejero y Maury Madrid, Daniel Jorro.

Mach, Ernst (1949). Desarrollo histórico-crítico de la mecánica. Traducción de José Babini, Buenos Aires, Espasa-Calpe.

Paquette, M. Daniel (1980). “Organologie de la Grèce Antique” Revue de Musicologie, T. 66, No. 2 (1980): pp. 262-265.

Píndaro (1995). Odas y Fragmentos. Introducción, traducción y notas de Alfonso Ortega. Madrid, Gredos.

Plato (1905). Platonis Opera. Recognovit Brevique Adnotatione Critica Instruxit Ioannes Burnet. Tomus I. Tetralogias I-II Continens, Oxonii, Tetralogia II, Theaetetus I. pp. 142-210.

Platón (1988). Diálogos V. Parménides. Teeteto. Sofista. Político. Traducciones, introducciones y notas por Ma Isabel Santa Cruz, Álvaro Vallejo Campos, Nestor Luis Cordero. Madrid, Gredos.

Plutarco (2004). “Sobre la música” en: Obras Morales y de Costumbres. Introducción, traducción y notas de José García López. Madrid, Gredos, pp. 37-131.

Reale, Giovanni y Dario Antiseri (1995). Historia del pensamiento filosófico y científico. 3 tomos Barcelona, Editorial Herder.

Rousseau, Jean-Jacques (1782). Essai sur l’origine des langues où il est parlé de la mélodie et de l’imitation musicale. Collection complète des œuvres de J. J. Rousseau Citoyen de Genève. Tome huitième. A. Genève, 1782, pp. 355-433.

Rousseau, Jean-Jacques (1960). Ensayo sobre el origen de las lenguas. Traducción de A. Mauro. Madrid, Akal, 1960.

Scheler, Max (2001). Ética. Traducción de Hilario Rodríguez Sans. Madrid, Carrápos Editores.

Séroff, Alexander (1861). “Der Thematismus der Leonoren-Ovuverture. Eine Beethoven Studie” Neue Zeitschrift für Musik, Band 54, Nº 10, Den 1 März 1861, S. 85-89; Nº 11, Den 8 März 1861, S. 93-94; Nº 12, Den 15 März 1861, S. 101-105; und Nº 13, Den 22 März 1861, S. 113-115 (?????? ?: ?. ?. ??????. «????????? (thematismus) ???????? ?? ????? ???????. ????? ? ?????????» // ?????????i? ??????, ???? ????i? (1860-1863 ??.), ?.-??????????, 1895, pp. 1406-1426.

Ujfalussy, József (1962). A valóság zenei képe. A zene m?vészi jelentésének logikája; Zenem?kiadó Vállalat, Budapest.

Virgilio (1768). La Eneida de Virgilio. Traducida en verso castellano por Gregorio Hernández de Velasco. Tomo I. Madrid.

Vitruvii Poliionis, Marci (1892). De Architectura Libri Decem. Editio Stereotypa. Lipsiae.

Walker, Alan (1987). Franz Liszt: The Weimar years, 1848-1861. Cornell University Press.

???????, ????? (1930). ??????????? ????? ??? ???????. ?????????, ?????????, ?????????.

???????, ????? (1947). ??????????? ????? ??? ???????. ????? ??????. ?????????. ?????? ??????.

??????, ????? [???????] (1917). «???????? ? ???????????» Melos ????? ? ??????. ???? ???????? ????? ??????? ? ?. ?. ???????????. ????? ??????. ?. ?????????, pp. 3-27.

???????????, ???????? ?. (1929) «?????????? ?????? ???????????? ?????????» ???????????? ????????, ? 4, 1929, pp. 12-20.

????????, ????? (1968). ???????? ????????????, ??????? ? ????????. ? ?????????? ???????????? ??????. ??????? ? ??????????? ?. ?. ???????, ? ????????: «?????? ???????», ??????, «??????» pp. 187-

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Neuma (Talca)