Las relaciones entre la música y la pintura en el pensamiento de Theodor Adorno
PDF (Español (España))

Keywords

Adorno
relación música y pintura
estética
sociología Adorno
relationship music and painting
aesthetics
sociology

How to Cite

Valdebenito, L., & Carrasco Jiménez, E. (2011). Las relaciones entre la música y la pintura en el pensamiento de Theodor Adorno. Neuma (Talca), 1, 44–57. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/162

Abstract

This article is aimed to show the exposure Adorno makes in the relationship between music and painting, which is primarily produced from an aesthetic approach, no matter the scope and interaction with a functional approach. From these parallels and similar comments, the relationship between music and the subjective or objective is exposed, depending on the presence or absence of connection with any object.

PDF (Español (España))

References

Adorno, T. (2003). Filosofía de la nueva música. Obra Completa 12.Madrid: Ediciones Akal.

Adorno, T. (1962). Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad (trad. Manuel Sacristán). Barcelona: Edición Ariel.

Adorno, T. (2006). “Sobre algunas relaciones entre música y pintura”. Escritos musicales I-III. Obra Completa 16. Madrid: Ediciones Akal.

Adorno, T. (2000). Sobre la música (trad. Marta Tafalla González y Gerard Vilar Roca). Barcelona: Paidós.

Adorno, T. (1980). Teoría estética (trad. Fernando Riaza). Madrid: Taurus Humanidades. Adorno, Theodor y Max Horkheimer (2007). Dialéctica de la Ilustración, fragmentos filosóficos. Madrid: Ediciones Akal.

Boulez, P. (2008). Puntos de referencia (trad. Eduardo J. Prieto). Barcelona: Gedisa Editorial. Bürger, P. (1984). Theory of Avant-Garde. Minnesota: British Library.

Fubini, E. (2005). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX (trad. Carlos Guillermo Pérez de Aranda). Madrid: Alianza Editorial.

Nietzsche, F. (2005). El nacimiento de la tragedia (s/traductor señalado). Santiago de Chile: Editorial Centrográfico.

Notario Ruiz, A. (2009). “Actualidad de la teoría crítica”, Constelaciones: Revista de Teoría crítica, N º 1 (Diciembre), pp. 182-187.

Ramos López, P.(2003). Feminismo y música. Madrid: Narcea.

Sanz, Mª. Merced Virginia (1990). “La teoría española de la pintura en los siglos XVI y XVII”, Revista Virtual de la Fundación Universitaria Española, Cuadernos de Arte e Iconografía,Tomo III – 5, (Disponible online: http://www.fuesp.com/revistas/pag/cai0507.html), (Fecha de visita: 28/08/2010).

Satie, Erick (2006). Cuadernos de un mamífero (trad. M. Carmen Llerena). Barcelona: Acantilado.

Soublette, G. (2007). La poética del acontecer. Santiago de Chile: Editorial Universitaria. Supicic,

Ivo (1988). “Sociología musical e historia social de la música”, Papers: Revista de sociología, Núm. 29, pp. 79-108.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2011 Neuma (Talca)