Henry Lanza
PDF (Español (España))

Keywords

music
cathedral
XIXth century
opera
Henry Lanza
kapellmeister
tenor música
catedral
siglo diecinueve
ópera
Henry Lanza
maestro de capilla
tenor

How to Cite

Izquierdo König, J. M., & Rojic Fernández, L. . (2013). Henry Lanza: Música, Ópera, Modernidad y Religiosidad en la construcción cultural de la República Chilena Temprana (1840 – 1860). Neuma (Talca), 1, 10–29. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/125

Abstract

Henry Lanza, European and cosmopolitan singer, was the most criticized of all the composers in charge of the musicians of the cathedral in Santiago de Chile. It probably had to do with his role as an opera singer, being at the same time a public figure in the midst of a crisis involving the Catholic Church and the Chilean state in the new republican times. But if for the church he was a controversial man, as a stage singer he was thought as the embodiment of modern and progressive times, specially between art and music aficionados, waiting for more European music in American soil. This essay proposes revisiting Henry Lanza as a major figure in Santiago arts-scene during the 19th Century, understanding through him the role music was thought to have in the construction of a new nation, defying at the same time the usual categories of music history used in local musicological studies.

PDF (Español (España))

References

Archivos del Arzobispado de Santiago, Catedral de Santiago de Chile, Biblioteca

Nacional y Archivo Nacional de Chile.

- Alzedo, José Bernardo (1869). Filosofía Elemental de la Música. Lima

- Cabrera, Valeska (2009). “La reforma de la música sacra en la Iglesia Católica chilena. Contexto histórico – social y práctica musical. 1885 – 1940. Tesis para optar al grado de Magíster en Artes, Pontificia Universidad Católica de Chile.

- Carredano, Consuelo y Victoria Eli (2010). Historia de la música española e hispanoamericana: La música en Hispanoamérica en el siglo XIX. Fondo de Cultura Económica

- Claro, Samuel (1979). “Música catedralicia en Santiago durante el siglo pasado”. Revista Musical Chilena, XXXIII, 148

- Claro, Samuel y Jorge Urrutia (1973). Historia de la Música en Chile. Santiago: Editorial Orbe.

- Merino, Luis (1981). “Don Andrés Bello y la Música”, Revista Musica Chilena, XXXV, 153-155

- Merino, Luis (2013). “Isidora Zegers y José Zapiola: Convergencias y diferencias en el advenimiento de la modernidad en la sociedad civil del Chile republicano, 1810 – 1855”, en Merino, et al, Prácticas sociales de la música en Chile, 1810-1855: el advenimiento de la modernidad a la cultura del país. Santiago: Editorial RIL

- Moore, John Weeks (1854). Complete encyclopædia of music: elementary, technical, historical, biographical, vocal, and instrumental. Inglaterra: O. Ditson

- Muir, T.E. (2008). Roman Catholic church music in England, 1791-1914 Ashgate Publishing

- Pereira Salas, Eugenio (1941). Orígenes del Arte Musical en Chile. Santiago: Ediciones Universitarias.

- Sell, Karen (2005). The disciplines of vocal pedagogy: towards and holistic approach. Ashgate Publishing

- Serrano, Sol (2008). ¿Qué hacer con Dios en la República? Santiago: Fondo de Cultura Económica.

- Vergara Quiroz, Sergio (1987). Cartas de mujeres en Chile, 1630-1885. Santiago: Andres Bello

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Neuma (Talca)