Música y Fiesta religiosa en la Universidad de Salamanca en la ilustración
PDF (Español (España))

Keywords

University of Salamanca
festive organization
sacred music Universidad de Salamanca
organización festiva
música sacra

How to Cite

García-Bernalt Alonso, B. (2014). Música y Fiesta religiosa en la Universidad de Salamanca en la ilustración. Neuma (Talca), 1, 10–39. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/110

Abstract

This paper presents an approach to the music chapel that the University of Salamanca held between 1738 and 1781 and its repertoire from the perspective of their contribution to a celebrative model. First, the study reviews the evolution of the academic festive organization in the first half of the eighteenth century which greatly affected secular celebrations but is hardly perceived in the religious ones. The music chapel is linked to the church feasts, and will be seen as an element of institutional representation. Subsequently, an overview of the repertoire and its ceremonial context is provided,

PDF (Español (España))

References

Acker, Yolanda (2007). Música y danza en el Diario de Madrid. Noticias, avisos y artículos. 1758-1808. Madrid: Ministerio de Cultura. Centro de Documentación de Música y Danza

Alonso Romero, María Paz (2004). “El fuero universitario, siglos XIII-XIX”. Historia de la Universidad de Salamanca. vol. II. Estructuras y flujos. Rodríguez-San Pedro Gómez-Bezares, Luis Enrique (coordinador). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, p. 161-188.

Caimo, Norberto (1761). Lettere d’un vago italiano ad un suo amico. Pittburgo

Campos y Fernández de Sevilla, Francisco Javier (2002). “La fiesta barroca, fiesta de los sentidos”. La fiesta del Corpus Christi. Fernández Juárez, Gerardo y Martínez Gil, Fernando (coordinadores). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 91-122.

Caballero Fernández-Rufete, Carmelo (1992). “Dos memoriales sobre la música de los templos”. Revista de Musicología, vol. XV, 1, pp. 323-361.

Carreira, Xoan Manoel (1987). “La estancia del compositor Juan Pedro de Almeyda y Motta en Mondoñedo”. Actas del Congreso Internacional “España en la Música de Occidente”. Madrid: INAEM, Ministerio de Cultura, vol. 2, pp. 99-108.

Constituciones apostólicas y Estatutos hechos de la muy insigne Universidad de Salamanca recopilados nuevamente por su comisión (1625). Salamanca: Diego Cusio.

Corominas Juan Francisco (1726). Aposento Anti-Crítico, desde donde se ve representar la gran Comedia, que en su Theatro Crítico regaló al Pueblo el RR P. M. Feijoo, contra la Música moderna, y uso de los violines en los Templos. Salamanca: Imprenta de la Santa Cruz.

Díez Martínez, Marcelino (2004). Música sacra en Cádiz en tiempos de la ilustración. Cádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones.

Egido, Teófanes (1987). “La religiosidad de los ilustrados”. La época de la Ilustración. Vol I: El estado y la cultura. Historia de España fundada por Ramón Ménéndez Pidal, tomo XXXI. Madrid: Espasa Calpe, pp. 395-435.

Eximeno, Antonio (1775). Dubbio di D. Antonio Eximeno sopra il saggio fondamentale pratico di contrappunto del Reverendisimo Padre Maestro Giambattista Martini. Roma: Stamperia di Michel’Angelo Barbiellini.

Feijoo, Benito (1726). “Música de los Templos”. Teatro crítico universal. Tomo primero. Discurso XIV. Madrid: Imprenta de Lorenzo Francisco Mojados.

García-Bernalt Alonso, Bernardo (2013). Catálogo del archivo de música de la capilla de la Universidad de Salamanca. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

García-Bernalt Alonso, Bernardo (2013). “Francisco de Salinas en la Universidad de Salamanca”. Francisco de Salinas. De Musica libri septem. García Pérez, Amaya

y García-Bernalt Alonso Bernardo (editores). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 15-43.

García-Bernalt Alonso, Bernardo (2014). En sonoros acentos. La capilla de música de la Universidad de Salamanca y su repertorio. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Hiller, Adam (1780). Anweisung zum musikalisch-zierlichen Gesange. Leipzig: Johann Friedrich Junius.

Labrador López de Azcona, Germán (2003). “Música, poder e institución: La real capilla de Carlos IV (1788-1808)”. Revista de Musicología, XXVI, nº 1, pp. 233-263.

Laird, Paul R. (1997). Towards the History of the spanish Villancico. Michigan: Harmonic Park Press

Martín Moreno, Antonio (1976). El padre Feijoo y las ideologías musicales del XVIII en España. Orense: Instituto de estudios orensanos “Padre Feijoo”.

Montero García. Josefa (directora) (2011). Catálogo de los fondos musicales del archivo Catedral de Salamanca. Salamanca: Cabildo Catedral de Salamanca, Ministero de Cultura.

Méndez Sanz, Federico (1990). La Universidad salmantina de la Ilustración (1750-1800): hacienda y reforma. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Meyer, Leonard B. (2000). El estilo en la música. Madrid: Pirámide, p. 19 (orig. publicado en 1989).

Monteagudo Robledo, María Pilar (2004). “La ciudad, escenario de la fiesta política en el antiguo régimen”. La fiesta en el mundo hispánico. Martínez-Burgos García, Palma y Rodríguez González, Alfredo (coordinadores). Cuenca: Ediciones Universidad de Castilla la Mancha, pp. 321-350.

Plan general de estudios dirigido a la Universidad de Salamanca por el Real Consejo Supremo de Castilla y Mandado imprimir de su orden (1772). Salamanca: Juan Antonio de Lasanta.

Pérez Prieto, Mariano (1997). “La capilla de música de la parroquia de San Martín de Salamanca durante el periodo 1700-1750”. Salamanca. Revista de estudios, 38, pp. 33-58.

Polo Rodríguez, José Luis (1995). La Universidad salmantina del antiguo régimen (1700-1750). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca Rabassa, Pere. Guía para principiantes que deseen perfeycionarse en la composición de la Música. Manuscrito sin fecha que puede datarse entre 1724 y 1738. Edición facsímil, Bellaterra: Institut de Documentació i d’Investigació Musicològiques “Josep Ricart i Matas”, 1990.

Rodríguez de la Flor, Fernando (1990). “Fiestas y protocolo. 2. El nuevo orden de la dinastía borbónica”. La Universidad de Salamanca. II Docencia e investigación. Fernández Álvarez, Manuel; Robles Carcedo, Laureano; Rodríguez-San Pedro Gómez-Bezares, Luis Enrique (editores). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 549-555.

Rousseau, Jean Jacques (1768). Dictionnaire de Musique. París: Chez de la veuve Duchesne.

Salinas, Francisco de (1577). De musica libri Septem. Salamanca: Mathias Gastius.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Neuma (Talca)