Dos fuentes inéditas de música litúrgica del Siglo XVIII en el sur de Chile
PDF (Español (España))

Keywords

libros litúrgicos
canto llano
Valdivia
siglo XVIII
codicología liturgical books
plainchant
Valdivia
18th century
codicology

How to Cite

Fernández, D. A. . (2015). Dos fuentes inéditas de música litúrgica del Siglo XVIII en el sur de Chile. Neuma (Talca), 2, 48–70. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/78

Abstract

The analysis of primary sources is considered a basic historiographical method in history. Studies on music sources in Chile have been mainly focused on issues which happened in or around Santiago. Although there are some scholarly works which allow us to get a sense of how musical activities were performed outside the Chilean capital, little scholarship has been done on similar topics in peripheral areas; even less on the study of primary sources. For this reason, two unpublished plainchant books have been located within the collection of religious books at the Cathedral of Valdivia, as a part of a research in the area. The aim of this paper is to analysis them not only to bring out to light these manuscripts dated before the Chilean Independence, but also to pinpoint those features which allow us to link them to any archive or library, and know the reasons why they are in this recent Museum.

PDF (Español (España))

References

Álvarez Cañibano, Antonio (editor) (2014). La gestión del patrimonio musical. Situación actual y perspectivas de futuro. Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza – INAEM.

Andrés Fernández, David (2015). “Vestigios de canto llano en la catedral de Valdivia: redescubriendo un gradual del siglo XVI”, Huellas del mundo misional. Actas del X Encuentro Científico Simposio Internacional de Musicología. Aurelio Tello (editor). Santa Cruz de la Sierra, Bolivia: Fondo Editorial APAC, pp. 95-124.

Antiphonale Monasticum pro diurnis horis. (1934). Paris - Tournai - Roma: Desclée & Co.

Atti della società à ligure di storia patria, vol. XXXI. (1901). Roma: Tip. Artigianelli di san Giuseppe.

Beard, David y Gloag, Kenneth (2005). Musicology, the key concepts. London and New York: Routledge.

Cencetti, Giorgio (2002). Paleografia latina. [Roma]: Jouvence.

Coloquios con Jesucristo en el Santísimo Sacramento. (1796) Barcelona: Tip. Piferrer y de Sierra.

Deshusses, Jean y Darragon, Benoit (editores) (1971). Concordances et tableaux pour l’étude des grands sacramentarium. Fribourg: Editions Universitaries Fribourg.

Elizalde, Miguel de (1816). Exercicios de devoción a san Luis Gonzaga. Madrid: Imp. Francisco de la Parte. Dirección Museológica - Universidad Austral de Chile: Políticas Culturales 2008-2012. (2007). Valdivia: Universidad Austral de Chile.

Ezquerro Esteban, Antonio (2014). “Los nuevos retos de la catalogación y estudio críticos de las fuentes musicales en el entorno español: el catálogo RISM”, La gestión del patrimonio musical. Situación actual y perspectivas de futuro. Antonio Álvarez Cañibano (editor). Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza - INAEM, pp. 49-65.

Evangelio de Chile. (2010). Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Fahrenkrog, Laura (2013). “Hablar sobre patrimonio musical en Chile: reflexiones”, Neuma: revista de música y docencia musical, 6(2), pp. 46-57.

Gembero Ustárroz, María (2005). “El patrimonio musical español y su gestión”, Revista de musicología, 28(1), pp. 135-181.

González R., Juan Pablo (2013). Pensar la música desde América Latina. Santiago de Chile: Ediciones de la Universidad Alberto Hurtado.

Guarda Geywitz, Gabriel (2000). Historia de la Iglesia en Valdivia. Santiago: Salesianos.

Guarda Geywitz, Gabriel (2001). Nueva historia de Valdivia. Santiago: Universidad Católica.

Guarda Geywitz, Gabriel (2011). La Edad Media de Chile: historia de la iglesia desde la fundación de Santiago a la incorporación de Chiloé (1541-1826). Santiago: Corporación de Patrimonio Religioso y Cultural de Chile.

Hesbert, Renato-Joanne (1963-1979). Corpus Antiphonalium Officii, Rerum Ecclesiasticarum Documenta. Roma: Herder.

Lacoste, Debra (2012-). Cantus Index: online catalogue for Mass and Office chants. University of Toronto, from http://cantusindex.org/

Liber Usualis. (1962). Paris: Desclée & Co.

López Cano, Ruben y San Cristóbal Opazo, Úrsula (2014). Investigación en música: métodos, experiencias y modelos. Barcelona: ESMUC - FNCA México.

Kerman, Joseph (1985). Musicology. London: Fontana.

Montalt Matas, Rosa María (2014). “PM or not PM en la Biblioteca de Catalunya”, La gestión del patrimonio musical. Situación actual y perspectivas de futuro. Antonio Álvarez Cañibano (editor). Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza – INAEM, pp. 19-30

Montaner Frutos, Alberto y Redondo Veintemillas, Guillermo (editores) (1994). Diccionario de lemas heráldicos, José de Liñán y Eguizábal. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Oficio de la semana santa según el misal y el breviario romanos. (c. 1793). Barcelona: Tip. Mateo Barceló.

Ros-Fábregas, Emilio (1998). “Historiografía de la música en las catedrales españolas: nacionalismo y positivismo en la investigación musicológica”, Revista de Comunicación Musical, 1, pp. 68-135.

Ruiz García, Elisa (2002). Introducción a la codicología. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Soto Veragua, Jorge (2009). La historia de la imprenta en Chile. Santiago: Arca Gráfica.

Toribio Medina, José (1904-1907). La imprenta en Lima (1584-1824). Santiago de Chile: Imp. en casa del autor.

Toribio Medina, José (1909-1911). La imprenta en México (1539-1821). Santiago de Chile: En casa del autor.

Vera Aguilera, Alejandro (2009). “La música en los espacios religiosos”, Historia de la Iglesia en Chile, vol. 1. Marcial Sánchez Gaete (editor). Santiago: Editorial

Vilar y Pascual, Luis y Vilar Psayla, Juan José (1866). Diccionario histórico, genealógico y heráldico de las familias ilustres de la monarquía española. Madrid: Lib. de Don Miguel Guijarro.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Neuma (Talca)