Aproximaciones preliminares al estudio de la Música Contemporánea como herramienta pedagógica
PDF (Español (España))

Keywords

music education
contemporary music
music didactic
qualitative research educación musical
música contemporánea
didáctica de la música
investigación cualitativa

How to Cite

Soto Silva, I., & Rocha Moya, L. (2016). Aproximaciones preliminares al estudio de la Música Contemporánea como herramienta pedagógica: Relectura de una experiencia con docentes de la comuna de Puerto Montt-Chile. Neuma (Talca), 1, 156–183. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/75

Abstract

This experience aims to generate a first approach to the study of contemporary musical practices in music education. In this regard we want to generate knowledge about the construction of meanings and senses concerning the use of avant-garde music as a didactical tool in teachers from Puerto Montt, Chile.
Methodologically this research adopts a qualitative paradigm. The data collection was made by the application of open interviews. The result of this  research let us know which one is, in the teacher perspective, the valorization of contemporary music as a methodological tool. Further we survey the factors who are implicated in the use of this aesthetics in teaching context.
Finally we make reflections about the positioning of contemporary music in the formation of future teachers in undergraduate level, and the pertinence of his use in the music class.

PDF (Español (España))

References

Andreú, J., A. García y A. Pérez (2007). Evolución de la Teoría Fundamentada como técnica de análisis cualitativo. España: Centro de Investigaciones Sociológicas, pp. 53-80.

Ball P. (2011). “Schoenberg, Serialism and Cognition: Whose Fault if No One Listens?”. Interdisciplinary Science Reviews, 36(1) 24-41.

Cornejo, R. (2009). “Condiciones de trabajo y bienestar/malestar docente en profesores de enseñanza media de Santiago de Chile”. Educação & Sociedade, 30(107) pp. 409-426.

Cureses, M. (1998). “La música contemporánea en la educación secundaria”. Aula Abierta, Nº 71. pp. 211-232.

Gurdián-Fernández, A. (2007). “El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa”, Técnicas de Investigación en Sociedad, Cultura y Comunicación. Adison Wesley Longman (editor). México: Editorial S.A. Alhambra mexicana, p. 215.

Hemsy de Gainza, V. (1995). “Didáctica de la música contemporánea en el aula”. Música y educación: Revista trimestral de pedagogía musical, 8 (24), pp. 17-24.

Hemsy de Gainza, V. (2004). “La educación musical en el siglo XX”. Revista Musical Chilena, 58 (201), pp. 74-81.

Laucirica, A., A. Almoguera, M. Eguilaz y J. Ordoñana (2012). “El gusto por la música contemporánea en estudiantes de grado superior de Conservatorios de Música”, Revista Electrónica de LEEME, 30, pp. 1-20.

Mateos, D. (2011). “Familiaridad de los futuros maestros de música en educación primaria con la música clásica de nuestros días”. Revista Electrónica de LEEME, 28, p.90.

Miell, D., Raymond MacDonald y David Hargreaves (Editores) (2002). Musical identities. Nueva York: Oxford University Press.

Miell, D., Raymond MacDonald y David Hargreaves (Editores) (1975). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Ricordi.

Piston, W. (1998). Armonía. Cooper City: Span Press Universitaria.

Rocha, Lino (2015). Sentidos y significados de la música contemporánea en profesores de música de la comuna de Puerto Montt. Tesis para optar al grado de Licenciado en Educación. Carrera de Pedagogía en Educación Media en Artes, mención Música, Universidad de los Lagos.

Schaffer Murray, R. (1965). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi

Strauss, A. y J. Corbin (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Urrutia, A. y M. Díaz (2013). “La música contemporánea en la educación secundaria: características, prácticas docentes y posicionamiento del profesorado”, CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 17, pp. 1-40.

Vallín, M. (2013). “Hacia la autoformación permanente de los docentes en las comunidades de práctica”, Obra digital, 4(1), pp. 56-74.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Neuma (Talca)