A singular edition of plainchant at the dawn of the nineteenth century
PDF (Español (España))

Keywords

plainchant
gradual
José Doblado canto llano
gradual
José Doblado

How to Cite

Ruiz Torres, S. (2017). A singular edition of plainchant at the dawn of the nineteenth century: the gradual of the mass printed by José Doblado. Neuma (Talca), 1, 12–35. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/60

Abstract

The editorial project promoted by José Doblado to print the plainchant repertoire in large choirbook format is one of the milestones of printed music in Spain between the end of the 18th and early 19th centuries. Although it was not completed for political and economic reasons, at least the author could publish one volume: the Mass Gradual with chants from Advent until the ferias after Ash Wednesday.
After outlining its material features and musical and textual forms, we will focus on the analysis of four significant examples: the four introits of the Sundays of Advent. Firstly, we will be point out the connection of these chants with the Aquitanian melodic tradition imported from southern France. In order to prove such filiation, we will compare a wide range of sources dated between the 10th and 12th centuries, representatives of different European geographical spaces. Thus, we will proceed to a melodic and modal analysis in order to unravel the most characteristic features of the introits; in parallel, we will take into account the historical and cultural background of the period. The contemporary theoretical treatises as well as some of the most important reformed plainchant books (such as the Medicean Gradual) are also a significant object of study in this research to broaden and deepen our understanding of this music. 

PDF (Español (España))

References

Álvarez Solar-Quintes, Nicolás (1963). “La imprenta musical en Madrid en el siglo XVIII”, Anuario Musical, Nº 18, pp. 161-195.

Agustoni, Luigi; Fischer, Rupert y otros (1996). Vorschläge zur Restitution von Melodien des Graduale Romanum (Teil 1), Beiträge zur Gregorianik, Nº 21, pp. 7-42; traducido al italiano por Nino Albarosa (2001): “Proposte per la restituzione di melodie del Graduale Romanum”, Studi Gregoriani, Nº 17, pp. 59-100.

Baroffio, Giacomo (2007). “Beziehungen und Unterschiede im Spannungsfeld zwischen Tradition und Erneuerung”, Beiträge zur Gregorianik, Editio Medicea und Editio Vaticana: Nº 44, pp. 87-110.

Breve explicación que sea canto llano y sus divisiones, (1777). Copia manuscrita: Madrid: Biblioteca Nacional de España, sig. M/1779.

Cerone, Pedro (1613). El Melopeo y Maestro, Nápoles: Juan Bautista Gargano y Lucrecio Nucci, Ed. facs.: Bolonia: Forni, 1969; Antonio Ezquerro Esteban (ed.): 2 vols., Barcelona: CSIC, 2007.

Cardine, Eugène (1982). Semiología gregoriana, Burgos: Abadía de Silos.

Carrera y Lanchares, Pedro (1805). Forma canendi in missis servanda secundum ritum Sanctae Romanae Ecclessiae, probatamque Toletanae Cathedralis hispaniarum primatis praxim. Prima pars…, Madrid: José Doblado.

Cruz Brocarte, Antonio de la (1707). Médula de la música theórica: cuya inspección manifiesta claramente la execución de la práctica, en división de quatro discursos, Salamanca: Eugenio Antonio García.

Estevan, Fernand (1410). Reglas de canto plano e de contrapunto e de canto de órgano (Ed. facs.: Mª Pilar Escudero García (ed.). Conservatorio Superior de Música de Sevilla; Editorial Alpuerto, 1984).

Eximeno, Antonio (1796). Del origen y reglas de la música, con la historia de su progreso, decadencia y restauración, 3 vols., Madrid: Imprenta Real, Ed. facs.: Valladolid: Maxtor, 2010, pp. 239-240.

Flores Laguna, José (1863). Método de canto llano y figurado, Madrid: Compañía de impresores y libreros del reino.

Gosálvez Lara, Carlos José (1995). La edición musical española hasta 1936. Guía para la datación de partituras, Madrid: Asociación Española de Documentación Musical.

Guido, Walter (1986): “La Música en el Libro Inventarios de la Catedral de Caracas (1806-1913)”, Latin-American Music Review, 7/2, pp. 254-301.

Hernández, Antonio (1830). Escuela de canto llano para formar con solo el uso de la clave de ‘Fa’ en cuarta raya un perfecto salmista…, Madrid: Imprenta Real.

Jeanneteau, Jean (1985). “Los modos gregorianos. Historia, Análisis, Estética”, Studia Silensia, Nº 11, Burgos: Abadía de Silos.

Lovato, Antonio (1995). “Teoria e didatica del canto piano”, Musica e Liturgia nella Riforma Tridentina, Danilo Curti y Marco Gozzi (eds.): Provincia Autonoma di Trento, pp. 57-67.

Marín López, Javier (2007). “Libros de música para el Nuevo Mundo a finales del siglo XVIII: el proyecto editorial del impresor José Doblado”, Orbis incognitvs: avisos y legajos del Nuevo Mundo: homenaje al profesor Luis Navarro García, vol. 2, Universidad de Huelva, pp. 137-152.

Martín y Coll, Antonio (1719). Arte de canto llano y breve resumen de sus principales reglas para cantores de choro, Madrid: Imprenta de música Bernardo Peralta.

Nassarre, Pablo (1723-24). “Escuela música según la práctica moderna”, Herederos de Diego de Larumbe, 1724 (1ª parte); Herederos de Manuel Román, 1723 (2ª parte), Ed. facs.: Zaragoza: Diputación provincial e Institución Fernando el Católico, 1980.

Paz, Manuel de (1767). Médula del canto llano y órgano, en que se explican con toda claridad sus más essenciales reglas…, Madrid: Joaquín Ibarra.

Pérez Martínez, Vicente (1799-1800). Prontuario del cantollano gregoriano para celebrar uniformemente los divinos oficios todo el año, así en las Iglesias Catedrales como en las parroquias y conventos de estos reynos, según práctica de la muy santa primada Iglesia de Toledo, Real Capilla de S. M. y varias Iglesias catedrales, 2 vols., Madrid: Imprenta Real.

Ruiz Torres, Santiago (2012). La monodia litúrgica entre los siglos XV y XIX. Tradición, transmisión y praxis musical a través del estudio de los libros de coro de la catedral de Segovia, 2 vols., Tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid; cf. http://eprints.ucm.es/22332/1/T34688.pdf (consultado en julio de 2013).

Sanhuesa Fonseca, María (2009). “Los impresos musicales: de los corales y libros de facistol a los impresos de música al servicio de la liturgia y de la devoción popular”, Memoria Ecclesiae, Nº 33, pp. 401-418.

Santa María, Francisco de (1778). Dialectos músicos, en que se manifiestan los más principales elementos de la armonía, Madrid: Joaquín Ibarra.

Santesteban, José Juan (1864). Método teórico-práctico de canto-llano, San Sebastián: Imprenta de Ignacio Ramón Baroja.

Saúco Escudero, Mª Pilar (1980). La modalidad en los tratadistas españoles de canto llano, en Ana Serrano Velascos y otros: Estudios sobre los teóricos españoles de canto gregoriano de los siglos XV al XVIII, Madrid: SEdeM.

Soler y Fraile, Fernando (1878). Nuevo método completo teórico-práctico de canto llano y mixto…, Zaragoza: Librería y encuadernación de Salvador Mas.

Solesmes, (1979). Graduale Triplex seu Graduale Romanum Pauli PP. VI cura recognitum & rhythmicis signis a Solesmensibus monachis ornatum neumis Laudunensibus (cod. 239) et Sangallensibus (codicum san Gallensis 359 et Einsidlensis 121).

Travería, Daniel (1794). Ensayo gregoriano, o estudio práctico del canto-llano y figurado en método fácil, Madrid: Vda. de Joaquín Ibarra.

Turco, Alberto (1985). “La questione del Si bemolle”, Studi Gregoriani, Nº 1, pp. 47-101.

Turco, Alberto (1994). “Il bemolle. Attuali acquisizione e limiti”, Studi Gregoriani, Nº 10, pp. 41-149.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Neuma (Talca)