Abstract
The follow-up studies of graduates have become a key tool for institutions of higher education to evidence of linkage to the workplace where their graduates are inserted. This linkage is understood as a form of accountability of its formative action against the community, to our knowledge, has not had a major overhaul in its ideological jurisdiction.
Along with proposing a new line of research in training music teachers of our country, the study of tracking graduates, proposes a model of greater amplitude. It has areas that could set up an accountability regarding titled and training received, as well as, training and social considerations prior to its passing by the Music Department Metropolitan University of Educational Sciences.
This study aims to socialize the current state of research in music education at the Department of Music (DEMUS) of the Metropolitan University of Educational Sciences (UMCE) and those relevant aspects that emerged from the consultation to the years 2007 cohort entry.
References
Domínguez, Macarena (2012). “Procesos de acreditación de pedagogías: un estudio del quehacer de las agencias”. Calidad en la educación, Nº 36, pp. 53-85.
Hernández, Roberto, (2006). Metodología de la Investigación. México; McGraw- Hill Interamericana.
Lara, Alejandra y Andrea Repetto (2010) “Una Mirada a la Efectividad de los Profesores en Chile”. Revista de Estudios, Nº 35, pp. 147-182.
Latorre, Marisol (2009). “Prácticas Pedagógicas en la encrucijada: argumentos, lógicas y razones de los actores educativos”, Pensamiento Educativo, Nº 44-45, pp. 185-210.
Latorre, Marisol (2004). “Aportes para el análisis de las racionalidades presentes en las prácticas pedagógicas”. Estudios Pedagógicos, Nº 30, pp. 75-91.
Poblete, Álvaro (2012). “Situación actual del seguimiento de egresados e inserción laboral en un grupo de universidades chilenas”, Seguimiento de egresados e inserción laboral: experiencias universitarias”, María José Lemaitre (Editor). Santiago: Alfabeta Artes gráficas, pp. 57-112.
Poblete, Carlos (2010). “Enseñanza musical en Chile: continuidades y cambios en tres reformas curriculares”, Revista Musical Chilena, Año LXIV/214,(Julio- Diciembre). pp. 12-35.
Ventura, Javier (2005) El prácticum en los estudios pedagógicos y la inserción laboral. Nuevos enfoques ante el reto europeo. Tesis para optar al grado de Doctor en
Filosofía y Ciencias de la Educación, Universidad de Barcelona.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Neuma (Talca)