The concept of identity. An approach to music in Latin America
PDF (Español (España))

Keywords

identity
sociology of music
Latin american culture
Latin american music
cultural theory identidad
sociología de la música
cultura latinoamericana
música latinoamericana
teoría cultural

How to Cite

Arellano, J. M. . (2019). The concept of identity. An approach to music in Latin America. Neuma (Talca), 1, 36–59. https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000100036

Abstract

In its most varied expressions, art has always been a platform for constructing identity. In Latin America, the question existed for many years of how to take on European and folk traditions without falling into the trap of empty stylization that lacks content and fails to go beyond the superficial. This article offers a critical review of the concept of identity in Latin American music of written tradition, under the umbrella of different sociological approaches, concluding the need to reevaluate not only the technical procedures of creation, but also the social, cultural and historical dimension that sustains them.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000100036
PDF (Español (España))

References

Adorno, Theodor (1967). Introduction to Sociology of Music. Traducido por E.B. Asthon. Nueva York: Seabury Press, falta el número de página.

Bakers, Geoffrey and Knighton, Tess (2011). Music and Urban Society in Colonial Latin America. New York: Cambridge University Press. falta el número de página

Bourdieu, Pierre (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Traducido por Richard Nice. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Bourdieu, Pierre (1997). Razones Prácticas: Sobre la Teoría de la Acción. Traducido por Thomas Kauf. Barcelona: Editorial Anagrama.

Benjamin, Walter (1998). Understanding Brecht. Traducido por Anna Bostock. Londres: Verso.

Benzecry, Claudio. (2011). The Opera Fanatic: Ethnography of an Obsession. Chicago: University of Chicago.

Carpentier, Alejo (2004). “La Hora Actual de la Música en América Latina”, América Latina en su Música. Isabel Aretz (editor). Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores S.A., pp. 7-19.

Castillo Fadic, Gabriel (2003). Las Estéticas Nocturnas: Ensayos Republicano y Representación Cultural en Chile e Iberoamérica. Santiago: Frasis Editores, p. 23.

Claro Valdés Samuel , y Urrutia Blondel, Jorge (1973). Historia de la Música en Chile. Santiago, Chile: Editorial Orbe.

Cook, Nicholas (1998). Music: A very Short Introduction. Oxford University Press, p. 5.

De Duve, Thierry (2019). Aesthetics at Large: Art, Ethics, Politics. Chicago: Chicago University Press, p. 54.

De Nora, T. (2000). Music in Everyday Life. Cambridge: Cambridge University Press.

Deranty, Jean-Philippe ed. (2010). Jaques Ranciere: Key Concepts. Durham, UK: Acumen Publishing Limited.

Díaz, Rafael (2008). “La excéntrica identidad mapuche de la música chilena contemporánea: del estilema de Isamitt al etnotexto de Cáceres”. Revista Cátedra de Artes, 5, pp. 65-93.

Góngora, Mario (1981). Ensayo Histórico Sobre la Noción de Estado en Chile en los Siglos XIX y XX. Santiago, Chile: Ediciones La Ciudad, p. 9.

Guénon, René (1995). The Reign of Quantity and the Signs of the Times. Hillsdale, NY: Sophia Perennis.

Frith, Simon (2006). “Music and Identity.” Questions of Cultural Identity, editado por Stuart Hall y Paul du Gay, London, UK: SAGE Publishers, pp. 108-127.

Isamitt, Carlos (1957). “El Folkore en la Creación Artística de los Compositores Chilenos”. Revista Musical Chilena, 11, 55, pp. 24-36.

Kant, Immanuel (1965). Critique of Judgement. New York: Oxford University Press.

Lachenmann, Helmut (1980). “The ‘Beautiful’ in Music Today”, Tempo, 135, pp. 20-24.

Larraín, Jorge (2004). Identidad y Modernidad en América Latina. México D.F.: Editorial Océano de México, p. 57.

Livingstone, Rodney (trans.) (1999). Walter Benjamin: Selected Writings. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press .

Mead, G.H. (1934). Mind, Self and Society. Chicago: University of Chicago Press .

Méndez Torellas, Gabriel, ed. (2009). Disonancias: Introducción a la Sociología de la Música. Madrid: Akal.

Mignolo, Walter (2007). La Idea de América Latina: La Herida Colonial y la Opción Decolonial. Traducido por Silvia Jawerbaum y Julieta Barba. Barcelona: Editorial Gedisa S.A., p. 34.

Miranda, Ricardo y Tello, Aurelio (2001). Historia de la Música en Latinoamérica. Ciudad de México: Dirección General del Archivo Diplomático, p. 27.

Luker, Morgan James (2016). The Tango Machine. Musical Culture in The Age of Expediency. Chicago: Univ. Press.

Regev, Motti (2019). “Musical Cosmopolitanism, Bodies and Aesthetic Cultures”, Roads to Music Sociology, Alfred Smudits (editor). Munich: Springer VS. pp. 79-94.

Rojas Mix, Miguel (1991). Los Cien Nombres de América: Eso Que Descubrió Colón. San José: Editorial Universidad de Costa Rica, p. 158.

New Connections to Classical and Contemporary Perspective, Social Theory Re-Wired: “Cultural Capital: Pierre Bourdieu”. Consultado el 29 febrero del 2018. http://routledgesoc.com/category/profile-tags/cultural-capital

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Neuma (Talca)