Father and Mother figures: psychoanalysis, gender, and filial affections in popular songs
PDF (Español (España))

Keywords

Padre
Madre
Afecto filial
Psicoanálisis
Canción popular Father
Mother
Filial affection
Psychoanalyses
Popular song pai
mãe
afeto filial
psicanálise
canção popular

How to Cite

Valdebenito, L. (2024). Father and Mother figures: psychoanalysis, gender, and filial affections in popular songs. Neuma (Talca), 1, 8–36. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/282

Abstract

This paper addresses the relationship between popular music, gender, and filial affections whose purpose is to make known the way in which the song as an artistic object, on the one hand, enables the construction of symbolic universes around various social and cultural problems. And, on the other hand, it is exposed how, from the sound and musical elements present in the recorded performance of the song as a material object, various sensitive plots are constructed expressed in enunciations and affective performativities. Through the musical, sound, voice, and lyrical analysis of a group of songs, from the denotative and connotative level, it is demonstrated how a tension is produced around the culturally constructed models of emotional relationships between fathers, mothers, sons, and daughters. The theoretical basis is approached from the intersections between gender, feminisms, masculinities, childhood, and psychoanalysis with a renewed and critical vision regarding traditional psychoanalytic theory.

PDF (Español (España))

References

Ahmed, Sara (2019). La promesa de la felicidad: Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra.

Alsina, Pep (1997). La música y su evolución. Historia de la música con propuestas didácticas y 49 audiciones. Barcelona: Graó

Araya, Juan (2008). “Nicanor Parra. De la Antipoiesis a la Ecopoiesis”. Estudios Filológicos, 43, pp. 9-18.

Auslander, Philip (2004). “Performance Analysis and Popular Music: A Manifesto”. Contemporary Theatre Review, 14(1), pp. 1–14

_______ (2006). “Musical personae”, The Drama Review, 50(1), pp. 100-119.

Bauman, Zygmunt (2013). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Belinsky, Jorge (1997). “Arquitectura de un mito moderno”. Figuras del padre. Silvia Tubert, (editor) Barcelona: Cátedra.

Bourdieu, Pierre (2019). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Cirlot, Eduardo (2006). Diccionario de los símbolos. Madrid: Siruela, pp. 127.

Código Civil. Filiación. Ley No. 19.585 de 1998.Chile

https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=126366

Código Civil. Ley 21.334 de 202. Chile.

https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1159523

De Certeau, Michel (2007). Historia y psicoanálisis. Entre ciencia y ficción. México D.F.: Universidad Iberoamericana.

Di Giorgi-Fonseca, Luz (2017). “Performatividad y afectos”. Cuestiones de Filosofía 3(21): pp. 107-132. DOI: https://doi.org/10.19053/01235095.v3.n21.2017.7711

Diógenes Laercio (2017). Vidas de los más ilustres filósofos griegos. Madrid: Gredos.

Freud, Sigmund (1917). “Duelo y melancolía”. Sigmund Freud. Obra Completa. Vol. XIV. Buenos Aires: Amorrortu, pp. 235-276.

_______(1921). “Introducción”, The Psychoanalysis and The War Neurose. Sándor Ferenczi, Karl Abraham, Ernst Simmel y Ernest Jones, Viena: The International Psycho-Analytical Press.

_______ (1987). Psicoanálisis del arte. Madrid: Alianza Editorial.

_______ (1988). “Los dos principios de funcionamiento mental”. Sigmund Freud. Obras Completas. Vol. VIII, Ensayos XLVI-LXI, Buenos Aires: Hyspamerica, pp. 1638-1642.

_______ (1988). “Sobre la sexualidad femenina”. Sigmund Freud. Obra Completa. Vol. XVII. Buenos Aires: Hyspamerica, pp. 3077-3089.

_______ (1991). “Moisés y la religión monoteísta”. Sigmund Freud. Obra Completa. Vol. XXIII. Buenos Aires: Amorrortu, pp. 7-127.

_______(1996). “El significado de los sueños”. Los textos fundamentales del psicoanálisis. Barcelona: Altaya, pp. 108-168.

_______(1996). “La organización genital infantil”. Los textos fundamentales del psicoanálisis. Barcelona: Altaya, pp. 487-493.

_______(1996). “Teorías sexuales de los niños”. Los textos fundamentales del psicoanálisis. Barcelona: Altaya, pp. 469-487.

_______(2011). Tres ensayos sobre la teoría sexual. Barcelona: Brontes.

_______(2015). Totem y Tabú. Buenos Aires: Amorrortu.

_______(2019). El yo y el ello. Madrid: Alianza.

Fubini, Enrico. (2005). La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial

Galán, Enrique (2011). “Introducción a la edición española”. Jung, Carl, Freud y el psicoanálisis. Obra Completa Vol. IV. Madrid: Trotta.

Genette, Gerard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

González, Sergio y Mariela González (1983). En el patio de Simón. Ha llegado carta de Congreso. (Casete). Santiago de Chile: EMI-103495-32c 262-440428

González, Sergio y Nicanor Parra (1991). Tuve un sueño mamá. Pichanga profecías a falta de ecuaciones. Antipoemas de Nicanor Parra de Congreso. (CD). Santiago de Chile: Alerce-CDA 0165

González, Simón (2018). “Intervención musical y testimonial de Simón González”. El patio de Simón, Masterclass Musicaustral.

https://www.youtube.com/watch?v=bbES_P3tTtA&ab_channel=Musicaustral

Gutiérrez, Horacio (2024). Tras denuncia de canibalismo diputados piden aumentar penas de cárcel para la antropofagia. El desconcierto (miércoles 3 de abril, 2024). https://eldesconcierto.cl/2024/04/03/tras-denuncia-de-canibalismo-diputados-piden-aumentar-penas-de-carcel-para-la-antropofagia

Guyomard, Dominique (2013). Nace una madre. Del vínculo a la relación. Santiago de Chile: Catalonia.

Héritier, François (2007). Masculino/Femenino II. Disolver la jerarquía. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Huizinga, Johan (1990). Homo Ludens. Madrid: Alianza.

Internacional IPA (2020). Alfabeto Fonético. https://lacolmenatecnologica.com/wp-content/uploads/2020/12/AFI_grafico_2020_es.pdf

Irigaray, Luce (2007). Espéculo de la otra mujer. Madrid: Akal.

Jablonka, Ivan (2020). Hombres justos. Del patriarcado a las nuevas masculinidades. Barcelona: Anagrama

Jofré, Alejandro y Garrido, Mónica (2018). “Antipoesía y fusión: la pichanga de Nicanor Parra y Congreso”, La Tercera, (viernes15 de junio, 2018).

https://www.latercera.com/culto/2020/05/26/antipoesia-y-fusion-la-pichanga-de-nicanor-parra-y-congreso/.

Jung, Carl (2011). Freud y el psicoanálisis. Obra Completa Vol. IV. Madrid: Trotta

_______(2012). Símbolos de transformación. Análisis del preludio a una esquizofrenia. Obra Completa. Vol. V. Madrid: Trotta.

_______ (2015). Arquetipos e inconsciente colectivo. Buenos Aires: Paidós

Labanyi, Lo (2010). “Doing things: Emotion, affect and materiality”, Journal of Spanish Cultural Studies, 11(3-4), pp. 224-233. DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2010.538244

Lacasse, Serge (2000). “Intertextuality and Hipertextuality in Recorded Popular Music”. The Musical Work Relity or Invention? Michael Talbot (editor). Liverpool University Press, pp. 35-58.

Laplanche, Jean y Jean-Bertrand Pontalis (2006). Diccionario de Psicoanálisis, Buenos Aires: Paidós.

Lonzi, Carla (2019). Escupamos sobre Hegel y otros escritos. Madrid: Tinta y limón.

Lutereau, Luciano (2020). El fin de la masculinidad. Cómo amar en el siglo XXI. Buenos Aires: Paidós

Meler, Irene (2006). “El incesto. Investigaciones en psicología”, Revista el Instituto de Psicología Universidad de Buenos Aires, 11(2): pp. 55-77.

Middleton, Richard (2000). “Work-in(g)-Practice: Configurations of the Popular Music Intertext”. The Musical Work Relity or Invention? Michael Talbot(editor). Liverpool University Press, pp. 59-87.

Mitchell, Juliet (1982). Psicoanálisis y feminismo. Freud, Reich, Laing y las mujeres. Barcelona: Anagrama.

Moore, Allan (2012). Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song. New York: Routledge.

Muraro, Luisa (1994). El orden simbólico de la madre. Madrid: horas y HORAS.

Parra, Nicanor (1982). Ecopoemas. Valparaíso: Gráfica Marginal

(2023). Poesía Política. Santiago de Chile: Ediciones UDP

Peralta, Eduardo (1999). “María Belén y yo” y “Este niño Vicente”. Trova Libre (CD). Santiago de Chile: Leutun. Proyecto financiado por FONDART.

Reich, Wilhelm (2016). Materialismo histórico y psicoanálisis. Santiago de Chile: Ediciones Papel Calco.

Rojas, Pablo (2021). “Al pie de la letra: una aproximación al lenguaje verbal como parte constitutiva de la dimensión sonora de la música”, Resonancias, 25(48), pp. 63-86. DOI: https://doi.org/10.7764/res.2021.48.4

Sauvalle, Sergio (2000). “Trova libre. Eduardo Peralta”, Revista Musical Chilena, 54(193), pp. 116-117.

https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/12688

Szczaranski, Clara, Patricio Abarca, Lorena Rivera, Lorena Valdebenito, Karina Jara, Giulana Sánchez, Carolina Arancibia y Fátima Gómez (2021). Encuentro Virtual de Didáctica de la Música 2021: Primera Jornada. Universidad Mayor https://www.youtube.com/watch?v=fn0MAzpAyEc el Encuentro Virtual de Didáctica de la Música.

Tagg, Philip (2013). Music’s Meanings. A modern musicology for non-musos. Nueva York: The Mass Media Music Scholars’ Press.

Tremendo Luis Fica (2020). Eduardo Peralta, Vía Streaming, canción: María Belén y yo, (consultado el 28 de abril del 2020).

https://www.youtube.com/watch?v=fsoXsW03tgE&ab_channel=TremendoLuisFica.

Tubert, Silvia (Ed.) (1997). Figuras del padre. Madrid: Cátedra.

Valdebenito, Lorena (2019). “La subversión musical de Erik Satie a través del pensamiento cínico”. Revista Musical Chilena, 73(231), pp. 98-119.

Valdebenito, Lorena (2023). “Música, voz y afectos: ternuras masculinas en canciones populares chilenas”, Revista Musical Chilena, 77(239), pp. 114-139.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)