Abstract
This paper focuses on the figure of the musician Ramón Rivas Valdebenito (1931-2004), whose musical practice and creation is reviewed from his personal traits and context. His vital career is considered in his double condition of both interpreter and composer in relation to his time, place and social, cultural and technological conditions that determined the practice of his musical work as well as the constitution of his repertoire. His case also constitutes a possible key to understand how a musician who preferred a quieter life far from main cities, was able to integrate into the regional, national and international musical life in the field of popular music by taking advantage of the radio and phonographic development of his time. Furthermore, this paper speaks of how he interacted in the various cities where he lived in his dual status as a musician and citizen. Finally, we consider the process of adapting his boleros into ballads through the records made in the 70s by artists such as Los Angeles Negros, among others, who ended up projecting their songs to other latitudes, turning our subject into one of the least known successful popular musicians of our musical history.
References
Andrades Moya, Hugo (1963). La radiofusión. Normas, comentarios, diálogos. Santiago: Editorial Universitaria.
Bustos Mandiola, Jaime (1996). Crónicas de un ex locutor de radio (Años 50-60). Santiago: Bravo y Allende Editores.
Correa, Sofía, Consuelo Figueroa, Alfredo Jocelyn-Holt, Claudio Rolle y Manuel Vicuña (2001). Historia del siglo XX chileno. Santiago: Editorial Sudamericana.
Dauncey, Hugh y Chris Tinker eds. (2014). Dossier “Popular Music and Nostalgia”, Volume! The french journal of popular music studies, 12.
Dirección de Estadísticas y Censos (1960). Censo Población 1960. Resumen País.
Estilete (1951). “Desde Valparaíso transmite Radiomanía. Ramón Rivas triunfa”, Radiomanía, 104, noviembre, s.p.
Gonzalez C., Jaime (2018). Historia de Linares. Linares: Ilustre Municipalidad de Linares.
González, Juan Pablo, Claudio Rolle Ohlsen (2005). Historia social de la música popular en Chile, 1890-1950. Santiago: Ediciones UC.
González, Juan Pablo, Claudio Rolle y Oscar Ohlsen (2009). Historia social de la música popular en Chile, 1950-1970. Santiago: Ediciones UC .
Hobswaum, Eric (2013). Historia del Siglo XX. Editorial Crítica, Barcelona.
Janata, Petr y otros (2010). “Music-Evoked Nostalgia: Affect, Memory, and Personality”, Emotion, American Psychological Association, vol. 10, 3, pp. 390-403.
Martínez Viguera, Sergio (2019). “Grupos musicales de Angol”, en Historia de Angol, http://historiadeangol.blogspot.com/ Consultado el 12 septiembre del 2019.
Menanteau, Alvaro (2006). Historia del Jazz en Chile. Santiago: Ocho Libros Editores.
Pacheco, Arnoldo (1997). Historia de Concepción Siglo XX. Municipalidad de Concepción / Universidad de Concepción.
Reynolds, Simon (2011). Retromania. Pop Culture’s Addiction to Its Own Past, New York: Faber and Faber.
Rivas V. , Ramón (s.f.) ["Nací en Angol”}, Manuscrito.
Rondón, Víctor (1976). “Comentarios sobre la realidad musical urbana en Linares, una provincia representativa de la VII región”, Maule UC, 3, 1, pp. 38-42.
Rondón, Víctor (2016). “Historiografía musical chilena: una aproximación”, Resonancias, 38, pp. 117-138.
Rondón, Víctor (2016). “Una aproximación a las historias de la música popular chilena de postdictadura como ejercicio de construcción de memoria”, Neuma, 9, 1, pp. 47-70.
Rondón, Víctor (2018) “La música en los laberintos de Clio: reflexiones historiográficas en torno a la producción chilena”, Revista Argentina de Musicología, 18, pp. 39-52.
Sepúlveda Espinoza, Daniela (2007). “Historias de familia. Familia Rivas Valdebenito. Pasión por la música”. El Centro, Talca, 7 octubre, pp. 12-13.
Periódicos
El Angolino, Angol, 2000, 29 marzo.
El Claro, Talca, 1985, 9 de julio.
El Claro, Talca, 1985, 8 noviembre.
El Centro, Talca, 1992, 13 noviembre.
El Centro, Talca, 1999, 6 octubre.
El Centro, Talca, 2006, 30 marzo.
El Heraldo, Linares, 1958, 5 agosto.
El Heraldo, Linares, 1968, 1 julio.
El Heraldo, Linares, 1969, 19 mayo.
El Heraldo, Linares, 1969, 5 noviembre.
El Heraldo, Linares, 1971, 19 agosto.
El Heraldo, Linares, 1982, 30 octubre.
El Heraldo, Linares, 2006, 19 junio.
El Trueno, Talca, 1994, 8 de mayo.
La Mañana, Talca, 1979, 18 agosto.
La Mañana, Talca, 1980, 6 diciembre.
La Mañana, Talca, 1982 27 noviembre.
La Prensa, Parral, 1976, 7 noviembre.
La Prensa, Talca, 2006, 24 marzo.
Las Última Noticias, Santiago, 1979, 13 enero.
Las Última Noticias, Santiago, 1979, 13 junio.
Las Última Noticias, Santiago, 1979, 22 junio.
Grabaciones
Ramón Rivas. Órgano Hammond. 1974, Santiago, LP Odeon LDC - 36874
Ramón Rivas. Grupo Pastizal. Traigo una canción en primavera. 1976, Parral, single 7YGP
Ramón Rivas y su piano romántico. 1972, Santiago, LP London YCHUX 36125
Ramón Rivas. Órgano para enamorar. [198?], Talca, cassette
Ramón Rivas. Para tu intimidad. [198?] Talca, cassete, Producciones Coiron, CC 10 23.
Ramón Rivas. A solas. [198?], Talca, CD, sin datos.
Recursos Digitales
Cecilia, “Si tu no estás” (Odeon 1965) https://www.youtube.com/watch?v=IZeL0PrqzTY Consultado el 23 de noviembre del 2019.
Jaime Soval, “Yo vivo feliz” (Odeon 1965) https://www.youtube.com/watch?v=A-CIkIVyIrY Consultado el 23 de noviembre del 2019.
Los Huasos Quincheros “Tu nunca me has querido” (Odeon 1965) https://www.youtube.com/watch?v=oOPs916nmWU Consultado el 23 de noviembre del 2019.
Marco Aurelio, “Gracias” (Odeon 1965) https://www.youtube.com/watch?v=i-v8pEZm1FU Consultado el 23 de noviembre del 2019.
Nena y Yeya, “Si fueras para mí” (Odeon 1965) https://www.youtube.com/watch?v=5rWwvb3uBvo Consultado el 23 de noviembre del 2019.
Entrevistas
Carlos Raggi, Linares, 2018, 7 junio
Dora Ulloa, Linares, 2018, 13 octubre
José Escanilla, Linares, 2018, 27 julio
José Urrutia, Santiago, 2018, 17 agosto
María Gabriela Bunster Rivas, Linares, 2018, 7 septiembre
Mario Lobos, Talca, 18 abril
Valentín Trujillo, Santiago, 2016, 22 julio
Willy Mestre, Talca, 2018, 18 abril
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Neuma (Talca)