The complexity of Childhood and its reflection in Mazapán's music
PDF (Español (España))

Keywords

infancia
música infantil
Mazapán Children's Music
Mazapán
childhood

How to Cite

Poveda Viera, J. C. (2023). The complexity of Childhood and its reflection in Mazapán’s music. Neuma (Talca), 2(2022), 12–41. https://doi.org/10.4067/S0719-53892022000200012

Abstract

It is traditionally assumed that children are incapable of assimilating complex languages or content because is assumed that they still do not have the necessary tools and learning. In opposition, the Chilean children's music group Mazapán (1980-) offers a proposal that addresses a diverse and wide range of musical traditions, periods, and styles, involving the use of complex resources and procedures. Considering as references the history and sociology of childhood, the songs of the group were analyzed, confirming a conception and assessment of the children as complex receiving entities with agency capacity.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892022000200012
PDF (Español (España))

References

Alfageme, Erika, Raquel Cantos, y Marta Martínez (2003). De la participación al protagonismo infantil. Propuestas para la acción. Madrid: Plataforma de Organizaciones de Infancia.

Ariès, Philippe (1992). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid: Taurus.

Castañeda, Claudia (2002). Figurations. Child, Body, Worlds. Durnham & London: Duke University Press.

Claro, Samuel (1974). Antología de la música colonial en América del Sur. Santiago de Chile: Ediciones de la Universidad de Chile.

Comité Editorial (1973). “Instituto Chileno-Alemán de Cultura, Goethe Institut”, Revista Musical Chilena, 27 (121–1), pp. 119–21.

Comité Editorial (2002). “Creación musical chilena”, Revista Musical Chilena, 56 (197), pp. 92–98.

Corbella, Juana (2002). “Bitácora de Actividades IMUC”, Resonancias 6 (10): 97–114. Cosas. 1985. “Un premio para los niños”, 30 de mayo de 1985.

De la Fuente, Loreto, y Juan Carlos Poveda (2018). “Música e infancia en Chile. Discursos y estéticas en la música de Pin Pón, Mazapán, Cachureos y 31 minutos”, Revista Musical Chilena, 72 (230), pp. 59–78.

De Mause, Lloyd (1982). Historia de la infancia. Madrid: Alianza.

Delgado, Buenaventura (1998). Historia de la infancia. Barcelona: Ariel.

El Mercurio. 1982. “Mazapán: Dulces Notas de Música...”, 20 de septiembre de 1982.

Fregoso Centeno, Anayanci, María Guadalupe García Alcaraz, y Laura Catalina Díaz Robles (editoras) (2016). Mujeres, niños y niñas en la historia. América Latina, siglos XIX y XX. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Gaitán, Lourdes (2006). Sociología de la infancia. Madrid: Síntesis.

González Poncela, Anna M. (2006). “Género y canción infantil”, Política y cultura, no 26: pp. 35–68.

Herrera, Martha Cecilia, y Yeimy Cárdenas Palermo (2013). “Tendencias analíticas en la historiografía de la infancia en América Latina”, Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 40 (2), pp. 279–311.

Jenks, Chris (2005). Childhood. London & New York: Routledge.

Luco, Nicolás. 1981. “Todos somos músicos”. El Mercurio, 28 de junio de 1981, sec. Revista del Domingo.

Mazapán. 1988. De Norte a Sur con Mazapán. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Mazapán. 2006. Érase una vez... Santiago de Chile: Autoedición.

McPherson, Gary (ed.) (2016). The Child as Musician: a Handbook of Musical Development. New York: Oxford University Press.

Osta, María Laura, y Silvana Espiga (2017). “La infancia sin historia: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográfico”, Páginas de Educación, 10 (2), pp. 111–126.

Qvortrup, Jens (1993). “Nine Theses about ‘Childhood as a Social Phenomenon’”, Childhood as a Social Phenomenon. Lessons from an International Project. Jens Qvortrup (editor). Viena: European Centre for Social Welfare Policy and Research, pp. 11-18.

Rojas Flores, Jorge (2001). “Los niños y su historia: Un acercamiento conceptual y teórico desde la historiografía”, Pensamientocritico.cl. Revista Electrónica de historia, no 1.

Rojas Flores, Jorge (2016). Historia de la infancia en el Chile republicano. 1810-2010. Santiago de Chile: Junta Nacional de Jardines Infantiles.

Subercaseaux, Juana (1997). “El Instituto de Música de la Pontificia Universidad Católica. Conversación con Juana Subercaseaux”, Resonancias, 1 (noviembre), pp. 34–42.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Neuma (Talca)