The musical archive of San Francisco de Cordoba (Argentina)
PDF (Español (España))

Keywords

regional history
musical archives
musical practices historia regional
archivos musicales
prácticas musicales

How to Cite

Pedrotti, C. E. (2019). The musical archive of San Francisco de Cordoba (Argentina): contribution of a regional history of music. Neuma (Talca), 2, 108–129. https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000200108

Abstract

Regional history, as well as local history, is a field of study unver development since mid 1980's, with the purpose of providing methodological tools that, with the proper readaptation of the scale of observation, allow to portray discernible realities. In this work, I present a summary characterisation of the urban religious musical practices during the Antiguo Régimen in the city of Córdoba and I attempt to rescue, using some methodological approaches associated to microhistory and urban musicology of English tradition, continuities and discontinuities observed in the turn of the nineteenth century, characterized by the rupture of the colonial order and the emergence of new politicies and sociocultural configurations.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000200108%20
PDF (Español (España))

References

Bandieri, Susana (2018). “La perspectiva regional y local. Un camino posible para una historia argentina renovada”, Quinto Sol, 22, 3, pp. 4-12.

Bohoslavsky, Ernesto (2018). “La historia regional argentina: identidades, campos y agendas”, Quinto Sol, 22, 3, pp. 38-46.

Bourdieu, Pierre (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Traducido por Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama.

Escalante, María Fernanda, Clarisa Pedrotti y Lucas Rojos (2016). “Repensando la figura de Juan Pedro Esnaola: aportes para el análisis de su música religiosa”, ponencia leída en la XXII Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XVIII Jornadas Argentinas de Musicología del Instituto de Musicología “Carlos Vega”, Santa Fe (Argentina).

Furlani, Alfredo (2003). La música en la Merced de Córdoba (1601-1966). Córdoba: Provincia Mercedaria Argentina.

Gallardo, Guillermo (1960). Juan Pedro Esnaola. Una estirpe musical. Buenos Aires: Ediciones Theoria.

García Muñoz, Carmen y Guillermo Stamponi (2002). Juan Pedro Esnaola. Su obra musical. Catálogo analítico-temático. Buenos Aires: Ediciones de la Universidad Católica Argentina.

Ginzburg, Carlo (1999). [1986]. Mitos, emblemas, indicios. Morfología e Historia. Barcelona: Gedisa.

Giron Sheridan, Luciana y Clarisa Pedrotti (2013-2014). "Inocente Cárcano: apuntes para una biografía musical del primer compositor cordobés”, Avances, 23, Córdoba, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, pp. 183-188.

Giron Sheridan, Luciana (2018). “Hacia una representación de la figura de Inocente Cárcano como compositor”, ponencia leída en la XXIII Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XIX Jornadas Argentinas de Musicología del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, La Plata (Argentina).

Illari, Bernardo (2009). “Relevés d’apprenti: Esnaola, Rosquellas y la Misa a tres voces (1824)”. Revista del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, 17, pp. 17-68.

Illari, Bernardo (2011). Music and Urban Society in Colonial Latin America. “The slave’s progress. Music as profession in criollo Buenos Aires”, Geoffrey Baker & Tess Knighton (eds.). Cambridge: Cambridge University Press, pp. 186-207.

Levi, Giovanni (1996). [1991] Formas de hacer historia. “Sobre microhistoria”, Peter Burke (editor). Madrid: Alianza Universidad, pp. 119-143.

Machado, Antonio (1991). Poesías completas. Edición a cargo de Manuel Alvar Madrid: Espasa Calpe. p. 95.

Moyano López, Rafael (1941). La cultura musical cordobesa. Córdoba, Imprenta de la Universidad.

Musri, Fátima Graciela (2013). “Definiciones y ayudas metodológicas para una historia local de la música”, Revista del Instituto Superior de Música, 14, Santa Fe: Instituto Superior de Música, Universidad Nacional del Litoral, pp. 51-72.

Pedrotti, Clarisa (2017). Pobres, negros y esclavos. Música religiosa en Córdoba del Tucumán (1699-1840). Córdoba: Brujas.

Ramos, José Miguel y otros (2018). “El fondo musical del Colegio Franciscano de Chillán (Chile, siglo XIX): descripción y contextualización histórica de un corpus musical inédito”, Universum, 33, 2, pp. 149-169.

Ramos, María Virginia (2012). Procesos políticos en Córdoba hacia fines de la colonia y comienzos del período revolucionario: tensiones y conflictos entre los grupos de poder. Tesis final de Licenciatura en Historia, Escuela de Historia, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina).

Vera, Alejandro (2007). “En torno a un nuevo corpus musical en la Iglesia de San Ignacio: Música, Religión y Sociedad en Santiago (1856-1925)”, Revista Musical Chilena, LXI, 208, pp. 5-36.

Viqueira, Juan Pedro (1993). “Historia Regional: Tres senderos y un mal camino”, Secuencia, 25, pp. 123-137, 124 y 125.

Waisman, Leonardo (2007). “La música en la América española”, Antonio Martín Moreno (editor), Historia de la música española, 4, siglo XVIII. Madrid: Alianza Editorial.

Fuentes inéditas

Archivo Convento de San Jorge (Franciscanos, Córdoba) Libro de Gastos 4 (1815-1832)

Archivo Convento de San Jorge (Franciscanos, Córdoba) Libro de Gastos 5 (1836-1865)

Archivo Convento de San Jorge (Franciscanos, Córdoba) Libro de Gastos 7 (1872-1888)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Neuma (Talca)