Institutionality, Modernity and Avant garde: Pablo Garrido (1905-1982):
PDF (Español (España))

Keywords

institution
modernity
vanguard
Pablo Garrido institución
modernidad
vanguardia
Pablo Garrido

How to Cite

Herrera Ortega, . S. ., & Sentis Acuña, . C. . (2022). Institutionality, Modernity and Avant garde: Pablo Garrido (1905-1982):: a case study. Neuma (Talca), 2(2), 12–45. https://doi.org/10.4067/S0719-53892021000200012

Abstract

In this article we explore the links that Pablo Garrido Vargas established with two institutions that cultivated different types of music: Casino of Viña del Mar and the Institute of Musical Research of the Faculty of Fine Arts, which belonged to the hegemonic institution at that time: The University of Chile. On the one hand, the relationship of Pablo Garrido with each of these institutions highlights some features of his multifarious career. On the other hand, these relationships suggest different possibilities of considering the movements of modernity and avant-garde that emerged in Chile during the 1930s and 1950s. Along with this, the annex includes the musical catalog of Pablo Garrido prepared by the composer Fernando García.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892021000200012
PDF (Español (España))

References

“Comisión Cultura y Patrimonio” Unidad de Patrimonio. Municipalidad de Viña del mar. Consultado el 2 de noviembre de 2020, en: www.patrimoniovina.cl/seccion/16/comision-cultural-y-patrimonio.html

“Osvaldo Hiriart Corvalán. Reseñas biográficas parlamentarias”. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Historia Política. Consultado el 2 de noviembre de 2020, en: https://www.bcn.cl/historiapolitica/resenas_parlamentarias/wiki/Osvaldo_Hiriart_Corval%C3%A1n

Bourdieu, Pierre (2001). Langage et pouvoir simbolique. Paris: Fayard.

Bourdieu, Pierre (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. (Trad: Isabel Jiménez). Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Castoriadis, Cornelius (2013). La institución imaginaria de la sociedad. (Trad: A. Vicens y M. Aurelio Galmarini). Buenos Aires: Tusquets Editorial.

Editorial, Comité (1957). “Actividad Musical en los Institutos Culturales”. Revista Musical Chilena, 11, (53), pp. 52-56.

Editorial, Comité (1959). “Orquesta Filarmónica de Chile”. Revista Musical Chilena, 13, (66), pp. 130-134.

Editorial, Comité (1961). “Estreno de “La Sugestión””. Revista Musical Chilena, 16, (78), pp. 88-89.

Editorial, Comité (1965). “XXIV Temporada de Invierno de la Orquesta Sinfónica de Chile”. Revista Musical Chilena, 19, (93), pp. 96-100.

Editorial, Comité (1966). “Conciertos en el Norte y Sur del país”. Revista Musical Chilena, 20, (97), pp. 92-94.

Editorial, Comité (1967). “Temporada de Opera Municipal 1966”. Revista Musical Chilena, 21, (99), pp .100-101.

Editorial, Comité (2004). “Otras noticias”. Revista Musical Chilena, 58, (202), pp. 86-90.

García Arancibia, Fernando (1992). “Biografía y catálogo de la obra de Pablo Garrido” (inédito). Centro de Documentación e Investigación Musical de la Sección de Musicología, Facultad de Artes, Universidad de Chile.

González, Juan P. y Claudio Rolle (2005). Historia social de la música popular chilena, 1890-1950. Santiago: Ediciones Universitarias y Casa de las Américas.

Habermas, Jürgen (2000). La constelación posnacional. Ensayos políticos. (Trad: Per Fabra Abat et al). Barcelona: Paidós.

Lipovestky, Gilles (2012). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. (Trad: J. Vinyoli y M. Pendanx). Barcelona: Anagrama.

Menanteau, Álvaro (2006). Historia del jazz en Chile. Santiago: Ocho Libros Editores, 2da edición.

Merino Montero, Luis (1980). “Los Festivales de Música Chilena: génesis, propósitos y trascendencia”. Revista Musical Chilena, 34, (149-1), pp. 80 - 105.

Merino, Luis (2020). “La contribución Fundacional de Vicente Salas Viu a la institucionalización de la investigación musical en Chile entre 1939 y 1953.” Revista de Musicología, Vol. 43, No. 1, pp. 225-250.

Merino, Luis y Julio Garrido (2018). “La crisis institucional de la Universidad de Chile y la circulación, preservación, recepción y valoración de la música sinfónica de los compositores chilenos: una propuesta teóricometodológica.” Resonancias, Vol. 22, Nº 42: pp. 79-114.

Orrego Salas, Juan. (1948). “Música y vida: Geometría musical”. Revista Musical Chilena, 4, (28), pp. 39-41.

Ponce Vera, Gilberto (12 de noviembre, 2011). “Festival de ópera en Santiago”. Visiones Críticas. Consultado el 6 de noviembre de 2020, en: http://www.visionescriticas.cl/?p=2917

Salas Viu, Vicente (1952). La creación musical en Chile (1900-1951). Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile.

Varas, José Miguel y Juan Pablo González (2005). En busca de la música chilena. Crónicas y Antología de una historia sonora. Santiago: Cuadernos Bicentenarios.

Weber, Max (2010). Conceptos sociológicos fundamentales. (Trad: Joaquín Abellán García). Madrid: Alianza Editorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Neuma (Talca)