About migration and localities
PDF (Español (España))

Keywords

Aguado Aguirre
jotas
migraciones musicales Aguado Aguirre
jotas
musical migrations

How to Cite

Musri, F. G. (2019). About migration and localities: the Jotas Navarras in San Juan (Argentina). Neuma (Talca), 2, 84–107. https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000200084

Abstract

This paper analyzes same theoretical-methodological categories of the local history of music linked to studies of musical migrations. A local production of a migrant musical genre is considerated from a historical and regional perspective. It refers to the composition ¡Navarra canta! Colección de jotas navarras, op. 115, by the Spanish musician Inocencio Aguado Aguirre, in its context of production and circulation that connects two geographically separated provinces: San Juan (Cuyo, center-west of the Argentine Republic) and Navarra (Northeast of Spain).

https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000200084%20
PDF (Español (España))

References

Aretz, Isabel (1952). El folklore musical argentino. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Certeau, Michel de (2000). La invención de lo cotidiano. 2 vol. 1. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia. pp. 179-180.

Cetrangolo, Annibale Enrico (2018). “Dentro e fuori il teatro. Ventura degli italiani e del loro melodrama nel Rio de la Plata”. Colección Quaderni sulle migrazioni. Isernia: Cosmo Iannone Editore.

Dahlhaus, Carl (1980). Fondamenti di storiografia musicale. Versión Italiana de G. A. De Toni. Firenze: Discanto.

De Vito, Christian G. (2015). “Verso una microstoria translocale”. Quaderno storici, 150, 3, Bologna: Il Mulino, pp. 812-833.

Ferrá de Bartol, Margarita y Ana María García (1985). “Historia Regional y Región Histórica. Reflexiones y precisiones acerca de una definición y conceptualización”, Estudios y Monografías I. San Juan: Instituto de Historia Regional y Argentina “H. D. Arias”, Universidad Nacional de San Juan, pp. 15-37.

García, Ana María (1994). “La Región Histórica en el “País de Cuyo” de Nicanor Larraín”, Estudios y Monografías IV. San Juan: Instituto de Historia Regional y Argentina “H. D. Arias”, Universidad Nacional de San Juan , pp. 58-66.

Gironés de Sánchez, Isabel (1989). La inmigración europea en la Provincia de San Juan. 1852-1910. San Juan: Instituto de Historia Regional y Argentina "H.D. Arias", FFHA-UNSJ.

Mansilla, Silvina Luz (2018). Alfredo Pinto. Su aporte musical a la Argentina. 2° edición. Buenos Aires: EDAMus (Editorial Departamento de Artes Musicales), Universidad Nacional de las Artes.

Manzano Alonso, Miguel, Héctor Luis Goyena y otros (2000). Jota. Diccionario de la música española e hispanoamericana, Emilio Casares Rodicio (dir. y coord. gral.). Madrid: Sociedad General de Autores de España, vol. 6, pp. 598-607.

Middleton, Richard (2003). “Music Studies and the Idea of Culture”, Cultural Study of Music. A critical introduction. New York and London: Routledge, pp. 7-21.

Musri, Fátima Graciela, Silvia Susana Mercau y otro (2015). "La música regional en el Segundo Congreso de Escritores, Artistas e Intelectuales de Cuyo (San Juan, 1938)", Hacia la superación de la disyuntiva teoría-praxis en la música. Prácticas y etno-estéticas musicales: Actas de la XXI Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XVII Jornadas Argentinas de Musicología. Olivencia, Ana María et al. (ed.). E-book. 1º Ed., Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Asociación Argentina de Musicología / Instituto Nacional de Musicología, pp. 78-94. URL: http://aamusicologia.com.ar/Actas/ACTAS%20AAM_INM_2014.pdf Consultado el 04 de octubre del 2019.

Musri, Fátima Graciela (2014). “Inocencio Aguado y Felipe Boero: ¿Por qué ese otro? El Himno a Sarmiento en disputa”, Revista Argentina de Musicología, 14, pp. 155-185, URL: http://www.aamusicologia.com.ar/REV14.html Consultado el 04 de octubre del 2019.

Musri, Fátima Graciela (2013). “Definiciones y ayudas metodológicas para una historia local de la música”, Música. Revista del Instituto Superior de Música, 14, Adriana Cornú (editora responsable), Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, pp. 51-72. URL:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/issue/view/414/showToc Consultado el 04 de octubre del 2019.

Musri, Fátima Graciela (2009). “Notas para pensar una historia regional de la música”, Artes en cruce: problemáticas teóricas actuales. MURAD, Diana y SAAVEDRA, María Inés (coords.). Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, CDrom, pp. 305-320.

Musri, Fátima Graciela (dir.) (2007). Reconstrucción de los espacios socio-musicales en San Juan (1944 - 1970) San Juan: EFFHA.

Musri, Fátima Graciela (2005). “Los ‘LIBROS’ de Inocencio Aguado Aguirre. Análisis desde la nueva historia cultural”, Actas del 13º Congreso Nacional y Regional de Historia Argentina. Buenos Aires: Academia Nacional de la Historia y UNSJ, pp. 1-12.

Musri, Fátima Graciela (2004). Músicos inmigrantes. La familia Colecchia en la actividad musical de San Juan (1880-1910). San Juan: Editorial de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes (EFFHA), incluye CD.

Musri, Fátima Graciela (1998). “¡Navarra canta en San Juan!”. Ponencia en XII Jornadas Argentinas de Musicología y XII Conferencia Anual de la AAM. Buenos Aires: inédita.

Musri, Fátima Graciela (1999). “La eticidad en las ideas musicales y educativas de Inocencio Aguado”. Los hombres y las ideas en la Historia de Cuyo. Cueto, Omar y Ceverino Viviana (compiladores). Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, Tomo 2, pp. 337-353.

Musri, Fátima Graciela y Jon Bagües Erriondo (2000). “Aguado Aguirre, Inocencio”, Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, Emilio Casares Rodicio (dir. y coord. gral.). Madrid: Sociedad General de Autores y Editores de España, vol. I, pp. 97-98.

Olivencia de Lacourt, Ana María (2003). “La impronta de un maestro. Homenaje a Julio Perceval”, Huellas. Búsquedas en Artes y Diseño, 3. Mendoza: Facultad de Artes y Diseño de la UNCuyo, pp. 197-203.

Sábato, Hilda (1988). “El pluralismo cultural en la Argentina: un balance crítico”, Balance de treinta años de historiografía argentina. Buenos Aires: Comité Internacional de las Ciencias Históricas, pp. 350-366.

Sacchi, María Antonieta (2000). “Mendoza”, Diccionario de la música española e hispanoamericana. Casares Rodicio, Emilio (dir.) vol. 7. Madrid: SGAE, pp. 434-441.

Sacchi, María Antonieta (2007). La profesión musical en el baúl. Músicos españoles radicados en Mendoza a comienzos del siglo XX. Mendoza: EDIUNC.

Sacchi, María Antonieta (2009). La música en la petaca del misionero. Un mundo sonoro en las viñas de Rodeo del Medio, 1905-1930. Mendoza: EDIUNC , Serie Documentos y Testimonios, incluye DVD.

Serna, Justo y Anaclet Pons (2003). “En su lugar. Una reflexión sobre la historia local y el microanálisis”, Contribuciones desde Coatepec, enero-junio, vol. II, 4. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México, pp. 35-56.

Valenzuela, Jean Pier (2018). “La migración como riqueza: música, danza y diversidad”, Márgenes, 8, Buenos Aires: UNSAM. URL: http://www.unsam.edu.ar/margenes/la-migracion-riqueza-musica-danza-diversidad/ Consultado el 28 de septiembre del 2019.

Vega, Carlos (1998). Panorama de la música popular argentina. Con un ensayo sobre la ciencia del folklore. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, [1º ed. 1944].

Vega, Carlos (1987). El origen de las danzas folklóricas. Buenos Aires: Ricordi, [1º ed. 1956].

Fuentes Musicales

Aguado Aguirre, Inocencio (1957). ¡Navarra canta! Colección de Jotas Navarras de la Ribera del Ebro. Opus N° 115. Partitura para canto y piano. San Juan: el autor.

Voces del Ebro. Grupo de Jota. http://www.vocesdelebro.com/rincon-de-la-jota.html Consultado el 4 de octubre del 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Neuma (Talca)