Abstract
This article analyzes the situation of the academic teaching of popular music in Chile. Apart from the general historical approach, also includes a brief theory on the nature of popular music and approach it as a cultural space. Conclusions of this study suggest considering the systematic study of popular music as an area of knowledge open to exploration and creativity.
References
Aharonián, Coriún (2009). “La enseñanza institucional terciaria y las músicas populares”, Revista Musical Chilena, 63 (211), pp. 66-83.
Bustos, Raquel (1988). “La musicología en Chile: La presente década”, Revista Musical Chilena, 42 (169), pp. 27–36.
Gómez, Zoila (ed.) (1984). Musicología en América Latina. La Habana: Editorial Arte y Literatura.
González, Juan Pablo (2007). “Aportes de la musicología a la enseñanza de la música popular”. I Congreso Latinoamericano de Formación Académica en Música Popular, Universidad Nacional de Villa María, Córdoba, Argentina. Disponible en http://webnueva.unvm.edu.ar/webs/congresomusica1/Conferencias/02-Juan_Pablo_Gonzalez.pdf (3.3.2011)
Guerra, Cristián (2008). “José Zapiola como escritor y los inicios de la crítica musical y de la musicografía en Chile”, Revista Musical Chilena, 62 (209), pp. 28-49.
Larraín, Jorge (2003). “Etapas y discursos de la identidad chilena”. Revisitando Chile. Identidades, mitos e historia. Sonia Montecino (comp.). Santiago: Publicaciones del Bicentenario, pp. 67-73.
Menanteau, Álvaro (2006). Historia del jazz en Chile. Santiago: Ocho Libros Editores.
Menanteau, Álvaro (2009). Modernidad, posmodernidad e identidad del jazz en Chile: El caso de la generación de 1990 y Ángel Parra. Helsinki: Studia Musicologica Universitatis Helsingiensis XVII.
P.M. (1996). “Las cifras del sonido”, El Mercurio (doce de mayo, 1996), p. C20.
S/A (s/f). http://revistamusicalchilena.uchile.cl/pdf/100/RMCH100_014.pdf.
Vega, Carlos (1997) [1966]. “Mesomúsica. Un ensayo sobre la música de todos”, Revista Musical Chilena, 51 (188), pp. 75–96.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2011 Neuma (Talca)