Abstract
This paper proposes an interpretive framework to shape the relationship between music and politics, through the cantata La Fragua by Sergio Ortega. The reading of the literary context of the work suggests three ways to recognize the political plot: Chronic, ideology and history, which dialogue, -for the realization of poetic-musical analysis (words and sounds)- with three conceptual set of linguistics and sociology: narrative, sense, trend, and three levels of semiotic musical analysis: poetic, neutral. aesthesic. With these materials are analyzed fragments of this work, exploring the emotional world that generates it and the force that encourages the construction of subjective and collective identities in their environment, socio-cultural history.
References
Barthes, Roland (1996). El placer del texto (trad. Nicolás Rosa). México: Siglo XXI.
Benjamin, Walter (1975). El autor como productor [1934] (Trad. Jesús Aguirre). Madrid: Taurus.
Benjamin, Walter (1991). El narrador [1936] (Trad. Roberto Blatt). Madrid: Taurus.
Benjamin, Walter (1980). Una imagen de Proust [1929] (Trad. Jesús Aguirre). Madrid: Taurus.
Boal, Augusto (1985). Técnicas latinoamericanas de teatro popular. México: Nueva Imagen.
Bruner, Jerome (2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida (Trad. Luciano Padilla López). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cámara, Enrique (2003). Etnomusicología. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
Eisler, Hanns (1990). Escritos Teóricos. Materiales para una dialéctica en la música. La Habana: Arte y Literatura.
Estrada, Julio (s/f). “La obra de Silvestre Revueltas”. www.prodigyweb.net.mx/ejulio/revupoli.htm
González, Juan Pablo, Claudio Rolle (2005). Historia Social de la Música Popular en Chile, 1890-1950. Santiago: Ediciones UC.
González, Juan Pablo, et al (2009). Historia Social de la Música Popular en Chile, 1950-1973. Santiago: Ediciones UC.
Herrera, Silvia (2003). “Eduardo Maturana. Un compositor del siglo XX”. Revista Musical Chilena, LVII, 199, (enero-junio), pp. 7-38.
Molino, Jean (s/f). “El hecho musical y la semiología de la música” (fotocopia de artículo, sin datos).
Nattiez, Jean-Jaques (1994). “La comparación de los análisis desde el punto de vista semiológico (A propósito del tema de la sinfonía en sol menor K.550. de Mozart)”, (Trad. Laura Ceriotto). Actas de las IX Jornadas Argentinas de Musicología y VIII Conferencia Anual de la A.A.M. Mendoza: Instituto de Musicología Carlos Vega.
Ortega, Sergio (s/f). Documentos: 1-7-8 (manuscritos inéditos).
Ortega, Sergio (1971). La Fragua. Crónicas populares. Cantos para chilenos. Partitura manuscrita. (Instituto de Extensión Musical. Fac. Ciencias y Artes Musicales, U.CH).
Pelinski, Ramón (2000). Invitación a la Etnomusicología. Quince fragmentos y un tango. Madrid: Akal.
Todorov, Tzvetan (1974). “Las categorías del relato literario”. Análisis estructural del relato. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Todorov, Tzvetan (2007). La Conquista de América. México: Siglo XXI.
Varas, José Miguel, Juan Pablo González (2005). En busca de la música chilena. Crónica y Antología de una historia sonora. Santiago: Cuadernos Bicentenario. Presidencia de la República.
Vila, Pablo (1996). “Identidades narrativas y música. Una primera propuesta para entender sus relaciones”. Trans (Transcultural Music Review) 2, http://www.sibetrans.com/trans/trans2/vila.htm
Conversaciones con:
Fernando García (2006)
Patricio Manns (2009)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2011 Neuma (Talca)