La importancia y posibilidades de la lecto-escritura para una educación musical de calidad
PDF (Español (España))

Keywords

effective
efficient
musical reading and writing efectivo
eficaz
lecto-escritura musical

How to Cite

Reyes LeRoy, V. . (2008). La importancia y posibilidades de la lecto-escritura para una educación musical de calidad. Neuma (Talca), 1, 126–147. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/194

Abstract

The benefits that are given by the musical experience, the study of it and its science, specially the learning of reading and writing music no just allow a good developing of musical expression ? capacities but strength the learning of a variety of contents belonging to different disciplines involving also the perspective of the integral developing. It is time to respect the rights of every child including those ones with special necessities to a musical education of quality: efficient and effective, also allowing the achievement of goals plannified to the secondary school in Chile, a problem that doesn't seem to have and answer yet. An appropriate didactic, with methods at the hands of every body and the conscience that every change is on the hands of the day by day teachers, showing that the factors that decide the low level of Chilean musical education can get better.

PDF (Español (España))

References

Arce, Begoña. La educación Psicomotriz 1. Madrid: Cincel – Kapeluz, 1982.

Constitución Política de Chile, LEY Nº 19.284 de integración social de personas con discapacidad, Título IV: De la Equiparación de oportunidades Capítulo II 1994 Chile.

Castillo, Patricia. “Incidencia de la Música en el desarrollo de habilidades lectoras”. Serie bibliotecología y gestión de información Nº 9 Noviembre, UTEM DGI 2005 Santiago de Chile.

De Paw, M. El método Montessori. Madrid: Ediciones de la lectura, 1919.

Escárate, Mariela y otros. El método música en colores: un aporte a la enseñanza de la música. Tesis de Grado, Santiago de Chile, 2003.

Hemsy, Violeta. Pedagogía Musical. Dos décadas de pensamiento y acción educativo. Buenos Aires: Editorial Lumen, 2003.

Hemsy, Violeta. La iniciación Musical del niño. Buenos Aires: Editorial Lumen, 1999.

Kornhaber, M., Gardner, H. El pensamiento crítico a través de las Inteligencias Múltiples. Barcelona: Editorial Gedisa, 1994.

Mills, Janett. La música en la enseñanza básica. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, 1997.

MINEDUC. Programas de estudio Educación Artística. Santiago de Chile, 1998.

Montessori, María. El niño. El secreto de la infancia. México D. F.: Editorial Diana, 1982.

Ortega, Emilio / Blázquez, Domingo. La actividad motriz en el niño de 6 a 8 años. Madrid: Cincel, 1990.

Pascual, Pilar. Didáctica de la música para Primaria. Madrid: Pearson Educación, 2002.

Román, Martiniano. Curso Diseño curricular de aula como modelo de aprendizaje. Santiago de Chile: UMCE, 2002.

Román, Martiniano y Diez López. Diseño Curricular y Aprendizaje Significativo. Madrid: Cincel, 1989.

Willems, E. El ritmo Musical. Buenos Aires: Eudeba, 1993.

Willems, E. Bases Psicológicas de la educación Musical. Buenos Aires: Eudeba, 1969.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2008 Neuma (Talca)