Fundamentos epistemológicos de la educación musical basada en competencias
PDF (Español (España))

Keywords

education by competences
pedagogical paradigms
musical learnings educación por competencias
paradigmas pedagógicos
aprendizaje musical

How to Cite

Barrios Bulling, C. . (2008). Fundamentos epistemológicos de la educación musical basada en competencias. Neuma (Talca), 1, 102–116. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/191

Abstract

The present article pretends to validate and explain the transformation of the educational paradigm towards the formation by competences and its pertinence in the development of musical learning. The answers to questions like ¿new pedagogical paradigms? and ¿musical education by competences? propose a reflection of the concept of competences, actualy laid on by a socio-historical significance which reflects, in the educational institutions, the interests to guarantee the quality of the learning, in the frame of a contextual curriculum. To understand and accept a model that reflects such deep changes in the mentality of teachers and students, it's imperative to reveal, clearly and solidly, its theorical foundations.

PDF (Español (España))

References

Abromont, Claude y de Montalebert, Eugène (2005): Teoría de la música. Una guía. México DF. Fondo de cultura económica.

Casassus, Juan (2007): La educación del ser emocional. Santiago de Chile, Cuarto Propio.

Egaña del Sol, Pablo (2007): Orquestas Infantiles y Juveniles: Evaluación del Impacto en Rendimiento Escolar: Disponible en: http://sechi.facea.uchile.cl/pdf/Afiches/Egaña_pabl3.pdf

Gainza, Violeta (2003): La educación musical entre dos siglos; del modelo metodológico a los nuevos paradigmas. Conferencia (23/08), Seminario Permanente de Investigación de la Maestría en Educación de la U. de SA.

Gardner, Howard (1993): Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona, Paidos.

Gardner, Howard (1995): Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona, Paidos.

Luzuriaga, Lorenzo (1992): Antología pedagógica. Buenos Aires, Losada.

Mateos, Mar (2001): Metacognición y educación. Buenos Aires, Aique.

Meyer, Leonard B. (2005): La emoción y el significado en la música. Madrid, Alianza.

Pascual Mejía, Pilar (2002): Didáctica de la Música para Primaria. Madrid, Pearson Educación.

Taylor, Frederick Winslow (1970): Principios de la administración científica. México, D. F., Herrero Hnos.

VerLee, Linda (1986): Aprender con todo el cerebro. Barcelona, Martínez Roca.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2008 Neuma (Talca)