Abstract
After 50 years started the controversy over whether the concept of a skills training derived from the neoliberal economic systems, is a real alternative to transform the training of professionals, It is imperative the reflexion over the statement of a curriculum by competence for the training of a musical professor, because is an installed reality in the tasks of the university education in Chile.
The professional offer in the musical education area is been demanded in first place, by the Educational Reform frame for the develop of disciplinary scope in the chilean educational formal system, then, by the laboral field and, finally by the Chilean and latinamericans universities and its effort to construct a Educational Common Program for Latinamerica and the Caribbean (Alfa Tuning- America Latina), considering a series of actions that allow the curricular convergence and the student and academic movility between the different Universities that integrate this new educational project.
References
Apple, M. W. (1996): Políticas Culturales y Educación. Barcelona, Morata.
Batres, E. (2003): La formación Actual del Educador Musical. Ejercicio docente en un mundo globalizado. Ponencia. IX Seminario Latinoamericano de Educación
Musical, Santiago de Chile.
Cohen, D. (1998): Riqueza del Mundo, Pobreza de las Naciones. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Delors, J. (1996): La Educación Encierra un Tesoro. UNESCO: Santillana.
Denyer, M., y otros (2007): Las Competencias en Educación. Un balance. México, D. F., Fondo de Cultura Económica.
Devia, M.T. y otros (2003-2005): Revisión de los Planes y Programas de Estudios para la Carrera de Pedagogía en Educación Musical en la Universidad de Playa Ancha. Proyecto de Investigación. DIGI – UPLA.
Devia, M.T. y otros (2004-2006): Criterios para la Estructuración de un Curriculum para la Formación de Pedagogos en Educación Musical, según las Demandas de la Formación por Competencias. Proyecto de Investigación, DIGI- UPLA.
Devia, M. T. (2004): “¿Educación Patrimonial o Patrimonio para la Educación?”, Serie: Cuaderno Universitario. N°3, Dirección General de Extensión y Comunicaciones, UPLA.
Devia, M. T (2007): Criterios para la elaboración de un Currículo por Competencias para la formación de Pedagogos en Educación Musical. Ponencia, XII Congreso Latinoamericano de Educación Musical, Lima.
De Zubiría, M., y otros (2004): Enfoques Pedagógicos y Didácticas Contemporáneas. Bogotá, Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual.
García Canclini, N. (2001): La Globalización Imaginada. Buenos Aires, Paidós.
García Canclini, N. (1998): Culturas Híbridas. Buenos Aires, Sudamericana.
García Canclini, N. (1998): La Producción Simbólica. Teoría y Método en Sociología del Arte. Mexico, D. F., Siglo Veintiuno.
Garretón, J.A., y otros (2004): El Espacio Cultural Latinoamericano. México, D. F., Fondo de Cultura Económica.
Goleman, Daniel (1995): La Inteligencia Emocional. Bogotá, José Vergara.
Kottak. C.P. (1997): Antropología Cultural. Madrid, McGRAW-HILL.
McLaren, Meter (1997): Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna. Barcelona, Paidós.
MINEDUC: Planes y Programas para la Educación Musical. 1° a 4° año de Enseñanza Media.
Read, H. (1996) : Educación por el Arte. Barcelona, Paidós Educador.
Ricoeur, P. (2000): La Memoria, La Historia, El Olvido. México, D. F., Fondo de Cultura Económica.
Sternberg, R. y Lubart,T. (1997): La Creatividad en un Sociedad Conformista. Un desafío a las masas. Barcelona, Paidós.
Tadeu da Silva,T:. (1999): Espacios de Identidad. Nuevas visiones sobre el currículum. Barcelona: Octaedro.
Turaine, A. (1999): Igualdad y Diversidad. Barcelona, Gedisa.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2008 Neuma (Talca)