Music in Valparaiso
PDF (Español (España))

Keywords

Valparaíso
cosmopolitismo
asociatividad
bohemia
experimentación Valparaiso
cosmopolitanism
associativity
bohemian
experimentation

How to Cite

Jordán González, L. (2021). Music in Valparaiso: annotated bibliography and state of the art. Neuma (Talca), 2, 14–49. https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000200014

Abstract

With the aim of reflecting about the state of music research in Valparaiso, this paper presents two sections, both of which complement each other: first, an annotated bibliography; and, second, a discussion on the state of the art. The dialogue between both sections allows to identify four key concepts concerning music in Valparaiso: cosmopolitanism, associativity, nightlife, and experimentation. In addition, some trends in recent research are discussed, such as the link between music research and heritage projects, as well as the production of testimonial narratives based on oral sources.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892019000200014%20
PDF (Español (España))

References

Alvarado, Boris y Nelson Niño eds. (2012). Nueve miradas a la música desde Valparaíso: serie de artículos académicos para un nuevo siglo. Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Aranda Riveros, Raúl, Carmen Carrillo Aguilera y Albert Casals Ibáñez (2017). “Formación del profesorado de música en Chile: dos casos en la ciudad de Valparaíso”. Debates | UNIRIO 18, pp. 248-278.

Arce, Manuel (2016). “La Nueva Canción Chilena en Valparaíso: Tiemponuevo y una nueva propuesta”. En Nelson Niño Vásquez ed. Lecturas interdisciplinarias en torno a la música, Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso , pp.193-211.

Celis Fuentes, Andrés (2018). Candilejas Bar. Cartografías culturales de una escena local en Valparaíso. Tesis para optar al grado de Magister en Musicología Latinoamericana. Santiago: Universidad Alberto Hurtado, Facultad de Filosofía y Humanidades.

Césped, Isabel (2016). “Pedro Césari: compositor de héroes y gestas”. En Nelson Niño Vásquez ed. Lecturas interdisciplinarias en torno a la música. Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso , pp. 159-191.

Claro Valdés, Samuel y Jorge Urrutia Blondel (1973). Historia de la música en Chile. Santiago: Editorial Orbe.

Claro Valdés, Samuel, Carmen Peña y María Isabel Quevedo (1994). Chilena o cueca tradicional. Según las enseñanzas de don Fernando González Marabolí. Santiago: Ediciones UC.

Collipal Salas, Oscar (2014). Chinganeando. Un enfoque antropológico de la cueca chora porteña. Valparaíso: Ediciones Ideas.

Díaz, Rafael y Juan Pablo González (2011). Cantus firmus. Mito y narrativa de la música chilena de arte del siglo XX. Santiago: Amapola Editores.

Díaz, Rafael (2013). La música originaria: Lecturas de Etnomusicología, Volumen 1. Santiago: Ediciones UC .

Díaz, Rafael (2016). “Viajan los lugares a las personas propicias: Valparaíso como el gettho de la música multirracial”. En Nelson Niño Vásquez ed. Lecturas interdisciplinarias en torno a la música. Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso , pp. 213-225.

Fuentes, Pepe (2014). A la pinta mía. Versos, viajes y memorias de la música chilena. Santiago: SCD Colección Nuestros Músicos.

Garrido, Pablo (1943). Biografía de la cueca. Santiago: Ercilla.

Garrido, Pablo (1979). Historial de la cueca. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

González, Juan Pablo y Rolle, Claudio (2004). Historia social de la música popular en Chile (1890-1950). Santiago, Ediciones UC.

González, Juan Pablo, Claudio Rolle y Oscar Ohlsen (2009). Historia social de la música popular en Chile (1950-1970). Santiago, Ediciones UC.

González, Juan Pablo (2013). “Vanguardia primitiva en el rock chileno de los años setenta: música, intelectuales y contracultura”. En Pensar la música desde América Latina: Problemas e interrogantes. Santiago: Ediciones Alberto Hurtado. pp. 221-241.

González, Juan Pablo (2017). “Historia versus memoria”. En Des/encuentros de la música popular chilena 1970-1990. Santiago: Ediciones Alberto Hurtado , pp. 171-188.

González, Patricio y Sebastián Redolés coords. (2019). Valparaíso, puerto de músicas: estudio preliminar para una historia de la música de Valparaíso. Valparaíso: Valparaíso Creativo.

Guerra, Cristián (2006). “La música en los inicios de los cultos cristianos no católicos en Chile: El caso de la Union Church (Iglesia Unión) de Valparaíso, 1845-1890”. Revista Musical Chilena 206, pp. 49-83.

Guerrero, Claudio y Alekos Vuskovic (2018). La música del Nuevo Cine Chileno. Santiago: Cuarto Propio.

Hernández, Roberto (1928). Los primeros teatros de Valparaíso y el desarrollo general de nuestros espectáculos públicos. Valparaíso: Imprenta San Rafael.

Izquierdo, José Manuel (2011). “Totaleindruck o impresión total: La Telésfora de Aquinas Ried como proyecto político, creación literario-musical, reflejo personal y encuentro con el otro”. Revista Musical Chilena 215, pp. 5-22.

Jaimes Manosalva, Melisa Johana (2015). “Partituras musicales como patrimonio documental Acercamiento al consumo musical en Valparaíso”. F@ro Revista Teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación 21, pp. 26-35.

Jil Riveros, Carlos (2012). El resurgimiento de la cueca urbana en Valparaíso. Valparaíso: USM Ediciones.

Jordán, Laura (2014). “La Nueva Canción en Valparaíso: la melancolía del Gitano y la ironía del Payo”. En Eileen Karmy Bolton y Martín Farías Zúñiga comps. Palimpsestos sonoros. Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena, Santiago: Ceibo Ediciones, pp. 163-181.

Karmy, Eileen y Cristián Molina (2017). Memoria Musical de Valparaíso. http://memoriamusicalvalpo.cl/ Consultado el 25 de octubre de 2019.

Karmy, Eileen y Cristian Molina (2018). “Músicos como trabajadores. Estudio de caso de la Sociedad Musical de Socorros Mutuos de Valparaíso (1893-1930)”. Resonancias 42, pp. 53-78.

Martínez, Andrea, Zamora, Elías y Yasna Rivera (2014). Cueca en Valparaíso. La vida de un cultor porteño. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Martínez, Andrea; Oteiza, Rodrigo y Lorena Huenchuñir (2017). Historia de Lucy Briceño. La mujer en la música de la bohemia porteña. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso .

Menanteau, Álvaro (2003). Historia del jazz en Chile. Santiago: Ocho Libros Editores.

Merino, Luis (1982). “Música y sociedad en el Valparaíso decimonónico”. Die Musikkulturen Lateinamerikas im 19. Jahrundert. Kassel: Gustav Bosse Verlag Regensburg, pp. 199-235.

Molina, Cristian y Eileen Karmy (2012). Tango viajero. Orquestas típicas en Valparaíso (1950-1973). Santiago: Mago Editores.

Niño, Nelson (2016). “Louis Moreau Gottschalk en Valparaíso: Música y homenajes en tiempos de guerra”. En Nelson Niño Vásquez ed. Lecturas interdisciplinarias en torno a la música. Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso , pp. 137-158.

Oteiza, Rodrigo y Andrea Martínez (2016). Manuel Jorquera. Pintura chilena: Retratos y escenas de la cueca porteña. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso .

Padilla, Pablo y Daniel Muñoz (2008). “Valparaíso y Santiago” y “El Puerto”. En Cueca brava. La fiesta sin fin del roto chileno. Santiago: Ril Editores, pp. 149-165 y 183-188.

Parra, Roberto (2012). Roberto Parra. La vida que yo he pasado. Santiago: Pehuén.

Pereira Salas, Eugenio (1941). Los Orígenes del arte musical en Chile. Santiago: Universitaria.

Pereira Salas, Eugenio (1957). Historia de la música en Chile, 1850-1900. Santiago: Publicaciones de la Universidad de Chile.

Pincheira Albrecht, Rodrigo (2017). Los elementos: voces y asedios al grupo Congreso. Hualpén, Chile: Ediciones Nuevos Territorios.

Planet, Gonzalo (2013) “Los Jaivas. La vida mágica”. Se oyen los pasos. La historia de los primeros años del rock en Chile. Del beat y la psicodelia al folk rock. Santiago: La Tienda Nacional, pp. 227-255.

Ramírez Hernández, Jaime (2016). La Bandalismo: Transfiguración e hibridación de prácticas tradicionales y modernas de bandas de bronce del Norte Grande en Valparaíso. Tesis para obtener el grado de Magíster en Musicología Latinoamericana. Santiago: Universidad Alberto Hurtado, Facultad de Filosofía y Humanidades.

Rodríguez, Osvaldo (2015). Cantores que reflexionan. Notas para una historia personal de la Nueva Canción Chilena. Santiago: Editorial Hueders.

Rojas, Mario (2012). El que sae, sae: crónica personal de la cueca brava. Santiago: Ocho libros.

Ruiz Zamora, Agustín (1995). “Hegemonía y marginalidad en la religiosidad popular chilena: los bailes ceremoniales de la región de Valparaíso y su relación con la Iglesia Católica”. Revista Musical Chilena 184, pp.65-84.

Ruiz Zamora, Agustín (2001). “Organilleros de Chile: de la marginalidad al patrimonio. Apuntes para la historia social del oficio”. Resonancias 9, pp. 55-86.

Salas Zúñiga, Fabio (1998). El grito del amor: una actualizada historia temática del rock. Santiago: LOM Ediciones.

Salas Zúñiga, Fabio. (2003). La primavera terrestre. Cartografías del rock chileno y la Nueva Canción Chilena. Santiago: Editorial Cuarto Propio.

Schiaffino, Santiago Lorenzo (2002). “Las tertulias, los clubes y la filarmónica, algunas expresiones de sociabilidad en Valparaíso. 1840-1930”. Boletín de la Academia Chilena de la Historia 111, pp. 79-98.

Silva Vargas, Fernando (2008). “Formas de sociabilidad en una urbe portuaria: Valparaíso 1850-1910”. Boletín de la Academia Chilena de la Historia 117, pp. 81-159.

Spencer, Christian (2017). ¡Pego el grito en cualquier parte! Historia, tradición y performance de la cueca urbana en Santiago de Chile (1990-2010). Santiago: Ediciones Biblioteca Nacional.

Urbina Alvial, Pamela (2013). Los Jaivas: 50 años de historia. Santiago: Ediciones B.

Valdebenito, Mauricio (2012). “Guitarra popular, urbana y chilena: ‘Chile Lindo’ y Humberto Campos”. Resonancias 30, pp. 49-71.

Vera, Alejandro (en prensa). El dulce reato de la mu?sica. La vida musical en Santiago de Chile durante el peri?odo colonial. Santiago: Ediciones UC .

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Neuma (Talca)