Competencias docentes para el siglo XXI
PDF (Español (España))

Keywords

competencies
knowledge society
classroom competencias
sociedad del conocimiento
aula

How to Cite

Barrios Bulling, T. (2010). Competencias docentes para el siglo XXI: de la generalidad al aula. Neuma (Talca), 1, 138–157. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/170

Abstract

The rapid and constant changes which we have to face in a globalized world, generate new requirement for individuals, professional and, therefore, for education. For many, the intentional and systematic development of certain skills is the best way to respond to these demands.
This introductory work, seeks to go through the concept of competence, reviewing some of its definitions, categorizations and their applications, as much as the training of people, teachers and the classroom are concerned. As an additional contribution, it includes a section on axiological competencies that may serve to enrich education from a viewpoint associated with the values and transcendence of the human being.

PDF (Español (España))

References

Brophy, J. 1999. “Teaching, Educational Practices Series-1” IAE/UNESCO, en <http://www.ibe.unesco.org>

Delors, J. et al. 1998. La Educación Encierra un Tesoro. Francia: Santillana, Ediciones UNESCO.

Fernández, J.M. 2005. “Matriz de Competencias del Docente de Educación Básica” en Revista Iberoamericana de Educación, (ISSN: 1681-5653), Nº 36/2.

González, J. 1993. “Los Valores y su Integración al Curriculum Escolar”, en Revista de Pedagogía 355, FIDE, pp. 45-48.

Imbernón, F. 1998. La Formación del Profesorado. Barcelona: Editorial LAIA.

Laurillard, D. 2002. “Rethinking Teaching for the Knowledge Society” en Educause Review, Vol. 37, Nº1, January/February, pp. 358-371.

Marqués, P. 2000. “Los Docentes: Funciones, Roles, Competencias Necesarias, Formación” en http://dewey.uab.es/pmarques/docentes.htm.

Miranda, C. 2007. “Hacia un modelo evaluativo de las competencias profesionales en la formación permanente” en Revista Iberoamericana de Educación, (ISSN: 1681-5653), Nº 41/4, pp. 1-10.

OECD. 2001. “Competencies for the Knowledge Economy”, en <http://www.oecd.org/dataoecd/42/25/1842070.pdf>

OECD/UNESCO. 2001. Docentes para la Escuela de Mañana. Francia: Ediciones OECD.

Rychen, D.S. 2002. “Key Competencies for the Knowledge Society”, en <http://www.oecd/DeSeCo/Rychen>

San Martín, V. 2002. “La Formación de competencias: el desafío de la educación superior en Iberoamérica” en Revista Iberoamericana de Educación, (ISSN: 1681-5653), pp. 1-9.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2010 Neuma (Talca)