Abstract
The present article presents some reflections arisen from cataloging the music collection of Santiago Cathedral and researching on its musical life. First, it analyzes the prejudices about cataloging in a significant part of contemporary musicology. Then, it presents the similarities and differences between Samuel Claro Valdés’ catalogue published in 1974 and the current one. It goes on raising new perspectives about that collection, particularly about instrumental music and the problem of the preservation vs. the loss of the repertory. Finally, it exemplifies how the research about the music and its context may directly affect its cataloging, so that the later should be understood not merely as a description, but as an interpretation process.
References
Claro Valdés, Samuel (1974). Antología de la música colonial en América del Sur. Santiago, Universidad de Chile.
Claro Valdés, Samuel (1974). Catálogo del archivo musical de la catedral de Santiago de Chile. Santiago, Universidad de Chile, Instituto de Extensión Musical.
Claro Valdés, Samuel (1979). “Música catedralicia en Santiago durante el siglo pasado”. Revista Musical Chilena 33, No. 148
Claro Valdés, Samuel (1999). “Chile. Época colonial”, en Diccionario de la música española e hispanoamericana. Emilio Casares (editor). Madrid: Ministerio de Cultura de España, SGAE, 3
Enríquez Lucero y Gabriel Lima Rezende (2009). “Presentación: reflexiones acerca del catalogar”, Cuadernos del Seminario Nacional de Música en la Nueva España y el México Independiente 4
Izquierdo, José Manuel (2011). “El órgano Flight & Son de la Catedral de Santiago”. Tesis para optar al grado de magíster en musicología, Universidad de Chile
Izquierdo, José Manuel (2013). El gran órgano de la catedral de Santiago de Chile. Música y modernidad en una ciudad republicana (1840-1860). Santiago: Ediciones UC Kerman, Joseph (1965). “A Profile for American Musicology”, Journal of the American Musicological Society 18, No. 1
Knighton Tess y Álvaro Torrente, (2007). (editor) Devotional Music in the Iberian World, 1450-1800. The Villancico and Related Genres. Aldershot, Hampshire: Ashgate.
Lowinski, Edward E. (1965). “Character and Purposes of American Musicology; A Reply to Joseph Kerman”, Journal of the American Musicological Society 18, No. 2
Marchant, Guillermo (2006). “Acercándonos al repertorio del archivo musical de la Catedral de Santiago de Chile en la primera mitad del siglo XIX”, Revista Musical Chilena 55, No. 206
Marín López, Javier (2010). “Ideología, hispanidad y canon en la polifonía latina de la Catedral de México”, Resonancias, No. 27
Marín López, Javier ( (2012). Los libros de polifonía de la Catedral de México. Estudio y catálogo crítico, 2 vols. Jaén: Sociedad Española de Musicología, Universidad de Jaén.
Marín, Miguel Ángel (s.a.) “Repertorios orquestales: obertura, sinfonía y concierto”, Historia de la música española e hispanoamericana, José Máximo Leza (editor). Madrid: Fondo de Cultura Económica de España. 4. Siglo XVIII. En prensa
Pereira Salas, Eugenio (1941). Los orígenes del arte musical en Chile. Santiago de Chile, Universidad de Chile.
Pereira Salas, Eugenio (1978). Bibliografía musical de Chile desde los orígenes a 1886. Santiago, Ediciones de la Universidad de Chile.
Ramos López, Pilar ( 2003). Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Narcea S. A
Rifo, Guillermo (dir.) (1995). Música chilena catedralicia (siglos XVIII-XIX). Santiago de Chile: Ministerio de Educación, FONDART, Producción y coord. general de Doris Ipinza, [grabación]
Rodríguez,Pablo L. (2003). Música, poder y devoción. La Capilla Real de Carlos II (1665-1700). Tesis para optar al grado de doctor, Universidad de Zaragoza.
Treitler, Leo (1989). Music and the Historical Imagination. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press
Treitler, Leo (1990). “History and Music”, New Literary History 21, No. 2
Vera, Alejandro (2006). “Musicología, historia y nacionalismo: escritos tradicionales y nuevas perspectivas sobre la música del Chile colonial”, Acta Musicológica 78, No. 2
Vera, Alejandro (2010). “¿Decadencia o progreso? La música del siglo XVIII y el nacionalismo decimonónico”, Latin American Music Review 31, no. 1
Vera, Alejandro (s.a.) “La importación y recepción de la música sacra en el Chile decimonónico: el caso de la catedral de Santiago”, Anales del Instituto de Chile, Estudios XXXII (en prensa)
Vera, Alejandro (s.a.)”Trazas y trazos de la circulación musical en el virreinato del Perú: copistas de la catedral de Lima en Santiago de Chile”, Anuario Musical (en prensa).
Alejandro Vera y Valeska Cabrera (2011). “De la orquesta catedralicia al canto popular: la música religiosa durante el primer centenario de la república”, Historia de la Iglesia en Chile. Marcial Sánchez Gaete (editor) Santiago: Editorial Universitaria, 3
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Neuma (Talca)