Abstract
In this article we reflect on thoughts -or composicional thought- that give life to the poetic composer Rafael Diaz. The way round this mutual reflection involves us in suggestive words, emotions, situations and objects that are gradually shaping the being and doing of the composer. They bring us also to understand the relationship of perceived empathy between self-creator with the so-auditor, in many of his works. The analysis of two of them has the mission to explain, on the one hand the poetic universe that feeds their imagination, and on the other, see the intimate connection that occurs between thinking and making decisions that animate his poetry.
References
Díaz, Rafael (1997). Kyrie Para tres sopranos, tres contraltos, tres tenores, tres bajos o barítonos, dos narradores (opcional). Tres violines, dos violas, dos cellos, un contrabajo. Partitura fotocopia de manuscrito.
Díaz, Rafael (1999). El sur comienza en el patio de mi casa. Radioteatros. Grabación: Estudio Madreselva. Santiago de Chile.
Díaz, Rafael (2001). La otra orilla. Grabación: Estudio Madreselva. Santiago de Chile.
Díaz, Rafael (2002). Rogativa para cuarteto de cuerdas. Partitura fotocopia de manuscrito.
Díaz, Rafael (2005). Lo sagrado en la Creación Musical Contemporánea. En http://www.musicasacrachilena.cl/img/pdf/libro.pdf. (Fecha de último acceso: 2de julio 2014).
Díaz, Rafael (2006). 7 llamadas. Grabación: Estudio Madreselva. Santiago de Chile.
Díaz, Rafael (2011). Canción del regreso. Grabación: Estudio Madreselva. Santiago de Chile.
Díaz, Rafael (2012). Cultura originaria y música chilena de arte. Hacia un imaginario de Identidad. Santiago: Amapola.
Conversación con el compositor Rafael Díaz, el lunes 2 d junio 2014 en Santiago de Chile.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Neuma (Talca)