Investigación y perspectivas de estudio del patrimonio litúrgico musical en Chile
PDF (Español (España))

Keywords

colonial music
16th-19th centuries
liturgy
church music
Chile
musical heritage
plain chant música colonial
siglos XVI-XIX
liturgia
música religiosa
Chile
patrimonio musical
canto llano

How to Cite

Andrés Fernández, D. A. . (2014). Investigación y perspectivas de estudio del patrimonio litúrgico musical en Chile. Neuma (Talca), 2, 81–90. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/104

Abstract

Liturgical music is historiographically considered a research trend within the discipline of musicology. This type of music has been traditionally studied almost exclusively by scholars specialised on Western Medieval plainchant. However, liturgists and musicologists have opened their field of study to new periods and geographic regions. 
In the case of Chile, the patrimony of liturgical music is apparently compound by a small number of musical manuscripts dating from the sixteenth to the nineteenth centuries. However, there are other primary sources that can provide information for the better understanding of the assimilation and use of this music in the country.
This paper presents the state of the art with regard to the investigation and potential of the study of liturgical music in Chile, from inside a work-in-progress research project.

PDF (Español (España))

References

Bibliografía eclesiástica chilena, preparada por la Biblioteca Central de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago: Universidad Católica de Chile, 1959.

Bibliografía musicológica latinoamericana. Santiago: Universidad de Chile, 1990-1991.

Andrés Fernández, David (2014). “Chant, liturgy and heritage: a 16th-century manuscript rediscovered in Valdivia”, Paper presented at the 42nd Medieval and Renaissance Music Conference. Birmingham: University of Birmingham.

Claro Valdés, Samuel (1974). Catálogo del Archivo Musical de la Catedral de Santiago de Chile. Santiago: Universidad de Chile - Instituto de Extesión Musical.

Claro Valdés, Samuel y Urrutia Blondel, J. (1973). Historia de la música en Chile. Santiago: Orbe.

Eco, Umberto (2001). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimiento de estudio, investigación y escritura. Barcelona: Gedisa.

Enríquez, Lucrecia (2008). “El clero secular del obispado de Santiago de Chile (1700-1810)”. La Iglesia en Hispanoamérica de la Colonia a la República. Rodolfo Aguirre y Lucrecia Enríquez (editores). México, D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México - Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 19-44.

Eyzaguirre, José Ignacio Víctor (1850). Historia eclesiástica, política y literaria de Chile. Valparaiso: Imp. Europea de Ezquerra y Gil.

García García, Antonio (1991). “Raíces medievales de América”, Carthaginensia: Revista de estudios e investigación, 7(12), pp. 331-356.

Guarda Geywitz, Gabriel (2001). Nueva historia de Valdivia. Santiago: Universidad Católica.

Guarda Geywitz, Gabriel (2011). La Edad Media de Chile: historia de la iglesia desde la fundación de Santiago a la incorporación de Chiloé (1541- 1826). Santiago: Corporación de Patrimonio Religioso y Cultural de Chile.

De la Hera, Alberto (1985). “América y el sentido misional de la Edad Media”, Revista Chilena de Historia del Derecho, 11, pp. 227-244.

Muñoz Olave, Reinaldo (1918). Las monjas Trinitarias de Concepción, 1570-1822. Santiago: Imp. San José.

Oscariz, Juan (1579). Cerimonial y rubicas generales con la orden de celebrar las missas y auisos para los defectos q acerca dellas pueden acontecer: sacados del nueuo Missal Tridentino. México: Imp. Pedro Balli.

Pereira Salas, Eugenio (1941). Los orígenes del arte musical en Chile. Santiago: Imprenta Universitaria.

Pereira Salas, Eugenio (1978). Bibliografía musical de Chile desde los orígenes hasta 1886. Santiago: Universidad de Chile.

Rondón, Víctor, Vera, Fernanda y Izquierdo Koenig, Jose Manuel, editores (2013). Catálogo de Música. Recoleta Dominica. Biblioteca Patrimonial. Santiago: Fondo para el Fomento de la Música Nacional.

Ros-Fábregas, Emilio (2002). “Historiografías de la música española y latinoamericana: algunos problemas comunes y perspectivas para el siglo XXI”, Boletín Música de Casa de las Américas, 9, pp. 25-49.

Tello, Aurelio (2013). “La música en los centro parroquiales”. Ritual sonoro en catedral y parroquias. Sergio Navarrete Pellicer (editor). México, D. F.: CIESAS, pp. 133-174.

Vera, Alejandro (2006). “Musicología, historia y nacionalismo: escritos tradicionales y nuevas perspectivas sobre la música del Chile colonial”, Acta Musicológica, 78(2), pp. 139-158.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Neuma (Talca)