Historia del Jazz en Osorno
PDF (Español (España))

Keywords

jazz
history
Osorno
South Side Jazz Band
society jazz
historia
Osorno
South Side Jazz Band
sociedad

How to Cite

Delgado, H., & Álvarez, E. (2015). Historia del Jazz en Osorno: El Jazz como instrumento social. Neuma (Talca), 1, 70–82. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/98

Abstract

Despite the increase in journal articles on the relationship between music and history,  they are not yet sufficient. This work aims to create a new approach, something more concrete and synthetic, to what has been, in the contingent and contemporary practice this relationship. In this case, referring to local history, specific community that has developed in conjunction with jazz performers and the value that the latter have infused in the city of Osorno, leading to this musical style to various strata, both as social and different ages, producing a few times mainstreaming view such a long and uninterrupted time. Evidently, jazz osornino (if such it could be called free) responded and responds to political and social situations, of course, are no strangers to the jazz movement and at the same time, they have “cured” during the passage of time. If jazz was a revolution, it would be starting to invoke Fernand Braudel to observe changes that caused this new style of music in society-why not say worldwide.

PDF (Español (España))

References

- Burns, Ken (2001). Jazz, La historia. Disponible en: <http://www.taringa.net/comunidades/liberarte/5453773/Jazz-la-historia-El-documental-deKen-Burns.html> Recuperado el 20 de septiembre de 2014. Video documental.

- Cox, Ricardo. (1982). Idea de la libertad. Santiago de Chile: Academia Superior de Ciencias Pedagógicas.

- Diario Austral de Osorno, Osorno.

- Diario La Prensa, Osorno.

- Garzón, Julio (s.d.e.). Documentos Básicos de la Historia de los EEUU de América. Washington [S.l.: Servicio de Información de los Estados Unidos, 1985?].

- Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y María del Pilar Baptista (2010). Metodología de la Investigación. México D. F.: MacGraw Hill.

- Menanteau, Álvaro (2009). Percepciones y recepciones del jazz en Chile. Disponible en: <http://catedradeartes.uc.cl/pdf/Catedra6-03Menantau.pdf> Recuperado el 11 de noviembre de 2014.

- Menanteau, Álvaro (2008). Jazz en Chile: su historia y función social. Disponible en: <http://www.scielo.cl/pdf/rmusic/v62n210/art03.pdf>. Recuperado el 11 de noviembre de 2014.

- Ortiz Oderigo, Néstor R. (1962). La música afronorteamericana. Buenos Aires: EUDEBA.

- Rinke, Stefan (2013). Encuentros con el yanqui: Norteamericanización y cambio sociocultural en Chile 1898-1990. Santiago de Chile: DIBAM.

- Saint Girons, Baldine (2013). El acto estético. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

- s.d.a. La Nueva Canción Chilena (s.d.e.) Disponible en: <http://www.memoriachilena.cl/602/w3-printer-702.html> Recuperado el 2 noviembre de 2014.

- s.d.a. La música popular chilena. Disponible en: <http://www.scielo.cl/pdf/rmusic/v62n210/art03.pdf>. Recuperado el 24 de noviembre de 2014.

- Zepeda, Jorge (2014). Entrevista realizada por los autores el 14 de diciembre de 2014 en Osorno.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Neuma (Talca)