El Timbre como elemento formal en la obra de Olivier Messiaen
PDF (Español (España))

Keywords

Olivier Messiaen
ópera Saint François d’Assise
timbre y forma Olivier Messiaen
opera Saint François d’Assise
timbre and form

How to Cite

Minguet, V. (2016). El Timbre como elemento formal en la obra de Olivier Messiaen: La orquestación en el Saint François d’assise, una poética del color. Neuma (Talca), 1, 98–119. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/73

Abstract

This article presents an approach to the study of Olivier Messiaen’s notion of “soundcolour”, which is of great importance for the understanding of his work. Messiaen’s work shows a very close relationship between timbre, harmony and form. This relationship sets up the idea of form as a result of a poetics of colour that allows the outward manifestation of inner significance. The specific study of some textures observed in his opera Saint François d’Assise and also in other works confirms the importance of timbre as a formal element of his compositional grammar.

PDF (Español (España))

References

Baggech, Melody (1998). An English translation of Olivier Messiaen’s Traité de Rythme, de Couleur, et d’Ornithologie. Tesis para optar al grado de Doctor. Universidad de Oklahoma.

Benítez, Vincent (2002). “Simultaneaous contrast and additive designs in Olivier Messiaen’s Opera, Saint François d’Assise”, The Online Journal of the Society for Music Theory, 8-2. <http://www.mtosmt.org/issues/mto.02.8.2/mto.02.8.2.benitez.html> [Acceso: 11/09/2015]

Benitez, Vincent (2007). Olivier Messiaen. A Research and Information Guide. Nueva York: Routledge.

Béranger, Sébastien (2011). “Les déterminations du timbre… Des perméabilités de la musique spectrale au syncrétisme compositionnel”. Musurgia, XVIII/3, p. 30.

Bernard, Jonathan W. (1986). “Messiaen’s Synaethesia: The Correspondence between Color and Sound Structure in his Music”, Music Perception, 4, pp. 41-68.

DeVoto, Mark (2003). “The Debussy Sound: Colour, Texture and Gesture”, The Cambridge Companion to Debussy. Simon Tresize (editor). Cambridge: Cambridge University Press.

Cheong, Wai-Ling (2013). “Toward a Theory of Synaesthetic Composition: A Case Study of Messiaen’s Sound-Colour and Bedazzlement”, Histories and Narratives of Music Analysis. Milos Zatkalik y Denis Collins (editores). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. 581-596.

Costa, Javier (2004). Aproximación al lenguaje de Olivier Messiaen: análisis de la obra para piano Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus. Tesis para optar al grado de Doctor, Universidad de Valencia.

Dingle, Christopher y Simeone, Nigel (2007). Olivier Messiaen. Music, Art and Literature. Farnham: Ashgate.

Dworak, Paul E. (2010) “Color Harmonies and Color Spaces Used by Olivier Messiaen in Couleurs de la cité celeste”. <http://www.pauldworak.net/publications/music/RCE/icmpc11_full_paper_dworak.pdf> [Acceso: 09/02/2016]

Fallon, Robert (2010). “Olivier Messiaen: Le livre du centenaire”. Journal of the American Musicological Society, 63-2, pp. 378-392.

Forte, Allen (1973). The Structure of Atonal Music. New Haven: Yale University Press.

Guiberteau, Francine (1985). “Le Saint François d’Assise d’Olivier Messiaen: événement et avénement”, Analyse Musicale, 1, pp. 61-83.

Guigue, Didier (2007). “La sonorité comme élément structurel chez Messiaen: quelques annotations sur le Catalogue d’oiseaux”, Musurgia, XIV-1, pp. 37-53.

Goléa, Antoine (1961). Rencontres avec Olivier Messiaen. París: Julliard.

Halbreich, Harry (1980). Olivier Messiaen. París: Fayard.

Hill, Peter (1995). The Messiaen Companion. Portland: Amadeus Press.

Hirsbrunner, Theo (1988). Olivier Messiaen. Leben und Werk. Laaber: LaaberVerlag.

Levy, Fabien (2002). “Gérard Grisey, eine neue Grammatologie aus dem Phänomen des Klangs”. 20 Jahre Inventionen Berliner Festival Neuer Musik. Ingrid Beirer (editora). Berlín: Pfau Verlag, pp. 18-22.

Levy, Fabien (2004). “Tournant des années 70. De la perception induite parla structure aux processus déduits de la perception”, Le temps de l’écoute. Gérard Grisey ou la beauté des ombres sonores. Danielle Cohen-Lévinas (editor). París: L’Harmattan, pp. 103-133.

López López, José Luis (2012). “Saint François d’Assise, la ópera del espíritu”, Mundoclásico <https://www.mundoclasico.com/ed3/documentos/16131/SaintFrancois-dAssise-opera-Espiritu> [Acceso: 21/11/2015]

Mâche, François-Bernard (2000). Un demi-siècle de musique et toujours contemporaine. París: L’Harmattan.

Mari, Pierrette (1965). Messiaen. París: Seghers.

Messiaen, Olivier (1963). Couleurs de la Cité Céleste. París: Leduc.

Messiaen, Olivier (1966). Et exspecto resurrectionem mortuorum. París: Leduc.

Messiaen, Olivier (1971). La fauvette des jardins. París: Leduc.

Messiaen, Olivier (1993). Técnica de mi lenguaje musical. París: Leduc.

Messiaen, Olivier (1994-2001). Traité de rythme, de couleur, et d’ornithologie. París: Leduc.

Messiaen, Olivier (2012). Texte, Analysen, Zeugnisse. Vol. I. Hildesheim: Olms.

Michaely, Aloyse (1987). Die Musik Olivier Messiaens: Untersuchungen zum Gesamtschaffen. Hamburgo: Wagner Verlag.

Michel, Alain (1974). “La Transfiguration et la beauté : d’Olivier Messiaen à Urs von Balthasar”. Bulletin de l’Association Guillaume Budé, IV-1, pp. 493-499.

Minguet, Vicent (2013). “Memoria y erosión. La herencia de la revolución espectral y su vigencia actual en la composición”. Musicología global, musicología local. Javier Marín López y Pilar Ramos López (editores). Madrid: SEdeM, pp. 279-290.

Puspita, Amelia (2008). The Influence of Balinese Gamelan on the Music of Olivier Messiaen. Tesis para optar al grado de Doctor. Universidad de Cincinatti. Saariaho, Kaija (1991). “Timbre et harmonie”, Le timbre, métaphore pour la composition. Jean-Baptiste Barrière (editor). París: Christian BourgoisIRCAM, pp. 412-453.

Samuel, Claude (1999). Permanences d’Olivier Messiaen. Dialogues et commentaires. París: Actes-Sud.

Shenton, Andrew (2010). Messiaen the Theologian. Farnham: Ashgate.

Sherlaw-Johnson, Robert (1989). Messiaen. Berkeley: University of California Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Neuma (Talca)