Abstract
In the frame of the cultural models and its study, the present article establishes the music discipline in Chile like a possible field of searching. this essay takes as starting point the book “lecciones de clave y principios de harmonía, para el uso de María de Mercedes de Salas y Corbalán”, exhibited in 1947 for the chilean historian Eugenio Pereira Salas. the analysis of the title of this work reveals a complex net of particular significations that help with the interpretation of the text, the understanding of its age, and the cultural context of the eighteenth century.
References
Alruiz, Constanza y Laura Faherenkrog (2008). “Construcción de instrumentos musicales en el Virreinato del Perú: Vínculos y Proyecciones con Santiago de Chile,” Resonancias, 22
Amunategui Solar, Domingo (1901). Mayorazgos, Títulos de Castilla Memoria Histórica. Universidad de Chile.
Barros Arana, Diego (1886). Historia General de Chile, tomo VI. (Parte V continuación). Santiago: Rafael Jover, Editor.
Derrida, Jacques (1989). La Desconstrucción en las fronteras de la filosofía. La retirada de la metáfora. Barcelona: Paidos Ibéria.
Eagleton, Terry (2006). La estética como ideología. Madrid: Trotta.
Eyzaguirre, Jaime (1994). Fisonomía histórica de Chile. Santiago de Chile Editorial Universitaria.
Fahrenkrog, Laura (2011). “Aproximación a las prácticas musicales populares durante la colonia. (Santiago de Chile, S XVIII)”, Revista Neuma año 4, vol 2.
Grez, Vicente (1968). La vida Santiaguina. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
Grout, Donald, y Claude Palisca (2001). Historia de la música Occidental, 1. Madrid: Alianza Editorial.
Gutiérrez Pozo, Antonio (2001). “La Noción de símbolo en la filosofía de Ernst Cassirer,” Símbolos Estéticos. Diego Romero, Juan Bosco, Jorge López, Antonio Molina, editores. España: Universidad de Sevilla, Secretariado de Publicaciones.
Lévinas, Emmanuel (1995). Difficile Liberté. París: Le Liubre de Poche. Linton, Ralph (1965). Cultura y Personalidad. México: Fondo de Cultura Económica.
Ocampo Suárez-Valdés, Joaquín y Daniel Peribañez Caveda (2007). Historia económica mundial y de España. Oviedo España: Ediciones Universidad de Oviedo.
Pereira Salas, Eugenio (1941). Los Orígenes del arte musical en Chile. Santiago de Chile: Publicación de la Universidad de Chile.
Salazar, Gabriel (2003). Historia de la acumulación capitalista en Chile. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Schneider, Marius (1998). El origen musical de los animales-símbolos en la mitología y la escultura antigua. Madrid España: Siruela.
Thayer Ojeda, Luis (1905). Familias Chilenas. Santiago de Chile: Guillermo E. Miranda, Editor.
Valenzuela Márquez, Jaime (2014). Fiesta, Rito y Política del Chile Borbónico al republicano. Santiago de Chile: Dibam - Centro de Investigaciones Diego Barros.
Vera, A. (2004). “La música en el convento de La Merced de Santiago de Chile en la época colonial (siglos XVII-XVIII)”. Revista Musical Chilena, 58 (201). Recuperado de http://www.revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/12447/12760
Vicuña Mackenna, Benjamín (1869). Historia Crítica y Social de la Ciudad de Santiago desde su fundación hasta nuestros días (1541-1868), tomo II. Valparaíso: Imprenta del Mercurio.
Williams, Raymond (1981). Cultura. Barcelona España: Paidós.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2016 Neuma (Talca)