Abstract
In this paper, we analyse the fantasy genre into the vihuelistic repertory from a rhetoric point of view. To narrow down the study, we studied Mudarra’s fantasies vihuelistic repertoire, a very important and prominent musician in this instrumental genre. In this research, we conclude that the repertoire of this genre responds to structural elements linked to rhetoric procedures. Furthermore, by using rhetoric analysis as a procedural tool a meaningful relation between the compositional aspects to music and the conception of the work is established.
References
Bermúdez, Egberto. (1994). “Sobre la identidad de Ludovico”. Nasarre. Revista Aragonesa de Musicología, X, 1. 9-16
Bermudo, Juan (1555). Declaración de instrumentos musicales. Juan de León: Sevilla
Calvisius, Sethus (1592). Melopeia sive melodiae condendae ratio, quam vulgo musicam poteicam vocant. Erfurt
Cuenca, María. (2013) “Música y retórica en el tratado de Musica poetica (1606) de Joachin Burmeister”. Sineris: revista de musicología. Nº 12
Daza, Esteban (1576). Libro de música de cifras para vihuela, intitulado El Parnaso. Valladolid: Diego Fernández de Córdoba
De Fuenllana, Miguel (1554). Libro de música para vihuela intitulado Orphenica Lyra. Sevilla: Martín de Montesdoca
De Milán, Luis (1536). Libro de música de vihuela de mano intitulado El Maestro. Valencia: Francisco Díaz Romano.
De Narváez, Luis (1538). Los seys libros del Delphin de música de cifra para tañer vihuela. Valladolid: Diego Fernández de Córdoba
Griffiths, John (1987). “La evolución de la fantasía en el repertorio vihuelístico”. Actas del congreso internacional “España en la Música de occidente”. Ed. Emilio Casares, José López-Calo and Ismael Fernández de la Cuesta. Vol.1, 315-322. Ministerio de Cultura: Madrid.
Griffiths, John (2001). “Mudarra, Alonso”. Oxford Music Online. Oxford University Press.
López, Rubén (2000). Música y retórica en el Barroco. México: UNAM.
Lippius, Johann (1612). Synopsis musicae novae omino verae atque methodicae universae. Estrasburgo.
Mudarra, Alonso (1546). Tres libros de música en cifra para vihuela. Sevilla: Juan de León.
Nucius, Johannes (1613). Musices poeticae, sive de compositione cantus praeceptiones. Neisse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Neuma (Talca)