Congregation of the Oblate Mothers of Jesus and Mary, belonging to Cuenca-Ecuador, end of the XIX century and first half of the 20th Century. Musical archive a case study
PDF (Español (España))

Keywords

Congregación Oblata
práctica musical
edición crítica Oblate Congregation
musical practice
critical edition

How to Cite

Molerio, A., & Peñaherrera, J. (2018). Congregation of the Oblate Mothers of Jesus and Mary, belonging to Cuenca-Ecuador, end of the XIX century and first half of the 20th Century. Musical archive a case study : Critical edition of the mass of the holy one. Neuma (Talca), 2, 12–43. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/33

Abstract

The objective of this article is to generate an approach to the life of the religious community of the Oblate Mothers of the Heart of Jesus and Mary from the city of Cuenca-Ecuador at the end of the 19th century and the first half of the 20th century, through an overview historical and chronological of the feminine  communities in Ecuador and specifically of the Oblate Congregation and of the mothers who excelled in the musical chore.
In the same way, a study of the musical archive is carried out, through the selection of the work Misa del Santísimo by the  composer A. Pauta, as a case study. Finally, a critical edition of this work is proposed.

PDF (Español (España))

References

Alvarado, J. (1984). Reseñas biográficas sobre notables azuayos. Cuenca: Editorial Amazonas, p. 56.

Arias, José Carlos (2010). Añoranzas de la Casa Madre. Cuenca: (s.n.).

Astudillo, José María (1956). Dedos y Labios Apolíneos. Cuenca: Casa de la Cultura Núcleo del Azuay.

Bent, Margaret (1986). “Fact and Value in Contemporary Musical Scholarship”. Musical Times. No. 127.

Casares, José. (2010). Las horas canónicas. http://www.atril.org/calendario/lashoras-canonicas. Consultado el 20 de octubre de 2013.

Corral, Angélica (s/f). Rosas y Azucenas. (Texto mecanografiado ubicado en la Biblioteca de la Congregación Oblata). Cuenca.

García, Lorenzo; Arízaga, Dora; Cordero, Juan; López, René; Cordero, Luis; Cuesta, José y Eduardo Martínez (1986). El Monasterio del Carmen de la Asunción. Cuenca: Edición del Banco Central del Ecuador, Centro de Investigación y Cultura.

Godoy, Mario (2012). Módulo de la Historia de la Música del Ecuador. Pontificia Universidad Católica, Quito.

González Suárez, Federico (1893). Historia general de la República del Ecuador 1844-1917. Tomo cuarto. Quito: Imprenta del Clero.

González, J.; Ezquerro, A.; Iglesias, N.; Gosálvez, C. y J. Crespí (1996). Normas Internacionales para la Catalogación de Fuentes Musicales Históricas. España: Editorial Arcolibros.

Grier, James (2008). La edición crítica de música historia, método, y práctica. (Traducción Andrea Giráldez). España: Ediciones Akal.

Guerrero, Pablo (2004-2005). Enciclopedia de la Música Ecuatoriana. Corporación Musicológica Ecuatoriana. Quito: Tomo II

Kennedy, Alexandra (1999). Historia de la Inmaculada Concepción Cuenca-Ecuador, Cuarto Centenario 1599-1999. Quito.

Latham, Alison (2008). Diccionario Enciclopédico de la Música (Oxford Companion to Music) México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Lloret Bastidas, Gustavo (2009). Museo de las Conceptas: Un testimonio histórico. Cuenca.

Matovelle Julio (1943). Memorias y Documentos de las Congregaciones religiosas de Sacerdotes Oblatos y Hermanas Oblatas de los Corazones Santísimos de Jesús y María. Quito: Imprenta del Clero.

Márquez, Ricardo (1933). Cuenca, La ciudad Eucarística. Quito: La prensa católica.

Moreno Egas, Jorge (2001) “Monasterios femeninos en la Colonia”, Historia de la Iglesia Católica en el Ecuador, Tomo II. Quito: Abya-Yala.

Moreno Mora, Vicente (1952). El Camino de un Asceta. Julio María Matovelle. En el centenario de su nacimiento 1852-1952. Cuenca: Editorial Amazonas.

Muñoz, Eduardo (2005). “Fundaciones de Comunidades Religiosas Ecuatorianas”. Historia de la Iglesia Católica en el Ecuador, Tomo V. Quito: Abya Yala.

Nieto, Clorinda (2001). Una Historia de Oblación. Quito: Primera Edición. Tomo I-II.

Peñaherrera, Jimena (2016). Historia de la música sacra, litúrgica y religiosa de la Iglesia de Todos Santos: Congregación de las Madres Oblatas de la Ciudad

de Cuenca a finales del siglo XIX y primeras seis décadas del siglo XX. (tesis Doctoral). Universidad Católica de Santa María de los Buenos Aires. Buenos Aires.

_.(2015). Archivo Musical de la Congregación de las Madres Oblatas del Corazón de Jesús y María. http://www.archivomusicaloblatas.com

Sans, Juan Francisco (2015). La edición crítica de música. Universidad Central de Venezuela.

Software Finale [en línea]. Disponible en web: http:// www.finalemusic.com

Vega, Tomás (1952). A la memoria del Reverendísimo Señor Doctor Don José Julio María Matovelle, en el primer centenario de su nacimiento, 1852-1952. Cuenca: (s.n.)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Neuma (Talca)