María Luisa Sepúlveda Maira (1883-1957)
PDF (Español (España))

Keywords

María Luisa Sepúlveda
Women Compositors
memory
emotionality of the texts
digital ethnography María Luisa Sepúlveda
mujeres compositoras
memoria
emocionalidad de los textos
etnografía digital

How to Cite

Vera Malhue, F., Sánchez Hernández, D., & Mora Salas, I. (2021). María Luisa Sepúlveda Maira (1883-1957): From the “Historiographical Fading” to the current presence of a Chilean composer and musician. Neuma (Talca), 2, 40–77. https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000200040

Abstract

This article seeks to give an account of the life trajectory of Chilean musician and composer María Luisa Sepúlveda Maira (1883-1957) on the basis of her sexual-biological condition and her gender construction. Drawing from bibliographies that contain traces of her “memory” and creative legacy, we propose a critical re-reading that repositions her based on the agency she developed during her life. Taking into account the “emotionality” carried by written narratives, in this case, the bibliography centered around her, we make an invitation to free her from these subjective loads in order to better comprehend and examine both her career and her contribution to the Chilean music scene of the first half of the 20th Century. This re-reading does not pretend to be a completed study regarding her figure, but rather it contributes an analysis of her “present presence” on the Chilean academic music scene based on ethnographic tools.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000200040
PDF (Español (España))

References

Correspondencia:

“[Carta] 1939 ene. 9, Santiago, Chile [a] Gabriela Mistral, La Habana, [Cuba] [manuscrito]” (09 enero 1939). Consultado en abril de 2020 en http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:135286

Hemerográficas:

Revista Aulos (1932-1934). Consultada en: http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:79450

Revista Marsyas (1927-1928). Consultada en http://www.memoriachilena.gob.cl/archivos2/pdfs/MC0033027.pdf

Revista Música (1920-1924). Consultada en: http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:79450

Libros:

Ahmed, Sara (2015). La política cultural de las emociones. México: Programa Universitario de Estudios de Género de la UNAM.

Bustos, Raquel (2012). La mujer compositora y su aporte al desarrollo musical chileno. Santiago: Ediciones UC.

Claro, Samuel y Jorge Urrutia (1973). Historia de la Música en Chile. Santiago: Editorial Orbe.

Escobar, Roberto (1971). Músicos sin pasado. Composición y compositores de Chile. Barcelona: Editorial Pomaire.

Escobar, Roberto y Renato Irarrázabal (1969). Música compuesta en Chile 1900-1968. Santiago: Ediciones de la Biblioteca Nacional.

Glaser, Barney G. y Anselm L. Strauss (1967). The discovery of grounded research: strategies for qualitative research. New Brunswick and

London: Aldine Transaction.

González, Juan Pablo y Claudio Rolle (2005). Historia Social de la música popular en Chile (1890-1949). Santiago: Ediciones UC.

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado, Pilar Baptista Lucio (2010). Metodología de la investigación, Vol. 3. México: McGraw-Hill.

Hine, Christine (2011). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC.

Labarca, Amanda (1939). Historia de la enseñanza en Chile. Santiago: Imprenta Universitaria.

Miller, Daniel y Don Slater (2000). The internet: an ethnographic approach. Oxford: Berg.

O’Reilly, Karen (2012). Métodos etnográficos. Londres y Nueva York: Routledge.

Pereira, Eugenio (1957). Historia de la Música en Chile (1850-1900). Santiago: Publicaciones de la Universidad de Chile.

Pink, Sarah, Heather Horst, John Postill, Larissa Hjorth, Tania Lewis y Jo Tacchi (2019). Etnografía digital: Principios y práctica. España: Ediciones

Morata Salas Viu, Vicente (1952). La Creación Musical en Chile 1900-1951. Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile.

Sandoval Declamación. Santiago: Imprenta Gutenberg.

Santa Cruz, Domingo (2008). Mi vida en la Música. Contribución al estudio de la vida musical chilena durante el siglo XX. Edición y revisión

musicológica de Raquel Bustos. Santiago: Ediciones UC.

Sørensen, Marie Louise Stig y John Carman (Eds.) (2009). Estudios patrimoniales: métodos y enfoques. Londres y Nueva York: Routledge.

Uzcátegui, Emilio (1919). Músicos chilenos contemporáneos. Santiago: Imp. y Enc. América.

Capítulo de Libros:

González, Juan Pablo (2013). “Construcción sonora de la nación”. Pensar la música desde América Latina. Problemas e interrogantes. Juan Pablo González (editor). Santiago: Universidad Alberto Hurtado, pp. 279-300.

Ingold, Tim (2000). “Culture, nature, environment. Steps to an ecology of life”. The perception of the environment. London: Routledge, pp. 13-26.

Izquierdo, José Manuel (2011). “Prólogo”, Palabra de Soro. Recopilación, transcripción y notas de Roberto Doniez Soro. Santiago: Ediciones Altazor, pp. 15-19.

Razeto, Jorge, Juan Carlos Skewes y Emilia Catalán (2019). “Prácticas de conservación, sistemas naturales y procesos culturales: apuntes para una reflexión crítica desde la etnografía”. Naturaleza en Sociedad: Una mirada a la dimensión humana de la conservación de la biodiversidad. Claudia Cerda, Eduardo Silva-Rodríguez y Cristóbal Briceño (editores). Ocho Libros, Santiago, Chile, pp. 75-106, en:

https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:_KEIzAm6D4IJ:scholar.goog le.com/&hl=es&as_sdt=0,5

Artículos:

Abu-Lughod, Lila (2012). “Escribir contra la cultura”. Andamios, 9, (19), pp. 129-157.

Assmann, Jan y John Czaplicka (1995). “Memoria colectiva e identidad cultural”. Nueva Crítica Alemana, (65), pp. 125-133.

Brasil, Eric y Leonardo Fernandes Nascimiento (2020). “História Digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica”. Revista Estudios Históricos, 33, (69), pp. 196-219. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S2178-14942020000100011

Bustos, Raquel (1981). “María Luisa Sepúlveda Maira (1892-1958)”, Revista Musical Chilena, 35, (153), pp. 117-140. Consultado de

https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/630/532

Bustos, Raquel (2014). “María Luisa Sepúlveda Maira (1883-1958), Primera compositora titulada en Chile y precursora en la recopilación de la música vernácula chilena”. Revista Quinchamalí. Artes, letras, sociedad, 12, pp. 24-37.

Butler, Judit (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, Routledge, Londres. Vol 3, pp. 1-25.

Citron, Marcia (1990). “Gender, profesionalism and the musical canon”. The Journal of Musicology, Vol 8, Nº1, pp. 102-117.

Gibson, Barry John y Peter Gregory Robinson (2005). “The intersection between Systems Theory and Grounded. Theory: The Emergence of the Grounded Systems Observer”, Qualitative Sociology Review, 1, (2), pp. 3-21. https://www.researchgate.net/publication/236325251_The_intersection_between_systems_theory_and_grounded_theory_The_emergence_of_the_grounded_systems_observer

Guerra, Debbie y Juan Carlos Skewes (1999). “La historia de vida como contradiscurso: pliegues y repliegues de una mujer”. Revista

Proposiciones, 19, pp. 1-20. http://www.sitiosur.cl/publicaciones/Revista_Proposiciones/PR-0029-3265.pdf

N. F. (1950). “La Voz del Pasado by Maria Luisa Sepúlveda: Cancionero Chileno by Maria Luisa Sepúlveda”, Journal of the International Folk Music Council, 2, p. 72. Consultado en junio de 2020 en http://www.jstor.com/stable/835713

Peña, Carmen (2011). “Ópera decimonónica: al banquillo de los acusados”, Resonancias, 15 (29), pp. 57-71. Consultado en septiembre de 2020 en http://resonancias.uc.cl/images/PDF_Anteriores/Separatas_n29/Carmen_Peña.pdf

Pereira, Eugenio (1958). “Maria Luisa Sepúlveda [Necrología]”, Revista Musical Chilena, 12 (60), pp. 160-161. Consultado el 09 de abril de 2020. https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/12549/12858

Prades, Mario (2016). “Escritura, fuentes y demostración en la Historia Digital: Problemas y retos actuales”, Revista de Humanidades, 34, pp. 225-259. Consultado el 10 de junio de 2020 en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321249341009

Ricoeur, Paul (2000). “Historia y memoria. La escritura de la historia y la representación del pasado”. Annales, Historie. Sciences Sociales, 55, (4), pp. 731-747.

Rubenstein, Steven L. (2004). “Fieldwork and the erotic economy on the colonial frontier”, Signs: Journal of Women in Culture and Society, 29, (4), pp. 1041-1071.

Santa Cruz, Domingo (1927). “Canciones escolares”. Marsyas, I/4 (junio de 1927), p. 139.

Santa Cruz, Domingo (1932). “La vida musical del presente” (Incultura). Aulos, Revista Musical, 3, pp.16-23. Consultado en abril de 2020.

http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:79450

Santa Cruz, Domingo (1950). “Mis recuerdos sobre la Sociedad Bach”. Revista Musical Chilena 40, pp. 8-62. Consultado en junio de 2020

https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/12022/12382

Skewes, Juan Carlos y Felipe Trujillo, y Debbie Guerra (2017). “Traer el bosque a sus domicilios. Transformaciones de los modos de significar el espacio habitado”, Revista INVI, 32 (91), pp. 23-64. http://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/1224

Universidad de Chile, (1931). “Decretos de la rectoría”, Anales de la Universidad de Chile, Boletín 12, pp. 413-478. Consultado en septiembre de 2020 en: https://anales.uchile.cl/index.php/ANUC/article/view/53900

Varios autores (2001). “Liliana Pérez Corey (1917-1990). Pionera de la guitarra en Chile”, Resonancias, 5, (8), pp. 31-43. Consultado en agosto de 2020 en http://resonancias.uc.cl/es/N-8/liliana-perez-corey-1917-1990-pioneraen-la-ensenanza-de-la-guitarra-en-chile.html

Tesis

Sentis, Catalina (2020). La compositora María Luisa Sepúlveda Maira (1883-1958): Discursos historiográficos, exoneración y feminismo. Tesis para optar al grado de Magíster en Artes, mención Música. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://repositorio.uc.cl/xmlui/bitstream/handle/11534/38494/Sentis%20Acuña- LA%20COMPOSITORA%20CHILENA%20MARÍA%20

LUISA%20SEPÚLVEDA %20MAIRA%20(1883-1958).pdf Consultado el 24 de noviembre del 2020.

Vera, Fernanda (2015). ¿Músicos sin pasado? Construcción conceptual en la historiografía musical chilena. Tesis para optar al grado de Magister en Artes con mención en Musicología. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/136749/vera-f-tesis.pdf?sequence=1 Consultado el 24 de noviembre del 2020.

Recursos electrónicos y documentos PDF

“Conservatorio Nacional de Música y Declamación Fundado en Santiago de Chile en el año 1849” (ca. 1906). Consultado el 15 de abril de 2020. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:329867

Danke, Jacobo. “El Cancionero Chileno de María Luisa Sepúlveda”, La Opinión, (10 de diciembre de 1945). Consultado en mayo de 2020.

http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:153679

“María Luisa Sepúlveda”, Family Search. Consultado el 21 de octubre a las 22:26 en: https://www.familysearch.org/tree/person/details/LZ38-MDN

Plath, Oreste (ca. 1945). “Discurso en la Semana del Folklore”. Consultado en abril de 2020 en: http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:329868

“Una nueva obra de María Luisa Sepúlveda” (octubre de 1927). Consultado en abril de 2020 en www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:154018

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Neuma (Talca)