Jorge Horst’s barro sublevado (2003)
PDF (Español (España))

Keywords

Musical analysis
Productive reception
Cryptology
All-interval row Análisis musical
Recepción productiva
Criptología
Serie paninterválica

How to Cite

Jaureguiberry, P. E. (2024). Jorge Horst’s barro sublevado (2003): A recursively transatlantic cult tango?. Neuma (Talca), 2, 112–129. https://doi.org/10.4067/S0719-53892023000200112

Abstract

barro sublevado (2003) was commissioned and premiered by its dedicatee, the pianist Haydée Schvartz, as part of the tango collection inherited from Yvar Mikhashoff. Thus, both the authorial self-analysis and analytical studies emphasize its links with tango, although the processes of productive reception that bond it with Luigi Nono’s poetics has barely been explored until now. Consequently, we attempt to elucidate how barro sublevado is also configured by recursively involving materials and techniques that can be associated with Nono, especially in the cryptic use of the paradigmatic all-interval row. Likewise, barro sublevado can be considered as one of the compositions in which Jorge Horst (Rosario, 1963) cryptologically invokes Ernesto Guevara. Concisely, we unveil a peculiar case of cultural mobility that is paradigmatic of Horst’s poetics given its heterotopic fusion of diverse components.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892023000200112
PDF (Español (España))

References

“‘¡Ay, Haydée, por fin un tanguito…!’”, La Nación, sección Cultura (viernes 11 de mayo, 2012). Consultado el 25 de mayo de 2023 (https://www.lanacion.com.ar/cultura/ay-haydee-por-fin-un-tanguito-nid1471971/).

Buch, Esteban. Compilador (2012). Tangos cultos. Kagel, J. J. Castro, Mastropiero y otros cruces musicales. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.

Cetta, Pablo (2018). “Uqbar, de Jorge Horst”. Cuadernos de Análisis y Debate sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, 1, pp. 62-80.

(cuadernos_de_analisis_y_debate_sobre_musicas_latinoamericanas_contemporaneas.pdf (cultura.gob.ar)).

Cristiá, Cintia (2015). “Acción política, plástica y música: Bruma de Jorge Horst”, Materia artística, 1, pp. 208-227.

(http://rephip.unr.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/2133/11982/01-208-227.pdf?sequence=3&isAllowed=y).

De Benedictis, Angela Ida y Veniero Rizzardi (2023). “Luigi Nono and the Development of Serial Technique”, The Cambridge Companion to Serialism. Martin Iddon (editor). Cambridge: Cambridge University Press, pp. 154-182.

Eimert, Herbert (1959) (1950). ¿Qué es la música dodecafónica? Buenos Aires: Nueva Visión.

Fessel, Pablo (2009). “El acento agudo”, Revista Lulú: edición facsimilar. Federico Monjeau (editor). Buenos Aires: Biblioteca Nacional, pp. 19-22.

Fessel, Pablo (2007). “Introducción”, Nuevas poéticas en la música contemporánea argentina. Escritos de compositores. Pablo Fessel (compilador). Buenos Aires: Biblioteca Nacional, pp. 15-20.

Fessel, Pablo (2017). “La propia interpretación en los escritos de Gerardo Gandini”, El oído pensante, 5, nro. 2, pp. 57-75 (Vista de La propia interpretación en los escritos de Gerardo Gandini (uba.ar)).

Fessel, Pablo (2008). “Poéticas recientes en la música contemporánea argentina. Política y tradición en obras de Juan Pampín, Jorge Horst, Carlos Mastropietro y Oscar Strasnoy”, VIII Estudios e investigaciones del Instituto de Teoría e Historia del Arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires, pp. 33-43.

Fugellie, Daniela (2013). “‘Luigi Nono: Al gran sol de la revolución’. Algunos de sus encuentros con la América Latina entre evolución y revolución de la nueva música (1948-1972)”, Boletín Música, 35, pp. 3-29.

Genette, Gerard (2001) (1987). Umbrales. México: Siglo veintiuno editores.

Grant, Morag J. (2001). Serial music, serial aesthetics. Compositional theory in post-war Europe. Cambridge: Cambridge University Press.

Griffiths, Paul (2001). “Serialism”, Grove Music Online. Deane Root y otros (editores). Consultado el 30 de abril de 2023.

(https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.25459).

Heile, Björn (2023). “Serialism in Latin America”, The Cambridge Companion to Serialism. Martin Iddon (editor). Cambridge: Cambridge University Press, pp. 266-277.

Horst, Jorge (2007). “Acracia y composición musical”, Nuevas poéticas en la música contemporánea argentina. Escritos de compositores. Pablo Fessel (compilador). Buenos Aires: Biblioteca Nacional, pp. 41-50. (Traducido al alemán como Horst, Jorge (2013). “Übertreten der eigenen Grenzen. Anarchie und Komposition”, MusikTexte, 136, p. 11-14. La reproducción de la partitura manuscrita de barro sublevado (2003) ocupa las pp. 15-17).

Huber, Nicolaus A. (1999). “Nuclei and Dispersal in Luigi Nono’s ‘A Carlo Scarpa, architetto, ai suoi infiniti possibili’ per orchestra a microintervalli”, Contemporary Music Review, 18, nro. 2, pp. 19-35.

Iddon, Martin (2013). New Music at Darmstadt. Nono, Stockhausen, Cage, and Boulez. New York: Cambridge University Press.

Impett, Jonathan (2019). Routledge Handbook to Luigi Nono and Musical Thought. Oxon y New York: Routledge.

Jaureguiberry, Pablo (2021). “Entre ideología, política y criptografía: una aproximación a la presencia del Che en la música de Jorge Horst”, XIV Jornadas Estudios e Investigaciones “Interdisciplinariedad y abordajes teórico-metodológicos en la historia de las artes”. Ricardo González y Alejandra Niño Amieva (compiladores). Buenos Aires: Instituto de Teoría e Historia del Arte “Julio E. Payró” (Entre ideología, política y criptografía: una aproximación a la presencia del Che en la música de Jorge Horst (uba.ar)).

Jaureguiberry, Pablo (2022). “Jorge Horst y lo ideológico-político: un acercamiento a su recepción productiva de la poética de Luigi Nono, con foco en la serie paninterválica”, Revista Argentina de Musicología, 23, nro. 1, pp. 153-179 (https://ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/401/421).

Nielinger-Vakil, Carola (2015). Luigi Nono. A composer in context. Cambridge: Cambridge University Press.

Rosenheim, Shawn (2019) (1997). The Cryptographic Imagination. Secret Writing from Edgar Poe to the Internet. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Macías Steiner, Diego (2013). Intertextualidad musical. Una metáfora sobre nuestro imaginario sonoro. Tesina, Diplomatura Superior en Música Contemporánea, Conservatorio Superior de Música Manuel de Falla (Intertextualidad musical - Tesina - Diego Macías Steiner.pdf - Google Drive).

Olivero, Flavio (2017). Referencias al tango en la música de Jorge Horst. Tesina, Escuela de Música, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (https://testrephip.unr.edu.ar/bitstreams/5d2796e0-5864-4b87-ae4d-3cbf2ed823e7/download).

Vázquez, Hernán G. (2014). “Las aventuras de un rojo y un jorobado. Una aproximación a los intereses que pudieron favorecer el vínculo entre Luigi Nono y Alberto Ginastera”, Actas del III Congreso Internacional Artes en Cruce. Miguel Ángel Cannone (editor). Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, pp. 2162-2177.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)