Teaching music without facilities nor resources:
PDF (Español (España))

Keywords

Educational quality
Teacher exhaustion
Equal opportunities Calidad educativa
Agotamiento laboral docente
Igualdad de oportunidades

How to Cite

Ponce Orellana, D., & Angel-Alvarado, R. (2024). Teaching music without facilities nor resources:: Narratives from school music teachers in Chile . Neuma (Talca), 2, 103–118. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/262

Abstract

In Chile, music education has lost curricular relevance, implying a detriment in the allocation of funds. The current study aims to describe pedagogical practices used by school music teachers in contexts devoid of musical resources. Constant Comparative Method is used, participating three music teachers who work in school system. Results disclose three pedagogical practices that are used in music classrooms: musical interpretation by turns; vocal interpretation; and construction of non-conventional instruments. It is concluded that those pedagogical practices entail a physical and mental burnout due to the lack of musical resources.

PDF (Español (España))

References

Angel-Alvarado, Rolando (2018). “La crisis de la educación musical como consecuencia de la decadencia de la institución educativa”. Revista Educación, 42(2), pp. 677-698.

Angel-Alvarado, Rolando (2021). “Buen Vivir y colonialismo: hacia pedagogías decoloniales en América del Sur”. Revista Electrónica de LEEME, 48, pp. 94-114.

Angel-Alvarado, Rolando, Amalia Casas-Mas, Guadalupe López-Íñiguez y Lauren Johnson (2023). Patterns of variation in sociomusical identity of school-goers in a condition of social vulnerability and musical gaps in their education. Music Education Research, 25(1), pp. 74-87.

Angel-Alvarado, Rolando, Bayron Gárate-González e Isabel Quiroga-Fuentes (2021). “Insurrection in Chile: The collapse of neoliberalism from a music education perspective”. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 20(3), pp. 108-131.

Angel-Alvarado, Rolando, Bayron Gárate-González e Isabel Quiroga-Fuentes (en prensa). “Working on the dark side of the moon: overcoming music education inequities in the Chilean school system”. Arts Education Policy Review.

Angel-Alvarado, Rolando, Guadalupe López-Íñiguez, Isabel Quiroga-Fuentes y Bayron Gárate-González (2022). “Mapping the cultural elements that support and inhibit music teachers’ sociomusical identities in Chile”. Musicae Scientiae, 26(4), pp. 761-776.

Angel-Alvarado, Rolando y Juan Lira-Cerda (2017). “Instalaciones y recursos educativos para la educación musical según la representación social de los estudiantes chilenos”.Revista Electrónica de LEEME, 40, pp. 19-31.

Angel-Alvarado, Rolando, Olga Belletich y Miguel R. Wilhelmi (en prensa). “Didactic transposition in music education: Exploring didactical suitability in three Navarrese schools”. International Journal of Music Education.

Aróstegui, José Luis (2016). “Exploring the global decline of Music Education”. Arts Education Policy Review, 117(2), pp. 96-103.

Bonilla-García, Miguel y Ana López-Suárez (2016). “Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada”. Cinta de Moebio, 57, pp. 305-315.

Burland, Karen (2020). “Music for all: Identifying, challenging and overcoming barriers”. Music & Science, p. 3.

Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (2021). Estándares de la profesión docente: Marco para la Buena Enseñanza. Santiago: Ministerio de Educación.

Duarte, Jesús, Florencia Jaureguiberry y Mariana Racimo (2017). Suficiencia, equidad y efectividad de la infraestructura escolar en América Latina según el TERCE. Santiago: OREALC/UNESCO.

García, Pablo (2019). “El método comparativo constante y sus potencialidades para el estudio de políticas educativas para la escuela secundaria en Latinoamérica”. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 10(15), pp. 27-43.

Gutiérrez, José, Francisco Gómez y Carlos Gutiérrez (2018). “Estrategias didácticas de enseñanza y aprendizaje desde una perspectiva interactiva”. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), pp. 1689-1699.

Instituto para el Desarrollo y la Innovación Educativa para el fomento y el fortalecimiento de la Educación Artística (2011). Estudio sobre el estado actual de la educación artística en la región metropolitana: IDIE de fomento y fortalecimiento de la educación artística. Santiago: OEI-Chile.

Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas (2023). Índice de Vulnerabilidad Estudiantil. Prioridades 2023 con IVE SINAE, Básica, Media y Comunal.

Londoño, Pilar y José Calvache (2010). “La estrategia de enseñanza: Aproximación teórico-conceptual”, Estrategias de enseñanza: investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto. Fernando Vásquez Rodríguez (editor). Bogotá: Universidad de La Salle, pp. 11-32.

Ministerio de Educación (2009). “Ley General de Educación N° 20.370”. Biblioteca del Congreso Nacional.

Ministerio de Educación (2016). Bases curriculares 7° básico a 2° medio. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación.

Ministerio de Educación (2018). Bases curriculares 1° básico a 6° básico. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación.

Pino, Óscar (2013). “Inicios de la educación musical en Chile”. Revista de Pedagogía en Música, 1, pp. 53-59.

Pino, Óscar (2015). El concepto de música en el currículo escolar chileno 1810–2010. Tesis para optar al grado de Magíster, Universidad de Chile.

San Martín, Daniel (2014). “Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), pp. 104-122.

Strauss, Anselm y Juliet Corbin (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Ediciones Universidad de Antioquía.

UNESCO (2010). La Agenda de Seúl: Objetivos para el desarrollo de la Educación Artística. Segunda conferencia mundial sobre la Educación Artística. Seúl: UNESCO

Valdivia, César y Rolando Angel-Alvarado (2021). “Representaciones y activismo en la educación musical: El caso de un liceo emblemático”. Revista Chilena de Pedagogía, 2(2), pp. 105-134.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)