Abstract
My purpose in this chapter is to show a glance back at the presence of music in our education since the Greek culture to the present in order to define and analyse the concepts, many of them recurrent, which underlie the use of music as an educational element and its evolution through time. The thought about the educational value of music has been decisive for the development of musical education through the different times and societies and it has conditioned its course.
References
Arístides Quintiliano. Sobre la música. Madrid: Gredos, 1996.
Aristóteles. Politics. Oxford University Press, 1978.
Comotti, G. La música en la cultura griega y romana. Madrid: Turner, 1986.
Hemsy De Gainza, V. “La educación musical en el siglo XX” en Revista musical chilena, vol. 58, núm. 201, 2004, pp. 74-81.
Fubini, E. La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza, 1997.
Malbrán, S. «Aportaciones de la psicología cognitiva de la música a la educación musical de hoy» en Aula de innovación educativa, núm. 112, 2002, pp. 11-14.
Martí, J. Más allá del arte: La música como generadora de realidades sociales. Barcelona: Deriva, 2000.
Martí, J. “La idea de “relevancia social” aplicada al estudio del fenómeno musical” en Trans. Revista Transcultural de Música 1, 1995.
Michels, U. Atlas de música. Vol. I. Madrid: Alianza, 2002.
Nettl, B. «Últimas tendencias en etnomusicología» en Cruces, F. (Ed.) Las culturas musicales. Madrid: Trotta, 2001, pp. 115-154.
Pestalozzi, J.H. Cartas sobre educación infantil. Madrid: Tecnos, 1988.
Platón. Diálogos VI. Madrid: Gredos, 1992.
Platón. Diálogos IV. Madrid: Gredos, 1986.
Robertson, A. y Stevens, D. Historia general de la música. Madrid: Istmo, 1985.
Sadie, S. (Ed.) The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londres: Mac Millan Publishers Ltd, 1980.
Sanuy, M. “Música y sociedad” en Actas del I Congreso Nacional de Pedagogía Musical. Cáceres: Institución Cultural El Brocense, 1982, pp. 29-36.
Small, C. Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza, 1989.
Swanwick, K. Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata-MEC, 1991.
Tur, P. Reflexiones sobre educación musical: historia del pensamiento filosófico musical. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1992.
Valles, M. J. «La formación del profesorado ante la diversidad musical: la perspectiva del estudiante de Educación Musical» en Martí, J. y Martínez, S. (Eds.) Voces e
imágenes de la etnomusicología actual. Madrid: Ministerio de Cultura, 2004.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2009 Neuma (Talca)