Estudios Emocionales, de Roberto Falabella
PDF (Español (España))

Keywords

tradition
avant-garde
chilean music tradición
vanguardia
música chilena

How to Cite

Díaz Silva, R. (2009). Estudios Emocionales, de Roberto Falabella: La (Trans) vanguardia de la tradición. Neuma (Talca), 1, 44–79. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/175

Abstract

The present paper is a reflection about the influence of oral music in the writing of academic Chilean music. Specifically, this study focuses on how compositional technique from aboriginal cultures, affects and dislocates the aesthetics center of Chilean contemporary music
My main subject is the piece Estudios Emocionales (1957), composed by the Chilean composer Roberto Falabella, and based on musical materials that come from Morenos and Chinos, devotional groups of dance of Chile

This piece is conceived as a support of a rich and varied pre-Colombian culture devises reinserted on the context of academic music.
The central hypothesis has to do with how the (post)modern ways of representing the Other, by transcultural compositional strategies, have modified the borders and location of the Chilean academic music, generating inner changes in its European canonic nucleus.

PDF (Español (España))

References

Bent, I.: Analysis. Norton, New York, 1987.

Cámara, E.: Etnomusicología. ICCMU, Madrid, 2004

Clifford, J.: The Predicament of Culture. Twentieth Century Ethnography, Literature and Art. Cambrigde, Harvard University Press, Mass., y Londres, 1988

Cook, N.: A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press, Oxford, Oxford, 1987.

Díaz, R.: “La excéntrica identidad mapuche de la música chilena contemporánea: del estilema de Isamitt al etnotexto de Cáceres”. En: Cátedra de Artes, V: pp. 65-93, 2008.

García, L.: “El baile chino de la Tirana: religión y mestizaje en el Norte Grande chileno”. En: Werken, 4, pp. 113-130, Diciembre 2003.

González Casado, P.: “La nana y las siete canciones españolas de Manuel de Falla: un doble paradigma.” En: Revista de Musicología XXV, nº2, pp. 477-512, Julio Diciembre del 2002.

González, J. P.: “Roberto Falabella: identidad y vanguardia en la música chilena de concierto”. En: Resonancias, nº 14, pp. 29-42, Mayo del 2004.

Grebe, M. E.: Culturas Indígenas de Chile: Un Estudio Preliminar: Pehuén, Santiago, 1998

Guilbault, J. y otros: Zouk, World Music in the West Indies. The University of Chicago Press, Chicago y Londres, 1993

Kristeva, J.: Etrangers à nous mêmes. Gallimard, París, 1988.

Larraín, S.: Norte grande 500 años después. Editorial La Puerta Abierta, Santiago 1989

Merino, L.: “Roberto Falabella Correa (1926-1958): el hombre, el artista y su compromiso”. En: Revista Musical Chilena, XXVII, 121-122, pp. 45-112, 197.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2009 Neuma (Talca)