Abstract
The shaping of a local orchestra that bears the representativeness of his city does not merely depend of its artistical worth. Such as any group that requests a official legitimity, its success is atacched on a wider range of elements, even of a political kind.
This work is an hisoriographical revision of the process that concludes with the institution of a representative orchestra in the city of Concepción, Chile, during the decades of 1940 and 1950. This process involved the race of diverses orchestras to get the acceptation of the public, at the same tima that they try to insert themselves into an official circuit that bucked up its activity. The problem is showed lighted by another historical causes, specially ideological, that allow to explain both the reasons of the process itself, such as its results, looking through them for an interpretation able to be casted until our present reality.
References
Campos Harriet, Fernando (1979). Historia de Concepción. 1550-1970. Santiago: Editorial Universitaria.
Cartes Montory, Armando (2010). Concepción contra “Chile”. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario.
Corporación Cultural Universidad de Concepción (2007). Historia de la Orquesta Sinfónica de la Universidad de Concepción. Concepción: Universidad de Concepción.
Da Costa Leiva, Miguel (1997). Crónica fundacional de la Universidad de Concepción. Concepción: Ediciones de la Universidad de Concepción.
Elorza, Tomás Pablo (1957). Análisis de medio siglo de vida musical penquista. Concepción: Juncal.
Florestán (1944). “Nuestra Orquesta de Cámara”. [El Sur], 10 de Septiembre, p. s. n. (ACSC)
García, Íñigo (1934). “Un nuevo valor, un nuevo orgullo”, El Sur (17 de agosto), p. 3. (ACSC)
Masquiarán, Nicolás (2010). “La fundación del conservatorio de la Universidad de Concepción. Perspectivas para una mirada descentralizada de la institucionalidad musical en Chile”, Actas de las X Jornadas de Estudiantes de Posgrado en Humanidades Artes y Ciencias Sociales (CD Rom). Santiago: Universidad de Chile.
Masquiarán, Nicolás (2011 a). La construcción de la institucionalidad musical en Concepción, 1934-1963. Tesis para optar al grado de Magíster en Artes mención Musicología. Santiago: Facultad de Artes, Universidad de Chile. <http://www.cybertesis.uchile.cl/tesis/uchile/2011/ar-masquiaran_n/html/index-frames.html>
Masquiarán, Nicolás (2011 b). “¡Otra! ¡Otra! Luchas y tensiones en la oficialización de las músicas locales: el caso de Concepción”. Resonancias, 28. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 18-32.
Miss Lucy (1945). “Orquesta Universitaria”. s/r. (9 de julio), p. s/n. (ACSC)
Molina, Enrique (1956). Discursos universitarios. Santiago: Nascimento.
Oliver Schneider, Carlos y Francisco Zapatta Silva (1950) El libro de oro de la historia de Concepción. Concepción: Litografía de Concepción (impresor)
Ovalle, Alonso de (1646). Histórica relación del Reyno de Chile. Versión online en: <http://www.memoriachilena.cl/temas/top_descarga.asp?id=MC0012104&tipo=1>
Pacheco, Arnoldo (2003). Economía y sociedad en Concepción. Siglo XIX: sectores populares urbanos, 1800-1885. Concepción: Universidad de Concepción.
Rivero, Raúl (1945). “Hemos recibido la siguiente comunicación”, El Sur (3 de noviembre), p. 3
S/A. (1934 a). “Mañana se reunirá la Orquesta Sinfónica, a las 21 horas, para elegir su directorio definitivo”. El Sur (16 de julio), p. 8. (ACSC)
S/A. (1934 b). “En vías de ser realidad la Sinfónica de Concepción”, s/r (ACSC)
S/A. (1934 c). “Ruidoso éxito alcanza la Orquesta Sinfónica penquista en su primera presentación en privado”. El Sur (17 de agosto), p. 8. (ACSC)
S/A. (1938). “La Sinfónica de Concepción coopera en forma notable al progreso del nivel cultural”. [La Nación] (f/m 17 de noviembre), p. s/n. (ACSC)
S/A. (1944 a). “Un valioso exponente de arte en Concepción el jueves pxmo.”, s/r. ([f.m.] 4 de septiembre) (ACSC)
S/A.(1944 b). Conjunto Orquestal (programa, 7 de septiembre) (ACSC)
S/A. (1945). “Con el concierto y reunión de anoche quedó formada oficialmente la Sociedad Musical Universitaria de Concepción”. [La Patria] ([f/m.] 10 de octubre), p. s/n. (ACSC)
S/A. (1957). “Breve reseña histórica de los Coros Polifónicos de Concepción”, Revista Musical Chilena, XI/56 (diciembre), pp. 67-68.
S/A.(1963). “A través del arte”. El Sur, (domingo 6 de enero), p. 2. Citado de El Sur, 5 de septiembre de 1900.
Diarios y revistas
Diario El Sur de Concepción.
Diario La Patria de Concepción.
Fuentes documentales
Actas del Instituto de Extensión Musical (AIEM). Centro de Musicología,
Facultad de Artes, Universidad de Chile.
Archivo de la Corporación Sinfónica de Concepción (ACSC).
Entrevista a Carmen Torres Ihle realizada por el autor el 9 de agosto de 2010
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Neuma (Talca)