El análisis a través del boceto “Transpositio ad infinitum” de Klaus Huber
PDF (Español (España))

Keywords

musicología histórica
análisis a través del boceto
teoría precomposicional historic musicology
through the sketch analysis technique
precompositional theory

How to Cite

Fernández Calvo, D. (2012). El análisis a través del boceto “Transpositio ad infinitum” de Klaus Huber. Neuma (Talca), 1, 62–86. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/144

Abstract

The study of Klaus Huber´s Transpositio ad Infinitum represents an interesting casethat allows us to apply the through the sketch analysis technique. In this case, the elements of construction provided by the previous sketches, which were recovered thanks to the composer‘s donation of materials to the Sacher Foundation, are the only key to access a possible analysis. Without this donation, there would be no possibility of a comprehensive approach to this work. Through the sketches of Klaus Huber a poietic study of the musical text that allows the deepening of the approach is enabled. The data provided by this process allows a prospective of the production from the conception of the elaboration of materials that Huber will accomplish later through his approaches to electroacustic composition.

PDF (Español (España))

References

Aulestia, Gotzon (1998). Técnicas compositivas del Siglo XX, Tomo I. Madrid: Editorial Alpuerto.

Auner, Joseph (1993). A Schoenberg Reader. Londres: Yale University Press.

Boulez, Pierre (1984). Puntos de referencia, Textos compilados y presentados por Jean-Jacques Nattiez. Barcelona: Gedisa.

Cage, John (1999). Escritos al Oido. Murcia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos TECNIC.

Cetta, Pablo (2004). “Principios de estructuración de la altura empleando subconjuntos de grados cromàticos”, Altura, Timbre, Espacio. Cuaderno de Estudio Nª 5. Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, pp. 8-35.

Cetta, Pablo y Di Lisia, Oscar (1991). “El programa PCOS”, Revista de teorías y Técnicas Musicales, Vol 2.

Corrado, Omar. Seminario de posgrado UCA (2004): Perspectivas de análisis musical: estrategias poiéticas en los 12 Hommages à Paul Sacher para violonchelo. Copia de los Bocetos de Klaus Huber de la fundación Sacher

Feldman, Morton (1985). Essays. Kerpen: Beginner Press,.

Fernández Calvo, Diana (2010) “Pietro Cerone: El Melopeo y maestro ‘Tractado de la música theorica y pratica’, libro 22. Los enigmas musicales”, Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, 24, pp 319-375.

Fernández Calvo, Diana (2011). Constantes gráficas. La representación de la altura del sonido en el sistema notacional de Occidente.. Publicación internacional N° 3 del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega” y la Universidad Peruana de Arte Orval. Buenos Aires: EDUCA

Fernández Calvo, Diana (2009). “Ejemplos de reiteración gráfica en el abordaje de la altura del sonido. Siglos IX al XX”, Revista Música e Investigación del Instituto Nacional de Musicología, 17, pp 69 – 112.

Fernández Calvo, Diana (2006). “Nuevas Grafías en la música contemporánea argentina. Desde el Simposio de Roma (1972) hasta nuestros días”, Actas de la Tercer Semana de la Música y la Musicología JORNADAS INTERDISCIPLINARIAS DE INVESTIGACIÓN ARTÍSTICA Y MUSICOLÓGICA UCA.

Huber, Klaus (2004). “Tres meditaciones sobre arte y música” (Conferencia pronunciada en Lenzerheide, Graubünden, con motivo del estreno de ASCeNSUS, julio 1969), Revista de Occidente, 283.

Huber, Klaus (2004) “Cambios en el concepto del tiempo en música”, Revista de Occidente, 283.

Kurtz, Michael (1992). Stockhausen: A Biography. London: Faber and Faber Morgan, Robert P. (1991) Twentiwth-century Music. New York: W.W. Norton & Company.

Partituras de los 12 Hommages à Paul Sacher para violonchelo (1976)

Pierce, John (1950). Traveling-Wave Tubes. New York: van Nostrand Co.

Serman, Maja y Niall J. L Griffith (2002). “Describing melodic structure using a MusicTracker – Issues in notation and sound”, ESCOM, Musicae Scientiae, Biannual Journal. Volume 6. Number 2.

Steenhuisen, Paul (2009). “Interview with Christian Wolff”, Sonic Mosaics: Conversations with Composers.

Wittall, Arnold (1991). Musical Composition In the Twwntieth Century. Oxford University Press, Oxford.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Neuma (Talca)