Abstract
The present article review the interaction between music and word, based on literature coming from both fields: musicology and art theory. Particularly, similarities and differences between both of them are revised. Each of the symbolic systems are studied by considering their interaction from the point of view of three key concepts: signification power; material characteristics; and time as the structuring element.
One hypothesis is evaluated: the musical works that take place in this middle ground field are named “words set into music”. Here, the elements that form this critical interaction will find new meanings.
References
Adorno, Theodor. (2000). Sobre la Música. Barcelona: Paidós.
Adorno, Theodor. (2003). Filosofía de la nueva música. Madrid: Akal
Barber, Llorenç. (2002). “Cage o el silbo vulnerado”, Revista Arte y Parte Nº 41.
Boulez, Pierre. (1996). Puntos de Referencia. Barcelona: Gedisa.
Díaz, Rafael. (1988). Música y Lenguaje: vinculaciones. Manuscrito inédito.
Donoso, Jaime. (2000). Introducción a la música en veinte lecturas. Santiago: Universidad Católica de Chile.
Fubini, Enrico. (2001). Música y lenguaje en la estética contemporánea. Madrid: Alianza.
Hegel, George. (2006). Estética. Sistema de las Artes. Buenos Aires: Libertador.
Nattiez, Jean-Jacques. (2002). “Relato literario y ‘relato’ musical”, Música y literatura, estudios comparativos y semiológicos. Madrid: Arco.
Rojas, Sergio. (2003). Imaginar la materia. Ensayos de filosofía y estética. Santiago: Arcis.
Ruwet, Nicolas. (2002). “Función de la palabra en la música vocal”, Música y literatura. Estudios comparativos y semiológicos. Madrid: Arco.
Saussure, Ferdinand de. (1945). Curso de Lingüística General. Buenos Aires: Losada.
Schaff, Adam. (1973). Ensayos sobre filosofía del lenguaje. Barcelona: Ariel.
Shaeffer, Pierre. (2003). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Neuma (Talca)