Educación Musical y Género
PDF (Español (España))

Keywords

educación musical
género
masculino
femenino
currículum de aula music education
gender
male
female
classroom curricula

How to Cite

Valdebenito Carrasco, L. . (2013). Educación Musical y Género: Una perspectiva inclusiva desde el currículum de aula. Neuma (Talca), 2, 58–66. Retrieved from https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/121

Abstract

Despite the importance of gender issues in education and teaching processes, these have not been fully integrated into the curricula and classroom practices. This paper deals with the problem of gender in music education, and proposes to approach it in all levels from an inclusive perspective - that is to say, taking into consideration both ‘male’ and ‘female’ gender constructs from music as a standing point. Such perspective would help music education to contribute to the awareness of the students’ ‘gender’ and ‘other’ constructs - preventing, in time, the consequences of an education that polarizes these categories. 

PDF (Español (España))

References

Acker, Sandra (2000). Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo, Madrid: Narcea.

Araneda, Patricia (2001). Lo femenino visible. Manual para la producción de textos escolares no sexistas, Santiago de Chile: Asdi.

Bustos, Raquel (2012). La mujer compositora y su aporte al desarrollo musical chileno, Santiago de Chile: Universidad Católica.

Cao, Marían L. F. (Coord.) (2000). Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria, Madrid: Narcea.

Green, Lucy (2001). Música, género y educación, Madrid: Morata.

Loizaga, María (2005). “Los estudios de género en la educación musical. Revisión crítica”, Musiker: Cuadernos de música, N° 14, pp. 159-172.

Lomas, Carlos (comp.) (2004). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre sexos y coeducación, Barcelona: Paidós.

Martí, Josep (2000). Más allá del arte, la música como generadora de realidades, Sant Cugat del Valles, Barcelona: Deriva.

MINEDUC, Artes Musicales (2000). Programa de Estudio, Tercer año medio, Santiago de Chile: Gobierno de Chile.

Montesinos, Rafael (2002). Las rutas de masculinidad ensayos sobre el cambio cultural y el mundo moderno, Barcelona: Gedisa.

Ramos, Pilar (2003). Feminismo y música. Introducción crítica, Madrid: Narcea.

Rodríguez, Alicia (2011). Música II, Educación Secundaria Obligatoria, Madrid: Editex.

Schussler, Renate (2007). Género y educación. Cuaderno temático, Lima: EBRA.

Spender, Dale (1993). Aprender a perder. Sexismo y Educación, Barcelona: Paidós.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Neuma (Talca)