The great way
PDF (Español (España))

Keywords

zarzuela
female characters
gender stereotypes zarzuela
personajes femeninos
estereotipos género

How to Cite

Pérez-Borrajo, A. ., & Lagos Rodríguez, E. (2021). The great way: new approaches to zarzuela from gender studies. Neuma (Talca), 1, 14–35. https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000100014

Abstract

This research is based on a specific thematic axis: Federico Chueca and Joaquín Valverde and his zarzuela La Gran Vía. Our interest is not related to a strictly formal analysis of the work, but rather to the study of the behaviors and the conduct attributed to the female characters by the composers according to their social and gender condition. Beyond the pertinent contextualization of the authors, the creative process and the content of this zarzuela, we will go deeper into the analysis of the relationship between the musical characterization and the plot. The female characters become, therefore, our main object of study.

https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000100014%20
PDF (Español (España))

References

Alier, Roger y Xosé Aviñoa, y F. X. Mata (1986). Diccionario de la Zarzuela. Ediciones Daimon.

Álvarez Espinoza, Nazira (2016). “La moral, los roles, los estereotipos femeninos y la violencia simbólica”, Revista Humanidades, 6, pp. 1-32.

Barce, Ramón (1987). “La ópera y la zarzuela en el siglo XIX”, España en la música de Occidente. Emilio Casares Rodicio, Ismael Fernández de la Cuesta, José López Calo (Editores). Madrid: INAEM, pp. 145-153.

Casares Rodicio, Emilio (2006). Diccionario de la Zarzuela: España e Hispanoamérica. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.

Castro, Demetrio (2008). “Tipos y aires. Imágenes de lo español en la zarzuela de mediados del siglo XIX”, Ayer, 72, pp. 57-82.

Chueca, Federico y Joaquín Valverde y Felipe Pérez y González (1886). La Gran Vía: zarzuela en un acto. Madrid: Pablo Martín.

Chueca, Federico y Joaquín Valverde y Felipe Pérez y González (2008). La Gran Vía: revista madrileña cómico-lírica, fantástico-callejera en un acto, Ed. Crítica María Encina Cortizo y Ramón Sobrino. Madrid: Instituto

Complutense de Ciencias Musicales. Citron, Marcia (2000). Gender and the musical canon. Urbana: University of Illinois Press.

García Gallardo, Cristóbal L. (2019). “Del género «desnudo» al arte: la llegada del género chico a Huelva”, Hoquet, 7, pp. 5-21.

Gómez Amat, Carlos (2004). Historia de la música española. 5. Siglo XIX. Madrid: Alianza Editorial.

La Iberia. Diario Liberal. “Teatro Felipe”, 9646 (sábado 3 de julio de 1886), p. 3.

Lamb, Andrew (2002). “Valverde, Joaquín”, The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Stanley Sadie (editor). London: Macmillan Publishers Limited, vol. 26, pp. 234-235.

Lerena, Mario (2015). “De la plaza de toros al teatro de ópera: idiosincrasia y (socio) semiosis del pasodoble escénico”, Quadrivium: Revista Digital de Musicología, 6.

Mañueco Ruiz, Ángela (2002). La mujer en el teatro español del período de la Segunda República. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/3259/1/T16644.pdf consultado el 02 de agosto del 2020.

McClary, Susan (1998). Georges Bizet: Carmen. Cambridge: Cambridge University Press.

Moreno Fernández, Francisco (1988). “Anotaciones sobre el leísmo, el laísmo y el loísmo en la provincia de Madrid”, Epos: Revista de Filología, 4, pp. 101-122.

Moro, Tomás (1983). Historia de la música española. 6. Siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.

Piñeiro Blanco, Joaquín (2018). “Las huellas del discurso regeneracionista en seis zarzuelas del tránsito del siglo XIX al siglo XX”, Historia 396, 8, pp. 221-248.

Ramos López, Pilar (2003). Feminismo y música: introducción crítica. Madrid: Narcea.

Ramos López, Pilar (2010). “Luces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la música”, Revista Musical Chilena, 213, pp. 7-25.

Ramos López, Pilar (2013). “Una historia particular de la música: la contribución de las mujeres”, BROCAR, 37, pp. 207-223.

Rieger, Eva (1986). “¿Dolce semplice? El papel de las mujeres en la música”, Estética feminista. G. Ecker (editor). Barcelona: Icaria, pp. 175-196.

Simón Palmer, María del Carmen (1982). La mujer madrileña del siglo XIX. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.

Stevenson, Robert (2002). “Chueca, Federico”, The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Stanley Sadie (editor). London: Macmillan Publishers Limited, vol. 5, pp. 819-820.

Veiga Barrio, María Isabel (2010). La construcción de las relaciones de género en el teatro andaluz contemporáneo. Granada: Universidad de Granada.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Neuma (Talca)